| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Tappat bromsverkan, fattar inget..
|
6 besök senaste veckan (16567 totalt) |
|
lägger frågan här oxå då det är lite panik och hoppas fler ser frågan. Mina bromsar får mig att gråta och idag kom nästa kaos. M3 E36 bromsar runt om M3 E36 HBC + Bromsservo Sjunkande pedal har funnits ett tag, köpte för ett tag sedan en helt ny HBC. Idag bytte vi den och luftade oss blodiga men ingen framgång Symptom utan motorn igång går det att bygga upp tryck om du pumpar med motorn igång går pedalen i botten, bromsarna tar i slutet max 5% av slaglängden och ABS bromsarna dunkar i väldigt lätt. Jag tror vi lufta ur minst en halvliter bromsvätska med tändningen på, började längst bak till höger och jobbade oss framåt men hur vi än gjorde var bromsarna HELT katastrof. Nåja vi beslutade oss för att byta tillbaka till den gamla HBC då den iallafall funkade även om pedalen sjönk något. Efter att ha bytt och börjat lufta känns det bättre men döm om min förvåning när bilen startas går pedalen i stort sett i botten SNABBT, pyttelite bromsverkan finns och ABS triggas lätt, symptomen är alltså samma som med den nya HBC och vi förstår ingenting. Jag har dragit loss slangen mellan Insug och bromsservon, det pyser till men är inget megavakkum där. Vi ser ingen bromsvätska som tar sig ut någonstans och sen har vi mest stått och kliat oss i huvudet. Givetvis är det panik och man gör saker som detta i sista sekund, varför lär man sig ALDRIG?? Alla tips är välkomna! _________________
NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
|
Bänkluftat Huvudcylindern innan du monterade den?
Det låter som mycket luft kvar där (pedal som lätt viftas med handkraft). |
||||
|
Re:
bankluftat? Ja pedalen är mkt mjuk med motorn igång _________________
NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
|
Re:
|
||||
|
Re:
?nej detta är inte gjort, är det avgörande tro? vrida och på den? Vi har nog missat lite saker, den är väl mer eller mindre bara utbytt liksom
Re: Tappat bromsverkan, fattar inget..
Du har väl förståss luftat bromsarna med tändningen avslagen och motorn avstängd? Inte kopplat in servicedator för att lufta abs-pumpen? Det brukar ge liknande fenomen, kan inte säga hur bmw gjort sitt system men det är säkert tyskt... Lufta med tändning på (eller motor) eller med servicedator sätt abs-pumpen i luftningsläge. _________________ Roland Johansson |
||||
|
Jag har på nått sätt fått vätska i mitt bromsservo, är oklart om det kommer ifrån huvudcylindern. Känns lite långsökt men du har karnske samma problem.
Att pedalen sjunker beror på att du inte får nått tryck i bromssystemet. Oftast beror det på läckage i huvudcylindern eller på luft i systemet. Att pedalen sjunker till golvet och att abs går in tidigt är normala symptom på att huvudcylindern läcker. Men som sagt lite ologiskt att två cylindrar ska vara dåliga men konstigare saker har väl hänt förut. _________________ Renault 5 GTE -88 |
||||
|
Hur kollar man ett ev läckage på bromsservot?
Kopplade loss slangen från bromsservot till insuget idag och pluggade vid insuget. Pedalkänslan var trevligare men pedalen fortsätter gå i botten och bromsverkan är typ 5% av vad den skall vara. Då borde man väl kunna utesluta servot som orsaken tll just detta problemet? Om bromsvätskan skulle gå från HBC-bromsservo-in i motorn borde väl slangen från servo till insug ha tecken av att vara fuktig? Det är den INTE. jag har nu lånat lite verkstadvertyg för att lufta systemet med trycksättning och skall se om det trots allt kan vara luft kvar i systemet. Biltema får nog lägga ny order på deras racingbromsvätska snart. Handlade en kasse flarror idag igen.
Hur brosmservot skulle läcka har jag svårt att se.
Då det inte är hydraliskt sammankopplat med bromssytemet utan endast mekanisk bromskraftförstärkning med hjälp av vacum från insuget. Har du inga läckage i ditt system finns som jag ser det bara 2 möjlighter. Du har 2st kassa hbc eller en massa luft i systemet. Gissar att du inte lyckats lufta ur abs systemet. Hur ser det ut i slangen när du luftar ur oken kommer det endast klar vätska utan luft i ? _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||
|
Var det ny bromsvätskebehållare med till den nya HBC eller återanvände du dem?
Vi hade ett liknande problem och då var det packningen mellan behållare och HBC som var kass, luft smet in. Bara en idé och lätt att kolla/byta. _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||||
|
Re:
Bäck: klar och fin utan luft! TPR: ingen ny behållare, gummipackningarna mellan behållare och HBC var dock med och verkar täta. _________________
NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
|
håller på att byta till nya HBC:n IGEN, i en av hålen där bromsvätskebehållaren trycks ner ligger en "Peng" reducerar den något eller varför finns den där? Det fanns ingen sådan på original HBC
Funkar oken som de ska, dvs, glidpinnar och sånt glider som det ska, om det kärvar där så har du en symptom som du beskriver
_________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||
|
Kanske är ett problem som inte är aktuellt på din bil men på Corvetten har jag haft problem med att bromsklotsarna slår sig då de blivit för varma, de slits på ytterkanterna längsled) och rider på mitten och fungerar då som en bladfjäder vilket resulterar i att kolvarna hela tiden trycks tillbaka in i oken fast kloss-ytan är sliten.
Detta ger en enormt lång pedalrörelse och då jag senast luftade min sprillans nya och nymonterade huvudcylinder med dessa ruttna klotsar slet jag verkligen med att få pedalkänslan rätt. Jag var stensäker på att jag hade luft i huvudcylindern och inte förrän jag upptäckt problemet med klotsarna och monterade nya fina och raka klotsar fick jag riktig och bra respons i pedalen. Vet som sagt inte om din bil kan lida av samma problem, bara en tanke.. //Ricky. _________________ Ricky Berg Corvette 1972 |
||||
|
Som ovan skriver.
Slitna ok eller belägg kan göra det knepigt. Lossa beläggen och byt ut dom mot plankor. Prova sedan. |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
6 besök senaste veckan (16567 totalt) |