Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
Video: Audi RS6 spränger ett däck på ringen
1966 besök totalt
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Video: Audi RS6 spränger ett däck på ringen

En RS6 Avant jagar ett par Carrera RS och smäller ett däck i utgången av Galgenkopf.

Den längre versionen innehåller "fullt" varv + däcksmäll.
Den kortare filmen innehåller nerkortad körning och däcksmäll.

Ni Ringers får gärna posta på Ringers-list och se vad kommentarerna blir.
Vore skoj att höra sen. (Eller?)

http://www.rs6.com/forum/showthread.php?s=&threadid=4112

Kör försiktigt!


( Däcksfrågan har vi diskuterat här: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=8206 )

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



Är det Tor Helge som kör Porschen?
Kanske lite tur att det hände i en högerkurva, så att ni hade vikten på vänster sida....

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Det figurerar en del norrmän i videon

"go gammeldags värmegang."

Tack för all hjälp ska vi säga än en gång.

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19046



Var det såna vibrationer i däcket på varven innan? Jag har åkt med i bilar med R-däck som är ojämnt slitna (ner genom stålcorden faktiskt) men det kom inte lika plötsligt som här, kändes som om det dök upp nånstans vid miss-hit-miss eller strax innan, eller var det ABS:en?

Förvänansvärt stabilt trots allt.

Frän video BTW... thumbs up

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8434



MaZ skrev:
Förvänansvärt stabilt trots allt.


Jepp, det skriver jag under på. Sett ur ett strikt materielperspektiv så imponerar det verkligen! Frågan är om dem hade klarat två varv på raken? Skivorna såg väldigt varma ut, fade:n kan inte ha varit långt borta? Fanns det något fett alls kvar i hjullagren?

En annan reflektion är att på Ringen behövs "mycke pulver" om man skall åka riktigt fort, dvs sub 8.00 BTG. Alt. så kan man med "mycke pulver" sätta en anständig tid (typ 8.30 BTG) utan att åka exakt idealspår...

Det skall bli intressant att se vad man kan göra med "lite pulver"? :shifty2:

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17867



Det där är ett tydligt tecken på att man varken kan eller bör kompensera övervikt med hästkrafter.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19046



Skulle varit intressant att få veta tempen på automatlådeoljan också...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Lennart Mäkinen skrev:
Det där är ett tydligt tecken på att man varken kan eller bör kompensera övervikt med hästkrafter.


Nja. Snarare är det väl däckens load index och att de får sån otrolig värme iom greppet (R-däck) som är orsaken till olyckan. Med gatdäck, som bilen är konstruerad för, blev bromsarna aldrig så varma.

Förvisso är vikt är prestandans fiende nr 1 men det är inte anledningen till punkteringen.

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4078



Undrar hur mycket fortare det hade gått att åka om bilen hade haft en manuell låda?

Tyckte det märktes i Ex-Mühle, att det lät som om det hade behövts en nerväxling till, lät som om det gick tungt.
Men det finns väl möjlighet att växla själv om man vill, eller är det datan som styr det, även om man vill växla själv så blir det ingen nerväxling.

_________________
Mvh
Lennart Jarmyr!
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19046



Den kanske var för varm så den valde att inte växla?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Lennart Jarmyr skrev:
Undrar hur mycket fortare det hade gått att åka om bilen hade haft en manuell låda?
Men det finns väl möjlighet att växla själv om man vill, eller är det datan som styr det, även om man vill växla själv så blir det ingen nerväxling.


Automatlådan fungerade perfekt! Tror inte det skulle göra nåt speciellt på varvtiden, förutom att den kanske stjäl effekt.

RS6:an kördes i S(port)-läget och det finns möjlighet att växla ner med paddlarna om man vill.
Men om du gör fel och datorn känner att det skulle övervarva lägger den naturligtvis inte i den växeln.

Kör du tiptronic-läget väljer du själv när du växlar - med undantag för att datorn hjälper dig om du är på gång att skada bilen.

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17867



Erik B skrev:
Lennart Mäkinen skrev:
Det där är ett tydligt tecken på att man varken kan eller bör kompensera övervikt med hästkrafter.


Nja. Snarare är det väl däckens load index och att de får sån otrolig värme iom greppet (R-däck) som är orsaken till olyckan. Med gatdäck, som bilen är konstruerad för, blev bromsarna aldrig så varma.

Förvisso är vikt är prestandans fiende nr 1 men det är inte anledningen till punkteringen.
Hade de byggt bilen 500kg lättare så hade man inte behövt lika mycket effekt för att åka lika fort. Då hade däcket överlevt.

Erik B skrev:
Kör du tiptronic-läget väljer du själv när du växlar - med undantag för att datorn hjälper dig om du är på gång att skada bilen.
Menar du att den växlar när man närmar sig varvstoppet?

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Lennart Mäkinen skrev:
Erik B skrev:
Kör du tiptronic-läget väljer du själv när du växlar - med undantag för att datorn hjälper dig om du är på gång att skada bilen.
Menar du att den växlar när man närmar sig varvstoppet?


Inte i tiptronic läget, den växlar inte upp åt dig då utan du kan glatt ligga på din favoritväxel genom kurvan.

Men den kommer växla ner om du kör på för lågt varvtal för vad som är bra för motorn.
Typ åka omkring på 5:an i 30 km/h är inget vidare.
I realiteten händer bara det när du slökör och saktar ner inför ett rödljus utan att själv växla ner.

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Var det någon som postade på Ringers? Några kommentarer förutom de uppenbara att RS6 inte är en banbil

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2745



MaZ skrev:
Var det såna vibrationer i däcket på varven innan? Jag har åkt med i bilar med R-däck som är ojämnt slitna (ner genom stålcorden faktiskt) men det kom inte lika plötsligt som här, kändes som om det dök upp nånstans vid miss-hit-miss eller strax innan, eller var det ABS:en?

Förvänansvärt stabilt trots allt.

Frän video BTW... thumbs up


Vibrationerna kommer av att jag testade ett par var med lägre tryck. Av detta tog däcken mycket stryk.

I övrigt Tack!

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2745



BTG skrev:
MaZ skrev:
Förvänansvärt stabilt trots allt.


Jepp, det skriver jag under på. Sett ur ett strikt materielperspektiv så imponerar det verkligen! Frågan är om dem hade klarat två varv på raken? Skivorna såg väldigt varma ut, fade:n kan inte ha varit långt borta? Fanns det något fett alls kvar i hjullagren?

En annan reflektion är att på Ringen behövs "mycke pulver" om man skall åka riktigt fort, dvs sub 8.00 BTG. Alt. så kan man med "mycke pulver" sätta en anständig tid (typ 8.30 BTG) utan att åka exakt idealspår...

Det skall bli intressant att se vad man kan göra med "lite pulver"? :shifty2:


Fade:n var minst sagt där , bromspedalen gick helt i botten minst 3 gånger på det varv då däcket gick sönder. Varings klockorna ringde kan man väl säga.

Två varv på raken med R-däck i motsvarande tempo går ej. Varvet före det small kördes i samma tempo och med ett längre kylpass. Med RS6 kör man inte fler varv på raken, inte ens med gatdäck.

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Nürburgring
Video: Audi RS6 spränger ett däck på ringen
1966 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande