Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Kopplingsbekymmer 318is E30...
5109 besök totalt
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615


Trådstartare
Kopplingsbekymmer 318is E30...

Pedalen tappar sin verkar efter ett tags inspirerad körning...
Anders (dude) sa att det beror på att det är en hydraulisk koppling och att vätskan behöver bytas, han var dock inte säker på vart man fyllde på den Nog för att jag litar på Anders, men "jag tror att den tar vätskan från bromsvätskebehållaren" känns inte så trygt då man måste få hem bilen efteråt också, så:
Någon som har koll på vart man fyller på och ev. någon skiss på var man tappar ur den?
Föresten är det väll som att lufta bromsarna när man tappar ur den med den skillnaden att det är kopplingen man trycker på, eller rinner allting bara ut?

P.S. Kopplingen fungerar till vardags utan större bekymmer, dock så gick det inte så värst fint på bana efter ett tag. Så denna meckartråd är i rent bankörningssyfte!, så jag inte blir påhoppad om enkel och dum meckarfråga nu
Citera
Arne
Vejbystrand
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1268



Den tar vätska från bromsvätske-behållaren..
Är nästan säker på att det sitter en luftning på slavcylindern

_________________
/Arne Lindgren
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17868



Min erfarenhet av att lufta kopplingar på BMW är att det driver mig till vansinne. Det känns inte lika vetenskapligt enkelt som att lufta bromsar.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615


Trådstartare
Lennart Mäkinen skrev:
Min erfarenhet av att lufta kopplingar på BMW är att det driver mig till vansinne. Det känns inte lika vetenskapligt enkelt som att lufta bromsar.


Du har inte lust att vidareutveckla det där lite så jag vet vad jag ska vara beredd på
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622



det kan vara problem att få ut luften ur systemet ibland..

jag har dock aldrig haft några bekymmer med att få ut luften..
jag brukar låta nån pumpa långsamt flera gånger på pedalen och sedan håller den i botten. då öppnar man luftnippeln..

_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615


Trådstartare
LuddeR skrev:
det kan vara problem att få ut luften ur systemet ibland..

jag har dock aldrig haft några bekymmer med att få ut luften..
jag brukar låta nån pumpa långsamt flera gånger på pedalen och sedan håller den i botten. då öppnar man luftnippeln..


med tändningen på eller av?
Citera
Mr Newton

Här sen Okt 2003
Inlägg: 377



Andrew Petrykowski skrev:
LuddeR skrev:
det kan vara problem att få ut luften ur systemet ibland..

jag har dock aldrig haft några bekymmer med att få ut luften..
jag brukar låta nån pumpa långsamt flera gånger på pedalen och sedan håller den i botten. då öppnar man luftnippeln..


med tändningen på eller av?



varför skulle det spela roll?

_________________
J1mmy @rv1dsson
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615


Trådstartare
Mr Newton skrev:
Andrew Petrykowski skrev:
LuddeR skrev:
det kan vara problem att få ut luften ur systemet ibland..

jag har dock aldrig haft några bekymmer med att få ut luften..
jag brukar låta nån pumpa långsamt flera gånger på pedalen och sedan håller den i botten. då öppnar man luftnippeln..


med tändningen på eller av?



varför skulle det spela roll?


Vet inte, därför jag frågar...
Har alltid blivit påmind om att tändningen ska vara av när man luftar bromsar
Citera
Mr Newton

Här sen Okt 2003
Inlägg: 377



ok men d e bara te å pumpa på, ha tändningen av du, d går bra

_________________
J1mmy @rv1dsson
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615


Trådstartare
Mr Newton skrev:
ok men d e bara te å pumpa på ha tändningen av du d går bra





Som du märker är jag lite tappad bakom skiftnyckeln
Citera
Mr Newton

Här sen Okt 2003
Inlägg: 377



hehe ok, men d e ju bra att du vill lära dig å mecka själv iaf

_________________
J1mmy @rv1dsson
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615


Trådstartare
Mr Newton skrev:
hehe ok, men d e ju bra att du vill lära dig å mecka själv iaf


Jo, någonstans måste man juh börja
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9880

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

inte leka med sanningen nu andrew!
du ville ju att jag skulle meka med den åt dig, men med den inledningen i tråden, så kan du träna själv

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615


Trådstartare
Dude skrev:
inte leka med sanningen nu andrew!
du ville ju att jag skulle meka med den åt dig, men med den inledningen i tråden, så kan du träna själv



Du har juh ändå inte tid över just nu.
Annars skulle jag bett dig fylla på min motorolja
Citera
Kronberg
Uppsala
Här sen Apr 2003
Inlägg: 177



om du har problem med att lufta kopplingen.
Sätt en slang på närmaste luftnippel till bromsarna, öppna och pumpa ut vätska till andra änden av slangen.
Trä på andra ändan av slangen på kopplingens luftnippel, öppna den och pumpa i vätskan baklänges.

_________________
/Anders Kronberg
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615


Trådstartare
Kronberg skrev:
om du har problem med att lufta kopplingen.
Sätt en slang på närmaste luftnippel till bromsarna, öppna och pumpa ut vätska till andra änden av slangen.
Trä på andra ändan av slangen på kopplingens luftnippel, öppna den och pumpa i vätskan baklänges.


Då åker juh den gamla äckliga leran upp i bromsvätskebehålleren och blandas med min dyra Castrol SRF... det vill jag inte juh
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622



ibland kan det vara enklare att lufta baklänges..
men de är när det är helt tomt.

då kan man ta en oljekanna med en slang på och fylla upp med bromsvätska. sen är det bara pumpa bakvägen (det lät perverst)

men men brukar få lufta på det vanliga viset i allfall efteråt för att uppnå fullgottresultat.

_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544



Arne skrev:
Är nästan säker på att det sitter en luftning på slavcylindern


Japp det gör det Har dock för mig att nippeln kan va lite halvjobbig att komma åt

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615


Trådstartare
Micke Eriksson skrev:
Arne skrev:
Är nästan säker på att det sitter en luftning på slavcylindern


Japp det gör det Har dock för mig att nippeln kan va lite halvjobbig att komma åt


okay, ha i åtanke att jag är total idiot på sånt här, vart ligger nippeln
Som jag fattat det ligger den under bilen, är jag helt ute och cyklar?
Citera
Petri
Västerås
Här sen Jan 2004
Inlägg: 705



Andrew Petrykowski skrev:
Micke Eriksson skrev:
Arne skrev:
Är nästan säker på att det sitter en luftning på slavcylindern


Japp det gör det Har dock för mig att nippeln kan va lite halvjobbig att komma åt


okay, ha i åtanke att jag är total idiot på sånt här, vart ligger nippeln
Som jag fattat det ligger den under bilen, är jag helt ute och cyklar?


Nippeln sitter på slavcylindern som i sin tur är skruvad på kopplingskåpan...såå bökigt är det inte att komma åt att lufta tycker jag (du gör allt det här underifrån på bilen)...Jag brukar göra så att jag öppnar nippeln och låter all gammal olja självrinna ut (tar en stund så en fika kan vara lämpligt då)...sen fyller jag på ny bromsolja (du behöver inte oroa dig för att lufta bromsarna i det här läget då nivån för kopplings-uttaget ligger högre i koppen) jag väntar en stund tills den nya oljan börjar rinna lite ur luftnings-nippeln...ibland får man stänga till nippeln och gå in i bilen å trampa på kopplspedalen några ggr för att få fart på oljan...sen när det börjar droppa ny fräsch olja ur nippeln så är det dags för den egentl luftningen,jag använder helst slang och lock kopplat till tryckluft(från t.ex ett däck) men har du inte det så måste du ta hjälp av en tramp-ivrig polare!...

_________________
Petri Sanaksenaho
Mercedes C36 AMG 1995
Citera
Skruva banåkabil
Kopplingsbekymmer 318is E30...
5109 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande