Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
5109 besök totalt |
Kopplingsbekymmer 318is E30...
Pedalen tappar sin verkar efter ett tags inspirerad körning... Anders (dude) sa att det beror på att det är en hydraulisk koppling och att vätskan behöver bytas, han var dock inte säker på vart man fyllde på den ![]() Någon som har koll på vart man fyller på och ev. någon skiss på var man tappar ur den? Föresten är det väll som att lufta bromsarna när man tappar ur den med den skillnaden att det är kopplingen man trycker på, eller rinner allting bara ut? P.S. Kopplingen fungerar till vardags utan större bekymmer, dock så gick det inte så värst fint på bana efter ett tag. Så denna meckartråd är i rent bankörningssyfte!, så jag inte blir påhoppad om enkel och dum meckarfråga nu ![]() |
||||||
Du har inte lust att vidareutveckla det där lite så jag vet vad jag ska vara beredd på ![]() |
||||||
det kan vara problem att få ut luften ur systemet ibland..
jag har dock aldrig haft några bekymmer med att få ut luften.. jag brukar låta nån pumpa långsamt flera gånger på pedalen och sedan håller den i botten. då öppnar man luftnippeln.. _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||||||
med tändningen på eller av? |
||||||
varför skulle det spela roll? _________________ J1mmy @rv1dsson |
||||||
Vet inte, därför jag frågar... Har alltid blivit påmind om att tändningen ska vara av när man luftar bromsar ![]() |
||||||
inte leka med sanningen nu andrew!
du ville ju att jag skulle meka med den åt dig, men med den inledningen i tråden, så kan du träna själv ![]() _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||
![]() Du har juh ändå inte tid över just nu. Annars skulle jag bett dig fylla på min motorolja ![]() |
||||||
om du har problem med att lufta kopplingen.
Sätt en slang på närmaste luftnippel till bromsarna, öppna och pumpa ut vätska till andra änden av slangen. Trä på andra ändan av slangen på kopplingens luftnippel, öppna den och pumpa i vätskan baklänges. _________________ /Anders Kronberg |
||||||
Då åker juh den gamla äckliga leran upp i bromsvätskebehålleren och blandas med min dyra Castrol SRF... det vill jag inte juh ![]() |
||||||
ibland kan det vara enklare att lufta baklänges..
men de är när det är helt tomt. då kan man ta en oljekanna med en slang på och fylla upp med bromsvätska. sen är det bara pumpa bakvägen (det lät perverst) men men brukar få lufta på det vanliga viset i allfall efteråt för att uppnå fullgottresultat. _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||||||
okay, ha i åtanke att jag är total idiot på sånt här, vart ligger nippeln ![]() Som jag fattat det ligger den under bilen, är jag helt ute och cyklar? |
||||||
Nippeln sitter på slavcylindern som i sin tur är skruvad på kopplingskåpan...såå bökigt är det inte att komma åt att lufta tycker jag (du gör allt det här underifrån på bilen)...Jag brukar göra så att jag öppnar nippeln och låter all gammal olja självrinna ut (tar en stund så en fika kan vara lämpligt då)...sen fyller jag på ny bromsolja (du behöver inte oroa dig för att lufta bromsarna i det här läget då nivån för kopplings-uttaget ligger högre i koppen) jag väntar en stund tills den nya oljan börjar rinna lite ur luftnings-nippeln...ibland får man stänga till nippeln och gå in i bilen å trampa på kopplspedalen några ggr för att få fart på oljan...sen när det börjar droppa ny fräsch olja ur nippeln så är det dags för den egentl luftningen,jag använder helst slang och lock kopplat till tryckluft(från t.ex ett däck) men har du inte det så måste du ta hjälp av en tramp-ivrig polare!... ![]() _________________ Petri Sanaksenaho Mercedes C36 AMG 1995 |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
5109 besök totalt |