Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 320i -94 *Silverpilen*
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
30863 besök totalt
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005

Re:

Rikard Ahlin skrev:
Mmm, mer krängare känns som way to go. Finns grepp i överflöd i framvagnen så det finns lite att "offra". Skulle vilja hitta nån bild/film som visar hur mycket det kränger mm för att kunna dra lite säkrare slutsatser om beteendet.

Funderar också på om det behövs mer drop bak. Hur löser man det? Distans mellan övre lagringen och karossen tillsammans med kortare fjäder, eller tänker jag fel?

Råkar du vågar hemma nån dag så hör av dig.

Jag råkar vara hemma ibland, för sällan enligt fru Skoog
XYZ är korta i dropp tycker jag med, egentligen behöver du mer dämpar kolv men det löser vi inte så lätt.
Jag har nog distanser hemma beroende på kolvdiameter, kan testa med det!

Bra att du tänker racing fast du inte tävlar, ränderna går aldrig ur!

Åk medium eller soft däck på Mantorp, du behöver bara två varv på time attack

Stockholm
Här sen Nov 2002

Det var bra fart du har på bilen Rikard, 328:orna är omvittnat snabba,
Kul också att sätta namn till ansikte.

Om du är sugen på hämmare har de här ett konkurrenskraftigt pris: http://www.aze-tuning.de/product_info.php/info/p64200_H-R-Stabilisator . . . .
Snabbt och smidigt att beställa var det också.

Löddeköpinge
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Tack, detsamma!

328an är kanske inte särskilt ansedd som banbil i skuggan av M3or i olika versioner, men erbjuder onekligen på mycket fart för pengarna med få men "rätt" modifieringar. thumbs up

Ang krängare så blir nog första steget att kroka den direkt på fjäderbenet istället för i bärarmen där den sitter idag.

Örebro
Här sen Maj 2011

Re:

Rikard Ahlin skrev:
Tack, detsamma!

328an är kanske inte särskilt ansedd som banbil i skuggan av M3or i olika versioner, men erbjuder onekligen på mycket fart för pengarna med få men "rätt" modifieringar. thumbs up

Ang krängare så blir nog första steget att kroka den direkt på fjäderbenet istället för i bärarmen där den sitter idag.

Du flög förbi mig kändes det som!

Har du någon närmare beskrivning på den där krängarmanövern?

"Are You Driving with Your Eyes Open, or are You, Like, Using the Force?"
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002

Trådstartare
På vanliga E36 sitter krängaren fast i mitten på bärarmen, men på M3orna och på många eftermarknadschassie sitter den fast i ett fäste på fjäderbenet. Genom att flytta infästning från bärarm till fjäderben så ändras utväxlingen och krängaren ger större effekt på hjulet.

Der drüben
Här sen Dec 2002

Re:

Rikard Ahlin skrev:

"rätt" modifieringar

definera please

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
S Agartsson
Örebro
Här sen Maj 2011

Re:

Rikard Ahlin skrev:
På vanliga E36 sitter krängaren fast i mitten på bärarmen, men på M3orna och på många eftermarknadschassie sitter den fast i ett fäste på fjäderbenet. Genom att flytta infästning från bärarm till fjäderben så ändras utväxlingen och krängaren ger större effekt på hjulet.

Tack!

Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Re:

Johan Sjöström skrev:
Rikard Ahlin skrev:

"rätt" modifieringar

definera please

Ok, here we go..

Rätt modifieringar för mig är sånt som gör bilen snabbare, driftsäkrare och roligare att köra. Det jag gjort i grova drag är:

Kastat ut mycket av den inredning som inte fyller nån funktion.
Monterat nytt chassie med väl valda fjädrar. Fjäderkonstanterna är nyckeln till balans i bilen.
Bytt till 330-bromsar fram med racebelägg. Bromsslangarna var torrspruckna så de byttes ochså, men bak sitter helt original belägg och skivor. Frambromsarna blir inte mycket bättre men håller längre.
Bytt till diffad 3,91-klump. Ger helt annan respons på gas och lättare att hitta rätt växel samt känns som 50 hk till.
Köpt två uppsättningar hyfsat breda (235) r-däck, toyo för blöta dagar och kumho för torra. Det är en utomhussport och ett set sitter på bilen och det andra har jag med. Då har jag alltid nåt legalt att köra hem på efter en dag på banan.
Satt brickor mellan fjäderben och spindel för att få ca 3,5 grader camber fram.
Bytt till stumma spindelleder, ej gummiupphängda, och excentriska bärarmsbussningar. Stabiliserar framvagnen rejält.
Skalstol och moccaratt så man sitter still med bra grepp i ratten.
Bytt till m50-insug och omprogramerad box för att få trevligare karaktär på motorn.
Plockat bort AC, innerskärmar och en lite andra meningslösa plastbitar lite överallt.

Allt detta har jag gjort då jag anser att det kommer sänka mina varvtider.

Saker jag inte gjort eller skall göra som jag anser var helt meningslösa är t ex:
Sportluftfilter
Shortshift
M3 styrväxel
Fjäderbensstag
Litet racebatteri
Mässningsbussningar i bromsoken
Sportavgassystem
Elfläkt

Vem kan med handen på hjärtat säga att de åkt fortare efter att ha gjort nån av ovanstående mods?

Örebro
Här sen Maj 2011

Re:

Rikard Ahlin skrev:
Johan Sjöström skrev:
Rikard Ahlin skrev:

"rätt" modifieringar

definera please

Ok, here we go..
...

Vet du möjligtvis vad det var för utväxling på klumpen på bilen jag köpte av dig?

Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005

Tänkte på en sak Mr R, har du fixat mer Camber bak?
Åker du original så kan det såklart vara en bov i ditt väghållningsdrama.

Vad hade du för däcktemp (inne-mellan-ute) ?

Löddeköpinge
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Bak har jag inte skruvat på/mätt någonting men det ser ändå ut att vara en del camber, kollar upp.
Dock känns det inte som problemet utan mer som att innerhjulet lyfter/studsar och originaldiffen inte riktigt orkar hålla emot. Följden blir att bilen hoppar vid gaspådrag ut ur kurvorna och tappar traction.

Eller så var det bara guppigt på Kullen?

Här sen Apr 2005

Kullen var i grymt dåligt skick, tur det kommer ny asfalt i höst.

Tror du skall vänta med för stora slutsatser innan du testat av på en "riktig" bana.

Der drüben
Här sen Dec 2002

Re:

Rikard Ahlin skrev:
Bak har jag inte skruvat på/mätt någonting men det ser ändå ut att vara en del camber, kollar upp.
Dock känns det inte som problemet utan mer som att innerhjulet lyfter/studsar och originaldiffen inte riktigt orkar hålla emot. Följden blir att bilen hoppar vid gaspådrag ut ur kurvorna och tappar traction.

Eller så var det bara guppigt på Kullen?

Jag känner igen den kombinationen guppigt underlag/xyz/kurvor/gaspådrag, där struttade min bil ordentligt oxå, Någon sa att utfjädringen på min bil var lite kort. Symptomen var som allra tydligast i parisern på Mantorp innan den nya beläggningen kom på plats samt nere på ringen i ett par partier.

Men jag är alldeles för okunnig på området för att förstå det där.

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

Rikard Ahlin skrev:

Saker jag inte gjort eller skall göra som jag anser var helt meningslösa är t ex:
Sportluftfilter
Shortshift
M3 styrväxel
Fjäderbensstag
Litet racebatteri
Sportavgassystem
Elfläkt

Vem kan med handen på hjärtat säga att de åkt fortare efter att ha gjort nån av ovanstående mods?

Inte jag iaf. Flera av sakerna riskerar att tom göra bilen långsammare, tex sportluftfilter. Original är bättre.

Passusar:
- För känslan har jag budgeterat en shortshift genom att bara byta till en annan pinne. Tror det är till en Z3.

- Jag har också bytt till en styrväxel från en fyrcylindrig Z3. De har mest utväxling. Det är rätt gott. På tex Kinnekulle kan jag hålla kvart i tre hela varvet. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=892663#892663

------
Ursäkta trådkapet!

Johan Sjöström skrev:
Jag känner igen den kombinationen guppigt underlag/xyz/kurvor/gaspådrag, där struttade min bil ordentligt oxå, Någon sa att utfjädringen på min bil var lite kort. Symptomen var som allra tydligast i parisern på Mantorp innan den nya beläggningen kom på plats samt nere på ringen i ett par partier.

Johan: Vad gäller chassi så undrar jag om det kan vara så att du har hårda fjädrar? Vad har du för hårdhet? Min är ju byggd för ringen så jag åker mjuka fjädrar och visst guppar det lite på Kinnekulle men inget som är dramatiskt eller skrämmande. Det är inte i närheten av att hjulen skall studsa. Tvärtom så slickar den i sig ojämnheterna och lite ödlemässigt rullar bara över dem.
Jag har 96N/mm fram och 61N/mm bak och det är coilover runt om. Enligt obekräftade källor ger det en WR på 84 fram och 53 bak.

Der drüben
Här sen Dec 2002

Re:

BTG skrev:
Rikard Ahlin skrev:

Sportluftfilter
Shortshift
M3 styrväxel
Fjäderbensstag
Litet racebatteri
Sportavgassystem
Elfläkt

Inte jag iaf. Flera av sakerna riskerar att tom göra bilen långsammare, tex sportluftfilter. Original är bättre.

Passusar:
- För känslan har jag budgeterat en shortshift genom att bara byta till en annan pinne. Tror det är till en Z3.

- Jag har också bytt till en styrväxel från en fyrcylindrig Z3. De har mest utväxling. Det är rätt gott. På tex Kinnekulle kan jag hålla kvart i tre hela varvet. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=892663#892663

------
Ursäkta trådkapet!

Johan Sjöström skrev:

Johan: Vad gäller chassi så undrar jag om det kan vara så att du har hårda fjädrar? Vad har du för hårdhet? Min är ju byggd för ringen så jag åker mjuka fjädrar och visst guppar det lite på Kinnekulle men inget som är dramatiskt eller skrämmande. Det är inte i närheten av att hjulen skall studsa. Tvärtom så slickar den i sig ojämnheterna och lite ödlemässigt rullar bara över dem.
Jag har 96N/mm fram och 61N/mm bak och det är coilover runt om. Enligt obekräftade källor ger det en WR på 84 fram och 53 bak.

Sorry för lite OT i tråden :-)

BTG detta gällde mitt gamla XYZ chassie, det nya chassiet har dessa specar på fjädrarna (om det nu är korrekt benämning för ni svänger er med massa fina ord)

140nm fjädrar bak
120nm fjädrar fram

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

Johan Sjöström skrev:
BTG detta gällde mitt gamla XYZ chassie, det nya chassiet har dessa specar på fjädrarna (om det nu är korrekt benämning för ni svänger er med massa fina ord)

140nm fjädrar bak
120nm fjädrar fram

Vi kanske skall flytta detta till din biltråd?

Studsar det nya chassit?
Har du fjädern bak på originalplats?

Der drüben
Här sen Dec 2002

Re:

BTG skrev:
Johan Sjöström skrev:

140nm fjädrar bak
120nm fjädrar fram

Vi kanske skall flytta detta till din biltråd?

Studsar det nya chassit?
Har du fjädern bak på originalplats?

hoppa in i min tråd då

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Re:

Patrik Skoog skrev:
Tänkte på en sak Mr R, har du fixat mer Camber bak?
Åker du original så kan det såklart vara en bov i ditt väghållningsdrama.

Vad hade du för däcktemp (inne-mellan-ute) ?

2,4 grader bak, sänkt men oskruvat. Låter mycket?

Löddeköpinge
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Ang fjädrar så kör jag 140 Nm fram och 60 eller 70 bak, coilover bak. Mjukt bak mao, men får ändå inte så bra traction som jag önskar.

Löddeköpinge
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Efter att ha granskat däcken lite noggrannare efter Kullen så ser man tydligt att min nödlösning med 235or på 8 tums fälg fram inte var nån höjdare. Hittade ett set style 66or till idag så nu skall även framdäcken monteras på 9 tums fälgar. Om nån är intresserad av fyra 8-tumsfälgar så blir det över.

Löddeköpinge
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Fick ett ryck idag och fixade till skärmkanterna bak efter tidigare, ganska brutala, massage som krävdes för att svälja hjulen. Resultatet blev inte fantastiskt men bättre än innan och i linje med resten av bilen.

BMW 320i -94 *Silverpilen*
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
30863 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande