Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Bakvagn V70 -06
2 besök senaste veckan (2416 totalt)
Stettler
Stockholm
Här sen Maj 2010

Trådstartare
Bakvagn V70 -06

Har ett lite konstigt fenomen av snedslitna däck bak på min V70.

Lite historik.
Sommar/ höst 2011 körde jag ca: 600mil på 205/55-17, utan någon som helst snedslitning på bakdäcken.
Slängde på 225/35-17 vinterdäck med dubb och körde säkert 1200mil den vintern.
Till sommaren 2012 (april) köpte jag nya däck och fälgar 225/40-18, slängde på dem direkt.
Körde bara och tänkte inte mer på det. Efter ca: 900mil i september så får jag punka och upptäcker att båda bakdäcken är helt slut/ snedslitna på insidan (där av punkteringen).
Sätter strax där efter på vinterdäcken (de jag kört med tidigare vinter) och haft de hela vintern utan minsta snedslitning.

Nu till min stilla undran.
Kan bakvagnen vara så sliten/ eller krävs inställning, som bara visar sig på 18" däck?
Låter märkligt i mina öron, är det någon som har en ide om vad det kan vara?

Askersund
Här sen Apr 2010

Kolla över bussningar samt gör en hjulinställning

Kör M140i xDrive
Körde M3 e46 imola
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Du ställer frågan i "skruva banåkabil"-avdelningen.
Har du utsatt bilen för banåka öht?
Det är inte så många som åker bana med V70N. Skulle tro att du får bättre/mer hjälp om du vänder dig till "jag rullar"-forumet... http://www.jagrullar.se/forum/index.php

Rice and shine
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re: Bakvagn V70 -06

Stettler skrev:
Har ett lite konstigt fenomen av snedslitna däck bak på min V70.

Lite historik.
Sommar/ höst 2011 körde jag ca: 600mil på 205/55-17, utan någon som helst snedslitning på bakdäcken.
Slängde på 225/35-17 vinterdäck med dubb och körde säkert 1200mil den vintern.
Till sommaren 2012 (april) köpte jag nya däck och fälgar 225/40-18, slängde på dem direkt.
Körde bara och tänkte inte mer på det. Efter ca: 900mil i september så får jag punka och upptäcker att båda bakdäcken är helt slut/ snedslitna på insidan (där av punkteringen).
Sätter strax där efter på vinterdäcken (de jag kört med tidigare vinter) och haft de hela vintern utan minsta snedslitning.

Nu till min stilla undran.
Kan bakvagnen vara så sliten/ eller krävs inställning, som bara visar sig på 18" däck?
Låter märkligt i mina öron, är det någon som har en ide om vad det kan vara?

Ju högre profil du har på däcken ju mer 'klarar' däcken av att justera sig mot underlaget utan fruktansvärt slitage (vid likadant däckmodell)

Eslöv
Här sen Apr 2006

precis... Denna typ av tråd är inte ovanlig, där folk sätter på bamsefälgar med minimal däcksprofil och sen undrar varför däcken slits ojämnt.

Det är sånna smällar man får ta när man sätter på däck som bilen inte är konstruerad för.

Men det ser ju fräckt ut

Bakvagn V70 -06
2 besök senaste veckan (2416 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande