Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW 325ti Compact E46 -02 - SÅLD | 1, 2, 3 >> 6 besök senaste veckan (41886 totalt) |
Den här sommaren blir det banåka igen!
Jag har införskaffat mig en BMW 325 compact med för tillfället lite drygt 14000 mil på nacken och helt i originalskick. Den ska få tjänstgöra som track day bil på sommaren och pendlarbil till jobbet året om. Utgångsplanerna är följande: -Jag kommer att lägga fokus på chassi, bromsar och däck i första hand. -Ev. effekthöjning kan komma senare, dock inte i år. -Viktminskningen kommer att vara i princip obefintlig så länge bilen används till jobbet året om. Följande är beställt till bilen i skrivande stund: D2 Track Racing Coilovers Powerflex bärarmsbussningar fram, bakre. Powerflex länkarmsbussning bak, främre. EBC yellowstuff bromsbelägg runt om. Kumho Ecsta XS KU36. 225/45-17" fram och 235/45-17" bak. Planerna var från början att kör på Toyo R888, men ekonomin gjorde att jag satsar på Kumhos semi r-däck den här sommaren. Det ska bli spännande att se hur det funkar då jag i stort sett bara kört med r-däck på min tidigare banbil, en Mazda MX-5 1,6. Ska också bli spännande att se hur bromsbeläggen kommer att funka på BMW:en. Jag körde med likadana på MX-5:an och på den så fungerade det över förväntan, men BMW:en är ju en markant tyngre bil.... _________________ Andreas Källström Brukis: BMW X3 20d Xdrive f25 Tidigare: BMW 325ti Compact E46 Tidigare: Renault Clio 2,0 Sport Tidigare: Mazda MX-5 1,6 NA |
||||||||
Fick hem dessa förra veckan
Det är D2 Track Racing coilovers med 3D-topplagring och med fjäderkonstanterna 14 kg/mm fram och 18 kg/mm bak. Alla tips och synpunkter angående montering och inställning av dessa samt inställning av hjulvinklar mottages tacksamt _________________ Andreas Källström Brukis: BMW X3 20d Xdrive f25 Tidigare: BMW 325ti Compact E46 Tidigare: Renault Clio 2,0 Sport Tidigare: Mazda MX-5 1,6 NA |
||||||||
Verkar vara en grym Compact du har! Och av bilderna att döma så har du inget dåligt garage heller! bara lite avis Inte omöjligt att jag kommer att höra av mig med lite frågor längs vägen _________________ Andreas Källström Brukis: BMW X3 20d Xdrive f25 Tidigare: BMW 325ti Compact E46 Tidigare: Renault Clio 2,0 Sport Tidigare: Mazda MX-5 1,6 NA |
||||||||
Har fyllt på i garaget med lite mer grejer till Compacten nu i dagarna, bl.a. krängare från en M3 E46. Såg nu på realOEM.com att M3-krängaren fram är O26 mm och att den främre krängaren på min bil är O26,5 mm Kanske inte är lönt att byta till M3-krängaren fram? _________________ Andreas Källström Brukis: BMW X3 20d Xdrive f25 Tidigare: BMW 325ti Compact E46 Tidigare: Renault Clio 2,0 Sport Tidigare: Mazda MX-5 1,6 NA |
||||||||
Hej, M3E46 krängaren kommer inte att passa, varken fram eller bak. Precis som du säger så är E46M3 krängaren mindre till diameter än original. Compakten har ganska kraftig krängare original fram för att motverka de något mer överstyrningsbenägna tendenserna jfm andra E46:or. Det är svårt att få tag på eftermarkadskrängare till Ti, du kan korta hävarmen på original krängarna genom att flytta infätningspunkterna och på så"sätt få mer verkan. _________________ Patrik Skoog |
||||||||
Vad väger en sådan där "modern" Compact? Jag kommer hålla lite koll här, dels för att man är Compact-bög men också för att din modell är ett möjligt alternativ den dagen det blir dags att byta upp sig. Den ser väldigt fin ut. Har sett en del som har drabbats av rost men din ser förskonad ut.
Du har möjligen inte beställt dina coils på Streetperformances höstrea? Jag beställde mina där men har inte fått dem, mailade dem igår men inte fått svar än. Kunde vara intressant att veta bara. |
||||||||
Jo aningen. Men om det inte skall lättas något så blir det ganska ok ändå. Troligen behövs mjukare bak men det märks inte förrän man ligger närmre gränsen.
1450kg i std skick 1100kg i race skick Väldigt trevlig motor (325) original som både har hyfsat med effekt och enormt körbar vrid kurva. Mår bra av ett annat grenrör (+12hk) än original som är designat av en miljöfreak _________________ Patrik Skoog |
||||||||
Precis som Patrik skrev så tror jag att det blir ganska bra eftersom inte bilen ska lättas något. Beställer man de här coiloversen utan att speca egna fjäderkonstanter så får man 16 kg/mm fram och 18 bak. Jag tyckte också att det lät hårt så jag beställde med 14 fram och 16 bak, dock så kunde inte D2 erbjuda bakfjädrar med 16 kg/mm så då tog de det som låg närmast. Enligt de rekommendationer som jag fått så behövs det ganska hårda fjädrar med tanke på bilens vikt och att jag från början hade tänkt köra med original krängare. M3-krängarna har jag lånat från en kompis för att se om de passar utan att behöva modda för mycket på bilen. Men hårdare krängare kanske sabbar setupen mer än de gör nytta?[/list] _________________ Andreas Källström Brukis: BMW X3 20d Xdrive f25 Tidigare: BMW 325ti Compact E46 Tidigare: Renault Clio 2,0 Sport Tidigare: Mazda MX-5 1,6 NA |
||||||||
Ja, min är ganska så välbehållen och rostfri än så länge Japp, de är beställda på deras höstrea. _________________ Andreas Källström Brukis: BMW X3 20d Xdrive f25 Tidigare: BMW 325ti Compact E46 Tidigare: Renault Clio 2,0 Sport Tidigare: Mazda MX-5 1,6 NA |
||||||||
Det ska jag göra! _________________ Andreas Källström Brukis: BMW X3 20d Xdrive f25 Tidigare: BMW 325ti Compact E46 Tidigare: Renault Clio 2,0 Sport Tidigare: Mazda MX-5 1,6 NA |
||||||||
Hej,
M3E46 krängaren kommer inte att passa, varken fram eller bak. Precis som du säger så är E46M3 krängaren mindre till diameter än original. Compakten har ganska kraftig krängare original fram för att motverka de något mer överstyrningsbenägna tendenserna jfm andra E46:or. Det är svårt att få tag på eftermarkadskrängare till Ti, du kan korta hävarmen på original krängarna genom att flytta infätningspunkterna och på så"sätt få mer verkan.[/quote] Om man jämför bilderna ovan så ser det ut som att främre krängaren borde passa rakt av? Nu är iofs det kanske inte intressant i all fall.... Bak tycker jag också att det borde passa om jag byter ut del nr. 6 och 3? Eller är M3-krängarna bredare? Vad är det som jag har missat? _________________ Andreas Källström Brukis: BMW X3 20d Xdrive f25 Tidigare: BMW 325ti Compact E46 Tidigare: Renault Clio 2,0 Sport Tidigare: Mazda MX-5 1,6 NA |
||||||||
Fram kanske kan passa, men ger en försämring. Bak passar inte alls. M3 har annan subframe. Min erfarenhet är att det oftast är bättre att åka mjukare fjädrar och lite hårdare krängare. _________________ Patrik Skoog |
||||||||
Ok, då är jag med Jag ska montera coilovers imorgon. Det som ger mig mest huvudbry just nu är vilka camber och caster vinklar jag ska ha och hur jag mäter caster enklast? Har du/någon några tips att ge om en bra grundinställning att utgå ifrån? _________________ Andreas Källström Brukis: BMW X3 20d Xdrive f25 Tidigare: BMW 325ti Compact E46 Tidigare: Renault Clio 2,0 Sport Tidigare: Mazda MX-5 1,6 NA |
||||||||
Skall du endast åka bana eller pendla med bilen också? _________________ Patrik Skoog |
||||||||
Det blir en del pendlade också, men det primära är att åka fort på bana _________________ Andreas Källström Brukis: BMW X3 20d Xdrive f25 Tidigare: BMW 325ti Compact E46 Tidigare: Renault Clio 2,0 Sport Tidigare: Mazda MX-5 1,6 NA |
||||||||
En kompromiss alltså. Testa fram: 2,5gr camber max caster Nära 0 i toe Testa bak: 1,5 gr camber Nära 0 i toe _________________ Patrik Skoog |
||||||||
Ja, det blir en del kompromissande tyvärr Tack så mycket för tipset! Blir mycket ett lättare om man har något att gå efter. Ska se om jag kan få till något sådant imorn. _________________ Andreas Källström Brukis: BMW X3 20d Xdrive f25 Tidigare: BMW 325ti Compact E46 Tidigare: Renault Clio 2,0 Sport Tidigare: Mazda MX-5 1,6 NA |
||||||||
Våra race- och banåkarbilar BMW 325ti Compact E46 -02 - SÅLD | 1, 2, 3 >> 6 besök senaste veckan (41886 totalt) |