Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 16225 besök totalt |
OBS! Bilen är såld!
Peugeot 205 GTi -90 Classique Sport #002 Blir en banbil som då och då även tjänstgör pendlarbil... därför har ja valt att investera i vissa bekvämligheter såsom stereo tex. orginalfakta Motor: ¤ 1.9l 8v SOHC ¤ 122hk @ 6000 rpm ¤ 150nm @ 3000 rpm Prestanda: ¤ 0-100km/h: 8.5 s Vikt: ¤1000kg tjänstevikt Modifierat Motor: ¤ Öppet dubbelkonat luftfilter från Misab ¤ Supersprint 4-2-1 extraktor ¤ 2" avgas med metallisk katalysator och 1 Simons slutdämpare ¤ Portad och planad topp ¤ omslipad kamaxel ¤ Setrab oljekyl ¤ Grp N motorbussningar ¤ Skvalpskydd i oljetråget Bromsar: ¤ 266mm slitsade & ventilerade framskivor från 206 GTi ¤ 54mm framok från 206 GTi ¤ Stålomspunna bromsslangar runt om ¤ Wilwood 570 bromsvätska ¤ 22,2mm Huvudbromscylinder från 306 XSi ¤ Wilwood reduceringsventil till bakbromsarna Chassi: ¤ OMP fjäderbensstag ¤ Ställbara AVo-dämpare runt om ¤ 30mm AVo sänkfjädrar fram ¤ Powerflexbussningar till bärarmar och kränghämmare fram Fälg & Däck: ¤ Till vardags: 16x7" Tecnomagnesio Sport fälgar, 205/45 Goodyear Eagle F1 GS-D3 ¤ På bana: 15x6,5" Fox Racing fälgar, 195/55 15" Toyo Trampio R888 Inredning: ¤ Vita mätartavlor (Birba) ¤ Sparco Sprint framstolar ¤ Lite allmänt lättad ¤ Snap-off rattnav ¤ Ratt, pedaler & växelspaksknopp från Luisi ¤ MTR Shiftlight ¤ 1kg pulversläckare Prestanda: ¤ 0-100km/h: ~8.0 s Vikt: ¤ 950kg tjänstevikt I framtiden ¤ Kolfiberhuv ¤ Ferodo DS2500 belägg ¤ Mappning ¤ Bakaxelrenovering Bilder Emmaboda -04 ![]() Gelleråsen -04 ![]() Kinnekulle -04 ![]() _________________ /Fredrik Fröberg |
Lite uppdateringar:
Väntar fortfarande på USB-kabeln till mobilen, sen kommer fler bilder! ![]() Nu sitter iaf 2 Sparco Sprint stolar fram istället för de hala helskinns stolarna som satt där orginal.. ![]() Batteriet ska flyttas bak och baslåda och slutsteg ska bort! Viktminskningen har börjat! Skeva bromsskivor skall bytas oxå, förhoppningsvis e de bara bakskivorna... I övrigt: Kul att testa bilen på Gelleråsen, märktes verkligen att de behövs R-däck! Bromsarna bettade dock riktigt bra å mattades inte alls! ![]() ![]() _________________ /Fredrik Fröberg |
Lite bilder på de nya bromsarna, väntar bara på de nya greenstuffbeläggen, sen ska de monteras!
![]() 266mm slitsade & ventilerade skivor, svartlackade 206 GTi ok & motul RBF 600! ![]() ![]() oken innan lackning... ![]() ![]() _________________ /Fredrik Fröberg |
Mer bilder, avgasmontering och uppgradering av bromsar fram.
Extraktorröret på plats, glänser fint! ![]() ![]() Metallisk katalysator innan montering.. ![]() Systemet efter katalysatorn.. ![]() Gammal(t.v.) vs. ny huvudbromscylinder(t.h.) ![]() 206 GTi ok(t.h.) vs. 205 GTi ok(t.v.) ![]() 206 GTi bromsarna på plats fram! ![]() ![]() Nya skivor bak.. Greenstuff beläggen inte så gröna längre.. ![]() ![]() _________________ /Fredrik Fröberg |
Jag har gjort det och freddan ska göra det vad jag vet
![]() om det inverkade märkbart på väghållningen kan jag dock inte svara på då jag hann byta till nya fjäderben innan jag körde bana efter flytten. _________________ /Niklas Holmlöv Mx5 turbo |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 16225 besök totalt |