Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
stötdämpares läge vs. normal rideheight
845 besök totalt
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005

Trådstartare

Hmm, visste inte riktigt hur jag skulle formulera den överskriften..

Jag skall byta stötdämpare ifram och behöver bygga om fästen för att få plats. De nya dämparna är lika längdmässigt komprimerat/okomprimerat. Men jag funderade på att när jag ändå måste bygga om, hur skall jag tänka när det gäller hur mycket vill man att dämparen skall vara komprimerad vi normal rideheight? Finns säkert flera skolor, men tänker på min bil med dubbla a-armar och 15 grader vinklad coilover. Idag uppskattar jag att dämparen som sitter där idag är till hälften ihoptryck vid den ridheight jag kör på... hur bör jag tänka?

Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re: stötdämpares läge vs. normal rideheight

Björn Davidsson skrev:
Hmm, visste inte riktigt hur jag skulle formulera den överskriften..

Jag skall byta stötdämpare ifram och behöver bygga om fästen för att få plats. De nya dämparna är lika längdmässigt komprimerat/okomprimerat. Men jag funderade på att när jag ändå måste bygga om, hur skall jag tänka när det gäller hur mycket vill man att dämparen skall vara komprimerad vi normal rideheight? Finns säkert flera skolor, men tänker på min bil med dubbla a-armar och 15 grader vinklad coilover. Idag uppskattar jag att dämparen som sitter där idag är till hälften ihoptryck vid den ridheight jag kör på... hur bör jag tänka?

En tredjedel ungefär i möjlig utfjädring är nog lämpligt.

845 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande