Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 30863 besök totalt |
Re:
Jag råkar vara hemma ibland, för sällan enligt fru Skoog ![]() XYZ är korta i dropp tycker jag med, egentligen behöver du mer dämpar kolv men det löser vi inte så lätt. Jag har nog distanser hemma beroende på kolvdiameter, kan testa med det! Bra att du tänker racing fast du inte tävlar, ränderna går aldrig ur! ![]() Åk medium eller soft däck på Mantorp, du behöver bara två varv på time attack ![]() _________________ Patrik Skoog |
||||||
Det var bra fart du har på bilen Rikard, 328:orna är omvittnat snabba,
Kul också att sätta namn till ansikte. ![]() Om du är sugen på hämmare har de här ett konkurrenskraftigt pris: http://www.aze-tuning.de/product_inf Snabbt och smidigt att beställa var det också. _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||||
Tack, detsamma!
![]() 328an är kanske inte särskilt ansedd som banbil i skuggan av M3or i olika versioner, men erbjuder onekligen på mycket fart för pengarna med få men "rätt" modifieringar. ![]() Ang krängare så blir nog första steget att kroka den direkt på fjäderbenet istället för i bärarmen där den sitter idag. ![]() _________________ Rikard Ahlin |
||||||
Re:
Du flög förbi mig kändes det som! ![]() Har du någon närmare beskrivning på den där krängarmanövern? _________________ Stefan Agartsson "Are You Driving with Your Eyes Open, or are You, Like, Using the Force?" |
||||||
På vanliga E36 sitter krängaren fast i mitten på bärarmen, men på M3orna och på många eftermarknadschassie sitter den fast i ett fäste på fjäderbenet. Genom att flytta infästning från bärarm till fjäderben så ändras utväxlingen och krängaren ger större effekt på hjulet.
_________________ Rikard Ahlin |
||||||
Re:
Tack! ![]() _________________ Stefan Agartsson "Are You Driving with Your Eyes Open, or are You, Like, Using the Force?" |
||||||
Re:
Ok, here we go.. Rätt modifieringar för mig är sånt som gör bilen snabbare, driftsäkrare och roligare att köra. Det jag gjort i grova drag är: Kastat ut mycket av den inredning som inte fyller nån funktion. Monterat nytt chassie med väl valda fjädrar. Fjäderkonstanterna är nyckeln till balans i bilen. Bytt till 330-bromsar fram med racebelägg. Bromsslangarna var torrspruckna så de byttes ochså, men bak sitter helt original belägg och skivor. Frambromsarna blir inte mycket bättre men håller längre. Bytt till diffad 3,91-klump. Ger helt annan respons på gas och lättare att hitta rätt växel samt känns som 50 hk till. Köpt två uppsättningar hyfsat breda (235) r-däck, toyo för blöta dagar och kumho för torra. Det är en utomhussport och ett set sitter på bilen och det andra har jag med. Då har jag alltid nåt legalt att köra hem på efter en dag på banan. Satt brickor mellan fjäderben och spindel för att få ca 3,5 grader camber fram. Bytt till stumma spindelleder, ej gummiupphängda, och excentriska bärarmsbussningar. Stabiliserar framvagnen rejält. Skalstol och moccaratt så man sitter still med bra grepp i ratten. Bytt till m50-insug och omprogramerad box för att få trevligare karaktär på motorn. Plockat bort AC, innerskärmar och en lite andra meningslösa plastbitar lite överallt. Allt detta har jag gjort då jag anser att det kommer sänka mina varvtider. Saker jag inte gjort eller skall göra som jag anser var helt meningslösa är t ex: Sportluftfilter Shortshift M3 styrväxel Fjäderbensstag Litet racebatteri Mässningsbussningar i bromsoken Sportavgassystem Elfläkt Vem kan med handen på hjärtat säga att de åkt fortare efter att ha gjort nån av ovanstående mods? _________________ Rikard Ahlin |
||||||
Re:
Vet du möjligtvis vad det var för utväxling på klumpen på bilen jag köpte av dig? _________________ Stefan Agartsson "Are You Driving with Your Eyes Open, or are You, Like, Using the Force?" |
||||||
Bak har jag inte skruvat på/mätt någonting men det ser ändå ut att vara en del camber, kollar upp.
Dock känns det inte som problemet utan mer som att innerhjulet lyfter/studsar och originaldiffen inte riktigt orkar hålla emot. Följden blir att bilen hoppar vid gaspådrag ut ur kurvorna och tappar traction. Eller så var det bara guppigt på Kullen? _________________ Rikard Ahlin |
||||||
Re:
Jag känner igen den kombinationen guppigt underlag/xyz/kurvor/gaspådrag, där struttade min bil ordentligt oxå, Någon sa att utfjädringen på min bil var lite kort. Symptomen var som allra tydligast i parisern på Mantorp innan den nya beläggningen kom på plats samt nere på ringen i ett par partier. Men jag är alldeles för okunnig på området för att förstå det där. _________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||||
Re:
Inte jag iaf. Flera av sakerna riskerar att tom göra bilen långsammare, tex sportluftfilter. Original är bättre. Passusar: - För känslan ![]() ![]() - Jag har också bytt till en styrväxel från en fyrcylindrig Z3. De har mest utväxling. Det är rätt gott. På tex Kinnekulle kan jag hålla kvart i tre hela varvet. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php ------ Ursäkta trådkapet!
Johan: Vad gäller chassi så undrar jag om det kan vara så att du har hårda fjädrar? Vad har du för hårdhet? Min är ju byggd för ringen så jag åker mjuka fjädrar och visst guppar det lite på Kinnekulle men inget som är dramatiskt eller skrämmande. Det är inte i närheten av att hjulen skall studsa. Tvärtom så slickar den i sig ojämnheterna och lite ödlemässigt rullar bara över dem. Jag har 96N/mm fram och 61N/mm bak och det är coilover runt om. Enligt obekräftade källor ger det en WR på 84 fram och 53 bak. _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||||
Re:
Sorry för lite OT i tråden :-) BTG detta gällde mitt gamla XYZ chassie, det nya chassiet har dessa specar på fjädrarna (om det nu är korrekt benämning för ni svänger er med massa fina ord) 140nm fjädrar bak 120nm fjädrar fram _________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||||
Re:
Vi kanske skall flytta detta till din biltråd? ![]() Studsar det nya chassit? Har du fjädern bak på originalplats? _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||||
Re:
hoppa in i min tråd då ![]() _________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||||
Re:
2,4 grader bak, sänkt men oskruvat. Låter mycket? _________________ Rikard Ahlin |
||||||
Efter att ha granskat däcken lite noggrannare efter Kullen så ser man tydligt att min nödlösning med 235or på 8 tums fälg fram inte var nån höjdare. Hittade ett set style 66or till idag så nu skall även framdäcken monteras på 9 tums fälgar. Om nån är intresserad av fyra 8-tumsfälgar så blir det över.
![]() _________________ Rikard Ahlin |
||||||
Fick ett ryck idag och fixade till skärmkanterna bak efter tidigare, ganska brutala, massage som krävdes för att svälja hjulen. Resultatet blev inte fantastiskt men bättre än innan och i linje med resten av bilen.
![]() ![]() _________________ Rikard Ahlin |
||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 30863 besök totalt |