|
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Trådstartare

14 Maj 2004 13:37
Video: Audi RS6 spränger ett däck på ringen
En RS6 Avant jagar ett par Carrera RS och smäller ett däck i utgången av Galgenkopf.
Den längre versionen innehåller "fullt" varv + däcksmäll.
Den kortare filmen innehåller nerkortad körning och däcksmäll.
Ni Ringers får gärna posta på Ringers-list och se vad kommentarerna blir.
Vore skoj att höra sen. (Eller?)
http://www.rs6.com/forum/showthread.php?s=&threadid=4112
Kör försiktigt!
( Däcksfrågan har vi diskuterat här: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=8206 )
_________________ Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
|
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388

14 Maj 2004 13:59
Är det Tor Helge som kör Porschen?
Kanske lite tur att det hände i en högerkurva, så att ni hade vikten på vänster sida....
_________________ Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21
|
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Trådstartare

14 Maj 2004 14:10
Det figurerar en del norrmän i videon
"go gammeldags värmegang."
Tack för all hjälp ska vi säga än en gång.
_________________ Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
|
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19046

14 Maj 2004 14:24
Var det såna vibrationer i däcket på varven innan? Jag har åkt med i bilar med R-däck som är ojämnt slitna (ner genom stålcorden faktiskt) men det kom inte lika plötsligt som här, kändes som om det dök upp nånstans vid miss-hit-miss eller strax innan, eller var det ABS:en?
Förvänansvärt stabilt trots allt.
Frän video BTW...
_________________ /Mats Strandberg
onemanracing.com
BMW 330i -05
|
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8434

14 Maj 2004 15:05
MaZ skrev: | Förvänansvärt stabilt trots allt. |
Jepp, det skriver jag under på. Sett ur ett strikt materielperspektiv så imponerar det verkligen! Frågan är om dem hade klarat två varv på raken? Skivorna såg väldigt varma ut, fade:n kan inte ha varit långt borta? Fanns det något fett alls kvar i hjullagren?
En annan reflektion är att på Ringen behövs "mycke pulver" om man skall åka riktigt fort, dvs sub 8.00 BTG. Alt. så kan man med "mycke pulver" sätta en anständig tid (typ 8.30 BTG) utan att åka exakt idealspår...
Det skall bli intressant att se vad man kan göra med "lite pulver"? :shifty2:
_________________ Mvh/Micke Regnell
|
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17867

14 Maj 2004 15:14
Det där är ett tydligt tecken på att man varken kan eller bör kompensera övervikt med hästkrafter.
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet!
|
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19046

14 Maj 2004 15:22
Skulle varit intressant att få veta tempen på automatlådeoljan också...
_________________ /Mats Strandberg
onemanracing.com
BMW 330i -05
|
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Trådstartare

14 Maj 2004 15:31
Lennart Mäkinen skrev: | Det där är ett tydligt tecken på att man varken kan eller bör kompensera övervikt med hästkrafter. |
Nja. Snarare är det väl däckens load index och att de får sån otrolig värme iom greppet (R-däck) som är orsaken till olyckan. Med gatdäck, som bilen är konstruerad för, blev bromsarna aldrig så varma.
Förvisso är vikt är prestandans fiende nr 1 men det är inte anledningen till punkteringen.
_________________ Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
|
Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4078

14 Maj 2004 15:36
Undrar hur mycket fortare det hade gått att åka om bilen hade haft en manuell låda?
Tyckte det märktes i Ex-Mühle, att det lät som om det hade behövts en nerväxling till, lät som om det gick tungt.
Men det finns väl möjlighet att växla själv om man vill, eller är det datan som styr det, även om man vill växla själv så blir det ingen nerväxling.
_________________ Mvh
Lennart Jarmyr!
|
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19046

14 Maj 2004 15:39
Den kanske var för varm så den valde att inte växla?
_________________ /Mats Strandberg
onemanracing.com
BMW 330i -05
|
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Trådstartare

14 Maj 2004 15:46
Lennart Jarmyr skrev: | Undrar hur mycket fortare det hade gått att åka om bilen hade haft en manuell låda?
Men det finns väl möjlighet att växla själv om man vill, eller är det datan som styr det, även om man vill växla själv så blir det ingen nerväxling.  |
Automatlådan fungerade perfekt! Tror inte det skulle göra nåt speciellt på varvtiden, förutom att den kanske stjäl effekt.
RS6:an kördes i S(port)-läget och det finns möjlighet att växla ner med paddlarna om man vill.
Men om du gör fel och datorn känner att det skulle övervarva lägger den naturligtvis inte i den växeln.
Kör du tiptronic-läget väljer du själv när du växlar - med undantag för att datorn hjälper dig om du är på gång att skada bilen.
_________________ Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
|
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17867

14 Maj 2004 19:18
Erik B skrev: | Lennart Mäkinen skrev: | Det där är ett tydligt tecken på att man varken kan eller bör kompensera övervikt med hästkrafter. |
Nja. Snarare är det väl däckens load index och att de får sån otrolig värme iom greppet (R-däck) som är orsaken till olyckan. Med gatdäck, som bilen är konstruerad för, blev bromsarna aldrig så varma.
Förvisso är vikt är prestandans fiende nr 1 men det är inte anledningen till punkteringen. | Hade de byggt bilen 500kg lättare så hade man inte behövt lika mycket effekt för att åka lika fort. Då hade däcket överlevt.
Erik B skrev: | Kör du tiptronic-läget väljer du själv när du växlar - med undantag för att datorn hjälper dig om du är på gång att skada bilen. | Menar du att den växlar när man närmar sig varvstoppet?
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet!
|
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Trådstartare

14 Maj 2004 20:00
Lennart Mäkinen skrev: | Erik B skrev: | Kör du tiptronic-läget väljer du själv när du växlar - med undantag för att datorn hjälper dig om du är på gång att skada bilen. | Menar du att den växlar när man närmar sig varvstoppet? |
Inte i tiptronic läget, den växlar inte upp åt dig då utan du kan glatt ligga på din favoritväxel genom kurvan.
Men den kommer växla ner om du kör på för lågt varvtal för vad som är bra för motorn.
Typ åka omkring på 5:an i 30 km/h är inget vidare.
I realiteten händer bara det när du slökör och saktar ner inför ett rödljus utan att själv växla ner.
_________________ Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
|
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Trådstartare

19 Maj 2004 10:12
Var det någon som postade på Ringers? Några kommentarer förutom de uppenbara att RS6 inte är en banbil
_________________ Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
|
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2745

28 Maj 2004 18:36
MaZ skrev: | Var det såna vibrationer i däcket på varven innan? Jag har åkt med i bilar med R-däck som är ojämnt slitna (ner genom stålcorden faktiskt) men det kom inte lika plötsligt som här, kändes som om det dök upp nånstans vid miss-hit-miss eller strax innan, eller var det ABS:en?
Förvänansvärt stabilt trots allt.
Frän video BTW...  |
Vibrationerna kommer av att jag testade ett par var med lägre tryck. Av detta tog däcken mycket stryk.
I övrigt Tack!
_________________ Mvh/Göte Sjögren
|
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2745

28 Maj 2004 19:12
BTG skrev: | MaZ skrev: | Förvänansvärt stabilt trots allt. |
Jepp, det skriver jag under på. Sett ur ett strikt materielperspektiv så imponerar det verkligen! Frågan är om dem hade klarat två varv på raken? Skivorna såg väldigt varma ut, fade:n kan inte ha varit långt borta? Fanns det något fett alls kvar i hjullagren?
En annan reflektion är att på Ringen behövs "mycke pulver" om man skall åka riktigt fort, dvs sub 8.00 BTG. Alt. så kan man med "mycke pulver" sätta en anständig tid (typ 8.30 BTG) utan att åka exakt idealspår...
Det skall bli intressant att se vad man kan göra med "lite pulver"? :shifty2: |
Fade:n var minst sagt där , bromspedalen gick helt i botten minst 3 gånger på det varv då däcket gick sönder. Varings klockorna ringde kan man väl säga.
Två varv på raken med R-däck i motsvarande tempo går ej. Varvet före det small kördes i samma tempo och med ett längre kylpass. Med RS6 kör man inte fler varv på raken, inte ens med gatdäck.
_________________ Mvh/Göte Sjögren
|
|