Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 948 S2 -89 | 1, 2 >> 27926 besök totalt |
trackday 2011 då märkte jag att motorn inte räckte till på mantorp
2012 köpte en bättre begagnad V8 motor LS1/6 från en camaro ss 2002 köpte en sats med kopplingshus motorfästen tråg mm sen vart det ny lamell och tryckplatta demontering av den gamla motorn montering av den nya motorn på plats så nu är det bara lite vatten, el, broms, kvar _________________ Pierre C |
||||
http://www.texasperformanceconcepts. där finns allt som man behöver _________________ Pierre C |
||||
Verkligen kul att läsa om din uppgradering.
För ett par år sen var jag i precis samma sits som du. Jag funderade fram och tillbaka hur jag skulle fortsätt att utvecka min bilhobby. Att göra ett motorbyte i 944:an låg högt upp på listan. Det jag kikade på då var www.renegadehybrids.com/ Kommer att fortsätta följa din tråd för att se hur det går för dig. Meckningen verkar vara minsta problemet. Har du tänkt att få bilen registrerad, eller tänker du bara köra bana med den? Skulle vara jäkligt kul om du fick den gatlegal med LS1/6:an. Kan på rak arm inte påminna mig om att någon lyckats med det i Sverige. Vet att det däremot finns någon 968:a med V8 som bara gått på bana. Lycka till. _________________ Daniel Engström Nu: Porsche 944S & 106 Rallye Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68 Ex: Clio Sport -01 Ex: Ginetta G34 -98 ÖSK #243 PCS #8724 |
||||
Går det verkligen att vikta upp en S2a till 1600 kilo i tjänste vikt utan att sfro blir allt för griniga i att bilen blir för tung???
Detta om vi då pratar om att gatbesiktiga som ombyggt fordon. Men då räcker det inte med att köpa ett konverteringskitt om jag har hajar det rätt (även om det inte är "bolt on") Detta är anledningen till att jag har valt att regga min bil med en 454" (cheva Big Block) ifrån en 91-96 med ca 230 häst original. Dock tycker jag fortfarande att denna konvertering är helskön, eftersom jag älskar V8or och då i synerhet cheva V8or Och med det utrymmer som finns i motorutrymmet på en frontmotorporsche så blir jag förvånad varje gång jag ser nån som vill montera en volvo, saab eller audi spis i bilarna..... _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||||
Blir inte vridet ett problem vid Big Block? Eller kollar de bara hästar vs vikt? Anledningen att jag frågar är att vridet ställde till det för mig vid ett motorbyte och omreggning. Grymt bygge det här, LS är helrätt, låg vikt och massa prestanda/möjligheter. _________________ --Michael Karlsson-- |
||||
Fast det är inte riktigt sant. För ombyggt fordon finns ingen formell gräns för vridmoment, det är SFRO som avgör. Då bedömer man ju fordonets konstruktion och komponenterna som sitter i. En bil där tillverkaren godtar till exempel 275 Nm, behöver förstärkningar/förändringar som motiverar mer vridmoment om SFRO ska godta det. Är det 310 hk original i S2? I så fall kan man ju också räkna på 20% effektökning, även som ombyggt fordon, det ger max 372 hk. Men det förutsätter ju att bilen byggs om tillräckligt mycket också. När man pratar motorbyten ska man inte heller glömma vikten på motorn - en big block kan vara för tung för att det ska funka också, även om effekt och vrid är inom ramarna. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
följer man sfro:s handbok så för min del blir det lite svårt för dom vill att man också byte växellåda men det vill inte jag min är där bak på bilen så då måste jag bytta mera saker på bilen typ bromsar och det är gjort med skivor och ok från Cayenne i fram och dom gamla oken hamnar bak. broms servo blir hydraulisk sen får man se om det räcker _________________ Pierre C |
||||
Ombyggnad av framljus vinter 2012
Köpte dom från http://www.deutschnine.com/mm5/merch Tog nästa ett halvår innan jag fick delarna. så det är inget jag kan rekommendera och ingen passform. så jag byggde om dom. bräddade och byte lamporna till lagliga halv/hell. Infästningen är också ett skämt. bästa är om man gjuter ihop dom med frontplåten _________________ Pierre C |
||||
Det är Transportstyrelsens definition av ombyggt fordon man måste följa. Byter man inte växellåda får man istället byta styrning (styrväxel och rattaxel) för att det ska landa som ombyggt fordon.
Reglerna är tyvärr lite stelbenta ibland. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 948 S2 -89 | 1, 2 >> 27926 besök totalt |