Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
slitstarka r-däck ?
4604 besök totalt
berlina
Ringarum
Här sen Okt 2009

Trådstartare
slitstarka r-däck ?

Vi har nu harvat ett antal långlopp med fwd på ca 1000-1100kg 170hp och kört mest på 888 däck. Vi kommer ca 4-5 timmar in i tävlingen innan det är dax att byta framhjul. Om man har obegränsat med pengar, vad finns det som alternativ i däckvärlden som håller 8 timmar ?

Der drüben
Här sen Dec 2002

min begränsade erfarenhet säger att Kumho håller bra mkt längre än 888, andra kanske säger annorlunda.
Har nada erfarenhet av 8 timmarslopp med R-däck dock..

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005

Vad är det för bil?
Vi lyckades få ut mer än 6 timmar ur Toyo på vår S40 som gick i ERCUP. Ca 980 kg tomvikt.
Men det krävde lite jobb med hjulvinklar.

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Är det inte mycket en fråga om varvtider kontra livslängd?

Gäller ju allt från däcksvinklar dvs snällt eller elakt slitage och kompromissen mellan hårdhet och grepp? Och för den delen, backa av tempot en millimeter bara. Eller var jag tråkig nu Självklart så gäller det ju att hitta den optimala balansen och självklart så ger olika däcksmodeller olika resultat, så att leta efter det för den egna bilen optimala kompromissen... jo självklart thumbs up Sorry att jag störde med lite tråkbabbel, carry on thumbs up thumbs up thumbs up

Malmö
Här sen Feb 2004

På vilket sätt tar däcken slut?

Tystberga
Här sen Mar 2004

Dimension, gummiblandning, diffbroms, hjulvinklar och framförallt balansen i bilen är ju klart viktiga parametrar för att få livslängd på däcken. Ligger man på konstant understyrning blir ju livslängden kort. Har ni hyggligt jämt slitage över däcken och vilken temp går däcken på? Temperaturen brukar vara enklaste vägen att se om däcket blir överbelastat.

Du skriver inte heller vilken dimension du har.
Citera
berlina
Ringarum
Här sen Okt 2009

Trådstartare
Vi kan åka 6h oxå men eftersom vi inte kommer i mål på en omgång så blir det oftast byte efter 4-5 h. Problemet ligger inte i tidsförlust ,vi byter snabbare än det tar att byta gubbe.
Vi sitter på ett gäng däck efter ett lopp som inte duger till att åka mer på, bakdäcken med god vilja kan gå 2 lopp.
Då är det intressant med några som håller längre, men det låter som det blev omöjligt att hitta "evighetsdäcket".

Ringarum
Här sen Okt 2009

Trådstartare
Känslan är att man får vara glad om däcken klarar 6h ? senaste tävlingen var Gälleråsen där vi åker på snitt höga 22 tider med 205/50-16

Det kanske är svårt att hitta någon mer som kör r-däck i långlopp .
Tanken var bara enkelt ställd om det fanns någon som lyckas hålla liv i ett set framdäck på fwd bra mycket längre än 6-8 h genom att köra på någon värstingvariant.

Vi är 5 olika förare där alla är glada amatörer och kör som om det vore det sista som hände i livet i varje tävling men letar efter olika saker för att hålla ner kostnaden givetvis. Kan man då hitta ett däck som är dyrare/bättre än ex 888 och som håller över 8h så blir det billigare än 4 framdäck o två bak per tävling.
Sen vet jag oxå att det finns 211 andra saker som oxå påverkar slitage men det var inte dagens fråga

Fixhult
Här sen Apr 2004

Kumho V70A K91 borde hålla längre än Toyo R888 GG.
K91 förekommer hos långloppsteam (ERCUP iaf) men jag har ingen koll på om det funkar bra på FWD (möjligen K61 bak för att få drifttemp även där).
Men fuktegenskaperna är definitivt olika mellan dessa gummiblandningar.

Martin G har mer info.

mattiase
Stockholm
Här sen Mar 2006

Federal FZ-201 sägs hålla bättre än 888 samt ha aningens bättre grepp!

Citera
JonasR1
N o r r k ö p i n g
Här sen Feb 2008

Vi har kört med yokohama 048 på vår långlopps s60. Fungerar enligt mig bra, bakhjulen går två tävlingar, fram går en tävling.
Däcktryck och balansen i bilen var avgörande för att de skulle få bra slitage. Dem gånger vi fått byta under race har varit pga bromsplattor eller allt för brysk körning. Tilläggas ska att s60 väger 1350 ungefär.

Radical SR3 RS
RS2 i SPVM
Citera
JonasR1
N o r r k ö p i n g
Här sen Feb 2008

Vi har kört med yokohama 048 på vår långlopps s60. Fungerar enligt mig bra, bakhjulen går två tävlingar, fram går en tävling.
Däcktryck och balansen i bilen var avgörande för att de skulle få bra slitage. Dem gånger vi fått byta under race har varit pga bromsplattor eller allt för brysk körning. Tilläggas ska att s60 väger 1350 ungefär.

Radical SR3 RS
RS2 i SPVM
Citera
GREYHOUND
Norrköping
Här sen Okt 2005

Hej Micke!

Vi körde alldrig med R-däck på våran Focus nån gång, men vi körde med gat däck Good Year Eagle F1 205/40-17 och dom håller med råge en hel tävling (8 timmar) och bak så går det nog 3-4 tävlingar. Det kanske inte va det svaret du var ute efter (jag vet inte skillnaden på hållbarhet mellan gatdäck och R-däck)

Bilen vägde ca 1000kg och hade Quaife diff (kanonbra grejer)

Effekten i motor ca 260hk

Mvh Mikael Forema Bil #9

slitstarka r-däck ?
4604 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande