Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar De Tomaso Hemipanter 1973. | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 1 besök senaste veckan (111255 totalt) |
|
||||||||
Då har jag tagit en åktur på 10 mil och tankat breddfult före och efter. 1,71L/milen E85. Det betyder 1,15 L/milen på bensin. Det känns ju ganska rätt. I fjol med gamla motorn åkte jag på 1,95 E85 till Skokloster. Det gör 1,31 på bensin. Det är normal landsväg men någon lätt gasning ett par gånger. Det är 12% i besparing! Det är inte helt säkra siffror men en fingervisning i alla fall.
_________________ Hemipanter Göran Malmberg |
||||||||
Det låter helt ok!
Som referens kan jag nämna att min 635a drog 1,5L/mil e85 ner till mantorp i 120-140 ärliga kmh. MVH Erik _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||||||
Låter rimligt. Det är väl en 2,8 litersmotor. BMW är ju proffs på motortuning, så de e en bra referens. Jag har inte hunnit justera ECU:n ordentligt än så lite finns det att kapa. Men 9,4 liter tar ju sin beskúrna del bränsle redan på tomgång. _________________ Hemipanter Göran Malmberg |
||||||||
Ja det är en 2,8 med turbo! 600 hjulhäst atm. Dvs inte BMW som tunat . Ska ta en sväng o mappa på gata ordentligt på låglasten! Det jag har märkt med min är att just "stadskörning" och kortare sträckor visar sig väldigt fort på tankmätaren hehe. Ja 9,4 liter lär sörpla i sig en del på tomgång! MVH _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||||||
Turbon gör ju ingen bränslevinst på cruse registret så jämförelsen är ok. Du får gärna meddela vad dina siffror landar sedan. Jag har ju hög mekanisk komp vilket ger ett plus medan motorstorleken ger minus.
_________________ Hemipanter Göran Malmberg |
||||||||
Ingen aktivitet i favorittråden på ett år och en sommar!? På hemsidan ser det ut som uppdateringen av Hemipantern har gått framåt, kommer det komma en uppdatering här med?
Ganska tyst från dig i övrigt också, saknar de väl underbyggda inläggen... _________________ Johan Sidén | Äger: Saab 9-5 2.0t-td04 | Volvo 960 '93 |
||||||||
Det blev för mycket kommentarer som jag inte gillar och jag vet inte vad som föranledde detta. Uppenbarligen har jag skrivit saker som inte passar. Att skriva om tips på en ideell basis är roligt så länge det känns positivt, men när fler olika negativa kommentarer samt ifrågasättanden som jag inte orkar fördjupa mig tidsmässigt i utan att det uppfattas som undvikande, dyker upp så känns det som något som kommer att spåra ur. Min tid har dessutom varit så fullbokad sista året så att jag även blivit tvungen att minska även på mycket annat även fast det inte varit några bekymmersamma områden. Det är givetvis tråkigt eftersom jag har mycket som är roligt att dela med sig av, samt att många vänner finns på Rejsa.
Med vänlig hälsning Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg |
||||||||
Jag vill inte ta upp något om saken, det är bättre det får vara lugnt från min sida. Vi ses nog rätt vad det är. Med vänlig hälsning Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg |
||||||||
Jag chansar och slänger in en fråga efter att ha läst igenom tråden igen. När du plockade isär gamla motorn så såg den ren och fin ut, inget sot tack vare E85. Hur såg resten av bränslesystemet ut? Det florerar mycket negativa rykten och fördomar om motorer som kletar igen och annat efter att man kört på E85. Det skall dessutom enligt ännu värre på motorer som står stilla. Själv har jag ingen erfarenhet av E85 men när jag skall bygga motorn till Cobran känns det lika bra att fundera på från början.
_________________ A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g AC Cobra 427 S/C Replica Mazda MX-5 NBFL https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529 |
||||||||
Göran jag tänkte berätta en liten historia
För en 5-6 år sedan när jag gick i fordonsplugget i Bromma så va ja och en klass kompis ute och körde vid macken i alvik , de va första gången jag såg din bil, självklart ville vi kappköra lite mot dej med våran "trimmade" 940. Vi Hadde inte en schans... men de va nånting som fick mej att minnas din bil... Kanske var det den extremt låga karossen eller sportigheten eller dom extremt breda bakdäcken men speciellt var det hemi markeringen i bak sedan dess har ja velat ha en pantera !. kanske hamnar man även själv där en dag // inspirerad kille _________________ Adde wallgren. Porsche 911 med R-stuk |
||||||||
Underbart skön bil o riktigt kul läsning, Har själv en 528 hemi i min charger -69 o har varit inne på insprutning även på den,
Vad som än sagts dra inte alla över kammen utan fortsätt på tråden för du besitter otrolig kunskap o bra o spännande förklaringar på allt du genomför.! _________________ ulf edgren |
||||||||
Jag har inge egna erfarenheter av igenkletning men hört andra på nära håll som råkat ut för geleaktiga saker i flottörhus som stått en tid. Det behövs förklaringar till vad som orsakar sådant och det har jag inte någon klarhet i. Skulle det bli så, så får det bli så, då kan jag trösta mig med att ha sett det med egna ögon. Jag har 13,5:1 i komp och det är okay för E85. Det går att ha mer men jag vill kunna köra på bensin om det behövs, då inte på fullgas förståss. Med vänlig hälsning Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg |
||||||||
Var det på väg mot Brommaplan? Jag har ett minne av en Volvo som låg i vänsterfilen och gasade iväg före mig och tänkte att, vad va det där??? Så jag skulle skoja tillbaka och gjorde en lätt gasning när jag la i 2:an. Med vänlig hälsning Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg |
||||||||
Aa precis vi blev bra immpade många år sen nu men du har verkligen gjort ett fint jobb ! Vore kul att granska ditt jobb nån gång _________________ Adde wallgren. Porsche 911 med R-stuk |
||||||||
Jag drar aldrig alla över en kam, och är egentligen inte särskilt bekymrad heller. Jag är mer avvaktande för att se hur saker utvecklar sig. Poängen med allt mitt skrivande i dom här sammanhangen är för motorhobbyn, att ge inspiration som gör att fler ägnar sig åt konstruktiva saker i stället för det destruktiva vi ser kring oss. Att politiskt lägga ett ord för vår sport som faktiskt är ganska stor. Den förtroendet vill jag inte skall gå förlorad genom rykten. Politiskt har jag sett hur man måste uttrycka sig för att inte bli attackerad och jag vill känna att jag kan hantera situationer. Med vänlig hälsning Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg |
||||||||
Kul att minnet inte sviker i alla fal trots åldern, och skulle det tryta så har jag loggbok på varenda mil bilen gått. Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg |
||||||||
_________________ Adde wallgren. Porsche 911 med R-stuk |
||||||||
Våra race- och banåkarbilar De Tomaso Hemipanter 1973. | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 1 besök senaste veckan (111255 totalt) |