| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Nürburgring
Video: Audi RS6 spränger ett däck på ringen
|
1968 besök totalt |
|
Video: Audi RS6 spränger ett däck på ringen
En RS6 Avant jagar ett par Carrera RS och smäller ett däck i utgången av Galgenkopf. Den längre versionen innehåller "fullt" varv + däcksmäll. Den kortare filmen innehåller nerkortad körning och däcksmäll. Ni Ringers får gärna posta på Ringers-list och se vad kommentarerna blir. Vore skoj att höra sen. (Eller?) http://www.rs6.com/forum/showthread. Kör försiktigt! ( Däcksfrågan har vi diskuterat här: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||||||
|
Var det såna vibrationer i däcket på varven innan? Jag har åkt med i bilar med R-däck som är ojämnt slitna (ner genom stålcorden faktiskt) men det kom inte lika plötsligt som här, kändes som om det dök upp nånstans vid miss-hit-miss eller strax innan, eller var det ABS:en?
Förvänansvärt stabilt trots allt.
Frän video BTW... _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
Jepp, det skriver jag under på. Sett ur ett strikt materielperspektiv så imponerar det verkligen! Frågan är om dem hade klarat två varv på raken? Skivorna såg väldigt varma ut, fade:n kan inte ha varit långt borta? Fanns det något fett alls kvar i hjullagren?
En annan reflektion är att på Ringen behövs "mycke pulver" om man skall åka riktigt fort, dvs sub 8.00 BTG. Alt. så kan man med "mycke pulver" sätta en anständig tid (typ 8.30 BTG) utan att åka exakt idealspår... Det skall bli intressant att se vad man kan göra med "lite pulver"? :shifty2: _________________ Mvh/Micke Regnell
|
||||||
Nja. Snarare är det väl däckens load index och att de får sån otrolig värme iom greppet (R-däck) som är orsaken till olyckan. Med gatdäck, som bilen är konstruerad för, blev bromsarna aldrig så varma. Förvisso är vikt är prestandans fiende nr 1 men det är inte anledningen till punkteringen. _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||||||
|
Undrar hur mycket fortare det hade gått att åka om bilen hade haft en manuell låda?
Tyckte det märktes i Ex-Mühle, att det lät som om det hade behövts en nerväxling till, lät som om det gick tungt.
Men det finns väl möjlighet att växla själv om man vill, eller är det datan som styr det, även om man vill växla själv så blir det ingen nerväxling.
_________________ Mvh Lennart Jarmyr! |
||||||
Automatlådan fungerade perfekt! Tror inte det skulle göra nåt speciellt på varvtiden, förutom att den kanske stjäl effekt. RS6:an kördes i S(port)-läget och det finns möjlighet att växla ner med paddlarna om man vill. Men om du gör fel och datorn känner att det skulle övervarva lägger den naturligtvis inte i den växeln. Kör du tiptronic-läget väljer du själv när du växlar - med undantag för att datorn hjälper dig om du är på gång att skada bilen. _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||||||
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||
Inte i tiptronic läget, den växlar inte upp åt dig då utan du kan glatt ligga på din favoritväxel genom kurvan. Men den kommer växla ner om du kör på för lågt varvtal för vad som är bra för motorn. Typ åka omkring på 5:an i 30 km/h är inget vidare. I realiteten händer bara det när du slökör och saktar ner inför ett rödljus utan att själv växla ner. _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||||||
Vibrationerna kommer av att jag testade ett par var med lägre tryck. Av detta tog däcken mycket stryk. I övrigt Tack! _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||||
Fade:n var minst sagt där , bromspedalen gick helt i botten minst 3 gånger på det varv då däcket gick sönder. Varings klockorna ringde kan man väl säga. Två varv på raken med R-däck i motsvarande tempo går ej. Varvet före det small kördes i samma tempo och med ett längre kylpass. Med RS6 kör man inte fler varv på raken, inte ens med gatdäck. _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||||
![]() |
Nürburgring
Video: Audi RS6 spränger ett däck på ringen
|
1968 besök totalt |
