Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1586 besök totalt |
"Halv uniballs"?
Hej, jag har suttit och klurat på någon sorts bättre bussning till casterstagen (övre bärarm som går snett bakåt) på min 535 e28. Eftersom hårda bussningar (tex nylon) inte funkar så bra eftersom de endast kan röra sig i en riktning, blir stora brytkrafter.... Jag skulle villja använda orginal bärarm (ja ja en crommolly med uniballs skulle vara häftigare). Om man tar bort orginal bussningen så har man ett ca 59mm hål och bulten är 12mm. Då tänkte jag använda ett så stort radialledlager som möjligt, tex GEM 35 ES 2RS http://momentum.iweb.nu/archive/kata Komentarer till denna ide? _________________ mvh Kristian |
||
Har testat detta på E30, med en aluhylsa som jag pressade in lagret i och låste med 3 insex och brickor från baksidan. (Segringssäkring hade varit snitsigare.) På E30 är det dock inga axiella krafter att ta hänsyn till.
Funkade perfa. ![]() Men tycker du kan skippa nylonet, det gör varken från eller till...bara mer komplicerat. Komforten får man nog hoppa över om man ens tänker nylon/ledlager eller liknande lösningar. |
||
Låter lovande.
Kanske det är lika bra att skippa nylonet och bara använda alu hylsor. Tänkte använda den damtätade modellen. Kan inte tänka mig att inte lagren skulle tåla krafterna då man har sett klena uniballs bärarmar som verkar funka bra. _________________ mvh Kristian |
||
Det är stor skillnad på axiell och radiell kraft... |
||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1586 besök totalt |