Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Aceton; e' de' nå't o' ha'?
2312 besök totalt
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Trådstartare

Efter att i många år använt bensin vid rengörning av allehanda bildelar, börjar jag nu misstänka; att halt av blod i bensinomloppet börjar bli lite väl låg, och tänkte gå över till ett, för kroppen, mindre aggressivt lösningsmedel.
'har av en kille på jobbet blivit rekommenderad att använda Aceton, men jag är skeptisk till att det är nå't o' ha', då man måste vistas ganska länge i ångorna innan man blir vinglig.

Så frågan är helt enkelt: e' aceton nå't o' ha, eller finns det något annat effektivt lösningsmedel som man inte blir heldum av?

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Aceton är inte att rekomendera. Går genom både hud och hjärnceller thumbs down
Dessutom passar det bäst till att torka av detaljer före lackering och dyl. Grovtvätt av motordelar etc finns det bättre medel till.
Själv använder jag nafta eller ardrox.

Vargön
Här sen Feb 2003

Vanlig diesel och gummihandskar funkar fint... sen hur nyttigt det är jämfört med bensin är en annan fråga.
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003

grovtvätta delar säger jag oxå diesel om man inte har en motorkok.

men diesel lämnar en fet yta så att rengöra det med nått anant lösningnsmedel typ, xylén, aceton eller varför inte avfettning och vatten efter tvätt i disel.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Kristian Larsson skrev:
Aceton är inte att rekomendera. Går genom både hud och hjärnceller thumbs down
Dessutom passar det bäst till att torka av detaljer före lackering och dyl. Grovtvätt av motordelar etc finns det bättre medel till.
Själv använder jag nafta eller ardrox.

Nja, Aceton är inte så farligt i sig. Det har iaf inga långtidseffekter (som bensin kan ha). Hjärnan lever ju delvis på aceton när man svälter sig (endast bränner fett, dvs det händer väldigt sällan )Däremot torkar Aceton ut huden enormt och öppnar upp för allt annat mög (tex det du löser upp i Acetonen).
Jag röstar på diesel+borste följt av avfettning och hett vatten. Diesel dunstar inte så fort heller. Grön diesel har jag för mig tvättar bättre

Allt detta sker "naturligvis" där det finns oljeavskiljare :host:

bmwsson

Här sen Jan 2003

Är det ingen som använder fotogen längre?

Göteborg
Här sen Nov 2002

jo, flygvapnet tror jag...

Aceton är extremt bra när man skall ta bort damm, t ex slipdamm. Mindre bra att det går rakt in i kroppen dock. Handskar och andningsmask är viktigt som fan, men det är det ju alltid när man leker med kemikalier...

Kollar man på hur det måste se ut på en arbetsplats där man hanterar lösningsmedel så fattar man inte hur det ens får säljas dylika kemikalier.
Sen att man lurar sig själv genom att det intala sif själv att "det bara är hobbybruk ju" när man lägger 40 timmar per vecka i garaget är ju smart...

BMW 330i -05
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

glöm ej att diesel är ett av dom allra farligaste cancerframkallande ämnen som finns thumbs down

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

MaZ skrev:

Kollar man på hur det måste se ut på en arbetsplats där man hanterar lösningsmedel så fattar man inte hur det ens får säljas dylika kemikalier.
Sen att man lurar sig själv genom att det intala sif själv att "det bara är hobbybruk ju" när man lägger 40 timmar per vecka i garaget är ju smart...

Vi har en hel del sånt äckelpäckel på jobbet, det plus att någon kemikalie självantänder vid 40°C gör att säkerhetsnivån ang kem och brand är rätt hög. Men jag tycker det är bra, för man tänker till lite hemma oxo, t.ex så är man extra försiktig med heta arbeten.

Göteborg
Här sen Nov 2002

Aceton brinner extremt bra har jag hört...

Ganska "intressant" att släcka en halvfull flaska som rullar brinnande längs ett garagegolv, blir en del som rinner ut om man säger så. Tur att det är relativt enkelt att släcka aceton.

BMW 330i -05
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Men...???....fattar inte diskutionen. Vi köper avfettningsmedel hos vår bildelsgrosist, som är avsätt för rengöring i smådelstvätt.
Det luktar dessutom inte så mycket. Fotogen och diesel....sätter ju sig ikläder och hud. Och hur kul tycker gullvippan att det är ,närman luktar fotogen.....

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Trådstartare
Förlåt om jag var otydlig i början på denna tråd; jag pratar om att göra rent delar till racebilen, inte göra rent saker som har legat på sjöbotten (att doppa grejerna i Diesel, skulle resultera i att de blir skitigare än de nå'nsin varit).

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002

ice skrev:
Förlåt om jag var otydlig i början på denna tråd; jag pratar om att göra rent delar till racebilen, inte göra rent saker som har legat på sjöbotten (att doppa grejerna i Diesel, skulle resultera i att de blir skitigare än de nå'nsin varit).

Avfettning/vatten om det är skitigt på riktigt eller "brääkleen" om det är skitigt light... thumbs up

2312 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande