Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Mazda MX-5 1.6 -91 | 1, 2, 3 >> 1 besök senaste veckan (27143 totalt) |
Ganska ofta blir saker inte som man tänkt sig - ibland blir det bättre, ibland sämre och nästan alltid helt annorlunda... Efter att egentligen insett (men inte erkänt för mig själv) att livet som det blev inte ger utrymme för att slutföra mitt Se7en-bygge så snubblade jag över en annons om byte mellan en banpreppad Mazda MX-5 -91 mot en halvfärdig Se7en.
Lång historia kort - jag är sedan två månader ägare till en Mazda MX-5 1.6 -91 som tidigare synts här på Rejsa och flera av dess tidigare ägare finns här. Specen på bilen lät väldigt lovande: Nya sparco sprint stolar, sänkt med koni dämpare och fjädrar, stålomspunna bromsslangar, allt i fram och bakvagn blästrat och målat. Pigg motor med extraktor grenrör, 2" system efter kat. 4 hjulinställning gjort i höstas. Dålig bakruta i sufleten. Plast huv med fula scoop. 6 punkts bur ej monterad. Powerflex bussningar överallt, ställbara krängare fram å bak. Yokohama r-däck. Efter att bilen landat hos mig så har jag fokuserat på att få bilen i ett skick som klarar en besiktning men även några rent kosmetiska förändringar har gjorts. Nya fram och baklampor, ny motorhuv och baklucka, bränslefilter (saknades helt vid bytet), nytt hjullager höger fram och ny bromsslang höger bak, höjt fjädersätet på dämparna så att inte fjädrarna hänger löst vid max utfjädring, fixat ett glapp i styrningen, slitit bort den gamla suffletten (luktade kvarglömd gympapåse) och fixat en hardtop istället etc... Idag var det i alla fall dags för mitt första försök att få bilen godkänd vid besiktning för första gången på över 10 år. Dessvärre blev det inte godkänt eftersom avgasvärdena inte var godkända - får slita ner avgassystemet och täta skarvarna och kolla att det verkligen finns innanmäte i katalysatorn. Dessutom tror jag mig ha hittat orsaken till den skumma känslan i styrningen - styrväxeln har ett glapp på minst 1 cm upp och ner på högersidan. Listan med saker att hinna med till bankörningen på Anderstorp 6/6 bara växer känns det som... Lite blandade bilder på bilen som den ser ut idag. Efter denna bild togs har jag höjt fjädringen ett snäpp bak så nu ser den inte baktung ut längre. Ja, det är en Biltema-ratt med Momo-tutknapp. Ratten kommer att lämnas tillbaka för den var alldeles för flimsig men jag fick i alla fall svar på om jag vill ha en djupare ratt och det vill jag. Målen med bilen är att ha något busigt att leka med och där insatt mektimme ger snabbare återbetalning än det blev på min halvfärdiga Se7en. Att skicket är lite ruffigt passar också eftersom jag då inte lär gråta blod om/när jag hamnar utanför banan någon gång - vettigt utseende på lite håll passar mig bra! _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||
Du har ju faktiskt en "halv" sjua som du kan använda..
Bra att du fått upp en tråd så man får se hur den ser ut. Jag har en Luisi ratt som ligger på hyllan, den blev för stor för min bil, du får gärna testa med den. _________________ Svante Hoberg No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!! |
||
Kul bil!
För massor av år sedan hade jag både en Miata och en sjua, parallellt. De kändes ungefär likadana att köra, med undantag för effekten. När jag hoppade från sjua till japanska trodde jag att handbromsen fastnat ... Dagens länktips: om du undrar över något finns svaret förmodligen på http://forum.miata.net/vb/ |
||
@Svante: Hur djup är ratten. Ratten som följde med är en MOMO med blankt, halt o fint mocka där uppe och som det skall där nere. Att jag har tillgång till en sjua är en klar fördel och det är även de senaste årens körning med den som gör attjag insett att antalet bankörningstillfällen blir lite fler med en Miata. Att köra upp till Kinnekulle i september i regn med en sjua gör man bara inte...
@Kraniel: Fördelen för mig är att den sjua jag har tillgång till bara har en standard Pinto-motor så effektskillnaden är inte sååå stor. Länktips är alltid bra! _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||
Lämnade tillbaka ratten och köpte en sån här istället: http://shop.j-spec.se/sv/artiklar/in
Har också köpt och monterat en ny styrväxel. Den som satt på hade någon försökt att avservofiera men troligen glömt montera tillbaka några delar för den hade grymt glapp. Hittade en manuell styrväxel, skall visst vara ganska ovanliga - lite lägre utväxling men inget som jag upplevde som vevigt på provkörningen efteråt. Grym skillnad i körkänsla också - tidigare var den riktigt otäck ibland... Tror jag lyckades med att få tätt på avgassystemet också - vissa flänsar hade glipor på 2-3 mm i avlastat skick och de gick inte att spänna ihop, en efter några timmar med vinkelslip o fil så pyser det inte längre. Skall försöka klämma in ombesiktning i veckan så skruvburen kan ta plats. _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||
_________________ Chriss Rice Mazda MX-5 Roadsport C #61 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270 Opel speedster https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779 |
||
Började montera skruvburen som följde med bilen i helgen och insåg att den dels stjäler ett antal viktiga centimetrar i justerbarhet från stolarna men det värsta är att det inte längre går att montera hardtopen. Hoppas kunna demontera buren fast ha kvar delarna i bilen och sedan montera på taket och skruva ihop buren med taket på. Annars får jag göra nån tillfällig lösning så jag inte missar körningen på Anderstorp 6/6...
_________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||
Summering av första banträffen:
Bilen fungerade riktigt bra och jag körde 18 mil på banan utan några konstigheter. Första gången med R-däck gjorde att jag fick känna mig fram i början för att våga lita på däcken men skillnaden mot att halka runt på Svenne-banan däck var riktigt stor. Hade tänkt att jag skulle hinna med en hjulinställning innan men det blev inget så jag har ingen aning om hur hjulen står mer än att där är rejäl camber både fram och bak. När jag skulle byta till de vanliga hjulen efter dagens slut upptäckte jag att krängningshämmarstaget till höger bak gått av någon gång under dagen! Jag körde på rätt hårt i kurvorna utan att märka något konstigt så det skall bli kul att se hur det känns med den inkopplad nästa gång. Hur skall man göra med däcken när de ser ut så här? Skall man ta bort de gummirester som fastnat eller är det bortkastad tid? Tror att jag får förlänga avgasröret en bit eller sätta en aluminium plåt för att skydda plasten - det verkar bli lite varmt där. Sen verkar det stämma bra att Miatorna går fett... _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||
Angående däcken brukar det fara av efter någon mil vanlig gatkörning. Men bara du kör ett par varv på bana nästa gång så är det där borta.
|
||
Tack - då lägger jag tiden på något väsentligare istället! _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||
Har fått en trolig förklaring till varför skruven mellan länkhuvuden till krängningshämmaren på högersidan gav upp på Anderstorp. Någon tidigare ägare har inte riktigt förstått nyttan med brickorna. På högersidan satt länkhuvudet direkt mot krängningshämmaren vilket gjort att det blev elaka brytningar när den inte kunde röra sig fritt.
Uppladdad med Rejsas Android-app. _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||
De brukar må rätt bra av att inte ha bakre krängare på, lite beroende på körstil så tror jag du är snabbare utan. Speciellt på en 1.6:a utan diff brukar de spinna bra på innerhjul med krängare på Skall du ha någon krängare bak är det OEM som gäller inte en grov eftermarknads Fram skall du ha den grövsta du kan hitta, du kan också jobba med drop-stops för att ytterligare hjälpa bilen hålla ner bakdäcken mot backan Sen sätt bur/båge i bilen, vi har exempel på rullade miator... finns färdiga bågar att köpa. _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||
Jag har en skruvbur som jag kör med detta året, men till nästa år blir det ett byte till nåt annat eftersom den inkräktar för mycket på stolens justermån bakåt. Troligen blir det en CC-båge istället.
Då fortsätter jag utan bakre krängningshämmare - fram sitter en stöddigare redan. _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||
Jag har en skruvbur som jag kör med detta året, men till nästa år blir det ett byte till nåt annat eftersom den inkräktar för mycket på stolens justermån bakåt. Troligen blir det en CC-båge istället.
Då fortsätter jag utan bakre krängningshämmare - fram sitter en stöddigare redan. _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||
Bra länkar för att hålla koll på balansen i bilen: http://www.fatcatmotorsports.com/FRC
|
||
Lämnade in bilen för hjulinställning idag men antingen är Miatan väldigt svår att ställa in hjulvinklar på eller så var den firma jag valde inte så duktiga som de vill göra sken av. Bak lyckades de inte få till både toe (0) och camber (-1,8) utan det landade -2,3 och -1,4 på vänster resp höger. Fram önskade jag toe (0), camber (-2,0) men det slutade på -1,6 och -2,0.
Dessutom verkar det vara nån kartellbildning i Landskrona som gör att de inte vill lägga på nya däck man köpt på Däckonline. Tur att Däckonline har en egen verkstad i Helsingborg som får äran att lägga på mina väntande Nankang NS-2R istället. _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||
Om subframes och bärarmar är raka som det ska så ska det inte vara några problem att nå de värden man vill (och begränsningarna ska vara liknande mellan sidorna).
Höger bak kan ha fått sig en kyss genom historien. En Miata med kantstensbesök fick jag inte till höger bak med "mindre" än -1.9 camber för att få nolltoe (bakhjulet hade fått sig en kyss bakåt), så det fick styra resten. Bak skulle jag offra camber för att få den Toe jag vill, fram skulle jag offra lite camber för att få samma caster på en vägbil och tvärtom för bana (då du inte störs av att styra även när det går rakt på bana) Fyra lecablock, lite plyfaplattor och tidningspapper (för att glida lagom), pallbockar med snöre, slätt garagegolv, linjal/vattenpass, gott om tid samt lite klurande så klarar du av det själv. Det är ganska lärorikt och tillfredsställande när magiballongen runt hjulinställningar tappar luften. |
||
Får dyka djupare i detta vid ett senare tillfälle - har nästa bankörning nu på söndag. Det trista var att firman jag var på verkade tröttna mitt i och jag fick känslan av att de slarvade ihop det sista för att bli av med bilen eftersom det tog längre tid än de trott...
_________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||
Våra race- och banåkarbilar Mazda MX-5 1.6 -91 | 1, 2, 3 >> 1 besök senaste veckan (27143 totalt) |