Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Tips på stora innerskärmar? Eller tips på plåtslagare
2632 besök totalt
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003

Trådstartare

Mina innerskärmar är för små och således tar mina framdäck i på tok för mycket i kurvor. Försöker hitta något i stil med vad dom tidiga MB DTM-bilarna hade, se nedan

Så här ser den ut idag. Bortse från allt som sitter på innerskärmarna idag, skall ändå bort

Det är det här jag vill åt. Min fråga är då om någon vet någon bil med stora rundade hjulhus som man kan tänka hitta piratplåt till. Hittils har vi hittat Triumph TR6 som verkar eventuellt fungera.

Man kan förstås svetsa själv och bygga kantiga, men jag vill ha den rundade formen. Hitta någon som fixar detta med engelskt hjul är ju inte det lättaste längre. Fått offert från tyskland på ca 22 000 kr för att få detta gjort på plats, men då ska bilen dit och hämtas. En 10 000 kr till...

Eller om någon tips har på någon som känner för sådant arbete på helger

Karen
Kungsbacka
Här sen Sep 2006

Kolla med Melander. Tror hans EVO 1 har större innerskärmar. alt att EVO 2 har.

Göteborg
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Jo dom är större men inte tillräckligt. Tyvärr finns även bara ena sidan att köpa fortfarande

Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003

Om det inte fattas allt för mycket skulle de ju gå att flytta fram och in befintliga och bygga på en remsa plåt som distans, men det är kanske för lite extra mot idag.

RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Idén är bra men den måste höjas ca 7-8 cm vilket kan bli svårt tror jag

Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003

Det ser ut som ett väsentligt ingrepp behöver göras i fjäderbenstornet, eller hur? Skall hjulhuset höjas bakom fjäderbenet också?

Guson

Göteborg
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Korrekt det är en del som ska göras. Bakre delen ser lite olika ut beroende på årsmodell, men behöver lyftas lite.

Här är lite bilder från en bekants firma i Tyskland som sysslar just med 190 DTM (som nämnts ovan). På den Eric Persson vita bil ovan så syns det tydligt att man även förstärkt runt tornet, vilket jag tror kommer att behövas.

Kan nämna att mercan har separat dämpare och fjäder, så det det är bara dämparen som sitter i tornet, fjädern sitter i hjulhuset

Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003

Det var intressanta bilder! Jag tror du får svårt att hitta något från en annan bil som kräver märkbart mindre arbete än om du (läs: plåtslagaren) startar med plan plåt. Tornet utsätts för mycket större belastning än fjäderfästet vid körning så att hela paketet är stabilt är viktigt. Det borde vara möjligt att hitta någon som fixar det i Sverige men plåtisar i den kalibern har väl oftast väntetid till verkstaden.

Guson

stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005

rent spontant känns det som man borde kunna slakta en bubblaframskärm å kapa till så det passar

Golf sportscombi
Skoda Kodiaq sportline
Skoda octavia Rs mk3
Citera
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Kan kanske vara så att det är enklare att hitta någon som kan göra det från grunden.

Har faktiskt funderat på att använda bakre delen av en bubbla framskärm

Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005

en riktig plåtis med engelskt hjul skulle lösa det där bäst tror jag, nivån avgör nog din plånka

Golf sportscombi
Skoda Kodiaq sportline
Skoda octavia Rs mk3
Citera
Baulan
Finland
Här sen Feb 2011

"tubbade" framskärmar är rätt vanliga idag, dessa kräver inte riktigt lika mycket av byggaren som föregående exempel.

edit - fan, läste inte första inlägget tillräckligt noga..

Fagersta
Här sen Aug 2010

Har du kollat på Saab V4? Kan i nga mått, men i den bilen ser dom stora ut.

RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Hej SAAB 96 tittade vi faktiskt på, men verkar svårt att få tag på piratplåt. Men har hittat en innerskärm från gammelmerca som kanske skulle fungera. Inte helt hundra än bara

Skruva banåkabil
2632 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande