| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Tankar om hydralisk handbroms med standard bromssystem
|
2 besök senaste veckan (9461 totalt) |
|
Jag vill kunna drifta ikapp med 740raggarna med min banbilsgolf. Bara för att. Och tänkte bygga hydraulisk handbroms som komplement till den vanliga usla mekaniska handbromsen. Bilen är inte reggad som ombyggt fordon eller nåt sånt. Jag har ett vanligt diagonalt tvåkrets system med lastkänningsventil som bilprovningen tycker om. Dock brukar jag ta bort fjädern från bakaxeln mellan besiktningarna för att inte få för mycket bromsverkan bak med väldigt sänkt bil. Ser ut typ så här:
Jag har en sellholms backventil liggande, och en cylinder till handbromsen. Så jag undrar om jag tänker rätt när jag tänker så här, att jag flyttar rören på HBC så en bromskrets blir fram och den andra bak. Samt sätter en T koppling till rören bak så det går ett rör in i backventilen, och ett T på väg ut till oken. Kan ju vara kinknigt för bilprovningen med en krats fram och en bak. Men jag tror det är bästa sättet.
Har jag tänkt rätt? |
||
|
Dom som jag har sett har dragit ledningen från huvudcylindern till H-broms (Handbroms IN) och sen (Handbroms UT) vidare till hjulen.
Annars pumpar man över bromsvätskan till den ena eller andra behållaren. Axeldelat bromssystem är inget ovanligt. Om jag inte minns fel så har min Skyline det och ganska många andra bilar med. Däremot så är Hydraulisk handroms sällan ok på Bes då den inte ligger på ett separat system samt kan tappa tryck efter ett tag. |
||
|
Re:
Om man kör utan backventilen och bara kopplar på ledningen riskerar man att bromsen låser sig om man använder handbromsen samtidigt som fotbromsen har jag läst, och det vill jag undvika. Backventilen ska om jag förstått det stoppa flödet tillbaks genom handbromsen. Okej, axeldelat är vanligt på andra bilar, då borde det funka ju. Den hydrauliska handbromsen blir som sagt ett komplement till den vanliga så bes kan inte klaga på det. |
||
|
Re: Tankar om hydralisk handbroms med standard bromssystem
VAD för banbilsgolf och vilka bakbromsar? Jag har upplevt att slitna system med dåliga skivor, +25 år gamla vajrar etc inte bromsar bra. Eller trummor för den delen heller. Med fräscha delar i så låser man bakhjulen i lägre eller högre fart med att sakta dra i handbromsen utan att behöva dra speciellt hårt. Och om man svänger på en gång är det inga problem att göra handbromssladd
Men det är inte testat på alla modeller så det kanske finns någon model som bara är riktigt usel. _________________ Roland Johansson |
||
|
Det går alldeles att koppla så som du har ritat med sellholm ventilen.
Fast du skall inte oroa dig för mycket att det skall gå i baklås, har aldrig varit med om att det hänt då kör jag utan. Däremot fick jag det aldrig att funka med sellholm ventilen. Rolle: man kan aldrig göra sådana vändningar med orginal vajrar som man gör med hydralisk, specielt om man har lite klistrigare däck bak _________________ Sebastian Steiner Vw golf Mk5 cup Vombsmotorsport |
||
|
Det är en golf mk2 med skivor bak, allt är givetvis i bra skick. Och handbromsen är inget vidare för att låsa hjulen med. vanliga bromsen funkar ypperligt och parkeringsbromsen funkar bra till det den är tänkt till, att parkera med.
bilen i fråga:
|
||
|
Re:
Grabbarna i Japan har kunnat det länge. Bara på senare år som hydraliska handbromsar letat sin in i D1-bilarna, men de gjorde 200 km/h entries på Autopolis långt innan det. Då har de å andra sidan ganska mycket fart och därmed massa att slänga runt, du kanske tänker på tighta hårnålar... Sen åker de dessutom på häftiga gatdäck (AD08 och motsvarande), snarare än klistrigare R-däck. _________________ Mikael Svantesson "Busbil": Nissan 200SX S13 -92 Bruksräser: Subaru Levorg -18 |
||
|
Re:
Det gick fint med varma cliocupslicks
Nya fräscha vajrar och 51/49 procentuell viktfördelning. _________________ Roland Johansson |
||
|
Re:
Kommer garanterat inte att köra med Rdäcken iaf =). Kanske onödigt, men det är ju skoj att bygga med. |
||
|
_________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
2 besök senaste veckan (9461 totalt) |