Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Eftersnack 2004-05-18/20 Kinnekulle Ring SVKG Bankalas/Förarkurs | 1, 2 >> 11935 besök totalt |
Jag var uppe och kikade en sväng och träffade bl.a. Klas NSX, Lasse Johansson med sin Elise, Lasse Falk med Speedfreak i släptåg samt *gulp* vad hette du nu igen med den andra Clio Sporten?
Klas lät mig till och med åka med ett antal varv eftersom han ville ha en annan syn på spårvalet än sitt egna. Och en annan syn fick han... Istället för att köra efter Magnus eländigt knyckiga spår försökte jag visa hur jag kör, smygandets ädla konst med mjuka fina böjar, men jag inser nog efter passet att har man mer effekt så kan nog Magnus/Klas spår vara helt rätt. Förövrigt så måste jag säga att Hondan lät något otroligt trevligt inuti, det råmade gott uppåt 8000 rpm! Nåja, Klas körde iallafall fortare efter Magnus spår än efter mitt. Kul var det också att träffa dig Lasse F för första gången! Vi har ju setts här en hel del, men aldrig IRL. Tack Klas förresten för att du pekade ut vem Lasse var. Nu Lasse F så får du fortsätta, jag fick ju i uppdrag att skriva något. _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||||
Lars heter Han Måste säga att det var en kanondag på kullen, lite mer körtid och det hade varit perfekt.
Första gången med r-däck och de(RE540S) funkade kalas. Mycket läckra bilar att beskåda fanns det också. 7st Porschar varav ingen var en "basmodell". 2st GT3 RS, 2st 996 GT2, 1st 996 GT3 mm. _________________ /Lars Aldebo Subaru BRZ |
||||||
Här kommer det lite pladder från Falk oxå...
Kul på Kullen! Kanonväder var det, och många körda varv blev det. En härlig blandning av bilar med lite övervikt åt porschehållet kanske. Jag var där i egenskap av medlem av Renaultklubben, inbjuden av SVKG. Tyvärr var representationen från Renaultklubben inte precis massiv. Jag provade att åka lite olika spår. Både raktpåbromsochknyck-spåren och svepande mjuka eleganta varianter enligt Nißes skola. Jag kom fram till att jag inte blev så mycket klokare. Jag hoppas ShoppingClion trivdes med min kombination av udda spår... Alltid trevligt att råka på rejsare IRL. Junior tog lite bilder, han lägger nog upp några så småningom... (Psst, Niße. Juniors nick är "Highspeedfreak") Edit: Nyckfelstrisse... |
||||||
Va oxå där o titta några timmar va riktigt trevligt, med mkt bilar på banan o bra väder!
Lite bilder: var ruggigt kul o se båda GT3 rs:arna jaga varandra för fullt på banan! Edit: nu ska de funka! _________________ Tobias Hilmersson 944 S2 "Murphy", 968CS |
||||||
Nästan lika häftigt som de två silvriga Cliosarnas jagande... Fina bilder. (vart de nu tog vägen...?) |
||||||
Här finns det fler bilder:
http://www.bildesign.se/media/Evenem Foto, Johan Nordlund. |
||||||
oj var det så många från rejsa som var där...
...själv träffade jag bara Lasse F och den andra Clion. Kul som alltid med SVKG. Jag är dock lite missnöjd med mina tider idag. Det märks att det var första gången på bana i år. _________________ Peter Simons Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med: |
||||||
Hej
Det var kul att åka me pappa på kullen, fast han körde långsamt som vanligt Jämfört med kartar som jag är van vid kränger och understyr bilar jättemycket. Mycket bilar att kolla på. GT3RS'ena gick bra runt banan. Den ballaste bilen enligt mej var nog NSX'en. En sådan skulle jag kunna tänka mej. Här kommer några bilder från mej. _________________ |
||||||
Flyttat från "Inför träffar"
Jajaja... Jo det var lite obalans i bilen efter att jag hade byggt om lite i framvagnen. Det verkade funka så att jag fick så mycket bättre fäste fram att jag fick göra bakkrängaren mjukare. Sen blev det balans. Försökte dock att först komma överens med bilen utan att ställa om och det funkade ju inte så bra vilken teknik jag än använde. Hur man än gjorde så gick man för tidigt på gasen. Däremot skall jag ärligt medge att det märktes att jag var ringrostig. Inte på snurrningarna så mycket som på att den sista "känslan" för konsten inte infann sig. Jag körde för mycket på tangeringspunkter och för lite på"känsla. Då jag istället övergick till känsla och sket i hur idealspåret från Mohlinaren till TV-böjen går så infann sig flytet. Med ett snävare spår kan man ha gasen i botten under en större del av sträckan med min bil. Som sagt. Det saknas varv bakom ratten i år för mig. Det borde ha gått en sekund snabbare men jag har inte farten i kroppen ännu i år. Måste komma ihåg att gasa mer och bromsa mindre. Om högerfoten lyfter innan bron så blir det inga bra tider på Kullen. Man måste hålla gasen dikt an, utnytja banan, svänga sent och utnyttja den lilla bankning som finns under bron för att ta det sista lilla unset. (Jo jag gillar att köra på Kullen...) En av höjdpunkerna under dan var din dust med GT3 RS Porscharna. Kul att se Porscharna få smisk av en Miata genom böjarna. Sen var vår lilla fajt på 60 minutes också kul. _________________ Peter Simons Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med: |
||||||
Bra kört Peter, men det är klart vi måste tracka dig efter ett sånt bra uttalande.... följt av ett magplask. Intressant med det nya spåret du hittade utanför sandfållorna i utgången på Kvarnen. fast det verkade inte gå så fort just där.
Jag har förresten bett Magnus att byta titel på tråden så att det blir "rätt" dvs SVKG förarkurs, fortsättningskurs och bankalas. |
||||||
Från arrangörs- och funktionärshåll vill jag å SVKG:s vägnar er rejsadeltagare, eloge för bra uppträdande på banan och i övrigt. Tyvärr hade det behövts en veckas träff för att hinna prata med alla, jag hann knappt med att köra själv - > det blev ett fritt körpass på hela torsdagen, plus kvalet inför samt klubbtävlingen, men där gick det å andra sidan bra
Att stå ute på postering med flaggor (och kamera, bilder kommer) är dock ordentligt lärorikt så det är något jag rekommenderar alla som kör på bana. Hoppas ni trivdes - boka in samma helg nästa år för då kör vi igen!!! Glöm inte att det även är ett ypperligt tillfälle att ta sin licens. Vi klockade in nästan tre timmar effektiv bantid på licenseleverna under onsdagen. |
||||||
...äh... Lite snurra har ingen instruktör mått dåligt av... Har redan bokat in Pilothelgen till nästa år. För bästa effekt rekommenderas uppföljningskurs och 60-minutes/Bankalas. Rekommenderar även camping med tillhörande grillning på kvällen istället för att bo på Postiljonen. Vi hade skitskoj och var på banan i god tid. Jöttebårjare e goa tjommar! _________________ Peter Simons Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med: |
||||||
Helt rätt Peter. Jag hade inte ens höjd puls under körpassen (ljug). Vi är lite klena jag och Carl som bodde på hotellet men efter 20 m/s hela dagen, grus överallt och efter störtskuren vid startuppställningen genomsura kläder - alla fyra lagren - så var det gott att ställa sig i en varm hotelldusch....
Fet Modsport Alfetta: Elev i förarlicenskursen - ser ut att vara Måns i Annikas Miata: Sist men inte minst Peter, körandes på det svarta: |
||||||
Har lagt upp lite bilder från veckans händelser på Kinnekulle
040519 http://user.tninet.se/~npa501o/040519/index.html 040520 http://user.tninet.se/~npa501o/040520/index.html _________________ Johan Lundberg Ferrari 430 Scuderia -08 Porsche 911/991 GT3 -14 Volvo S90 T8 -18 |
||||||
Finns nu lite skrivet samt bilder om licenskursen på min sida:
http://hem.passagen.se/rydquist/miata :woot: Även värt att snart kolla in på brorsans sida: http://www.carlrydquist.com/ Den lär uppdateras inom de närmaste dagarna.
Jag hade nöjet att köra Micaels Indigo på banan för några år sen och den går riktigt gott. Volvosexan och växellådan förändrar helt karaktär när man placerar den i en lätt roadster isf en tung 960. Körmässigt var bilen väldigt bra, kanske en liten tendens att lätta av innerbakhjul i vissa situationer men inget att direkt hänga upp sig på. Just körställningen - eller snarare positioneringen av föraren i bilen nära bakaxeln och den långa motorhuven gör gott för känslan. |
||||||
Eftersnack 2004-05-18/20 Kinnekulle Ring SVKG Bankalas/Förarkurs | 1, 2 >> 11935 besök totalt |