Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Dålig reaktion i styrningen
1037 besök totalt
fredrick
Avesta
Här sen Nov 2005

Trådstartare

Det är en Toyota mr2 -92 men med Audimotor som är framflyttad närmare mitten på bilen. Alltså en liten mittmotorbil. Kan inte hitta minsta lilla glapp men responsen är mycket seg i styrningen, det tar en stund innan det händer något så man kan åka i 100 och vrida ett kvarts varv fram och tillbaka snabbt på ratten utan att det just händer något. Har ett par grader camber fram och lite toe ut, och bak är det lite camber och lite toe in enligt rekommendationer på flera ställen. Bussningarna är nya överallt och flera är lite hårdare.

Stockholm
Här sen Nov 2004

Vad har du för däck på bilen?

Jag hade liknande problem med min Golf för flera år sedan. När man körde med R-däck så var den superskarp men så fort jag satte på vanliga gatdäck så blev den svampig/sladdrig i styrningen på det sättet som du beskriver.
Jag antar att det beror på att däcksidorna är mycket hårdare på r-däck men jag vet inte.

Citera
hauge
Eslöv
Här sen Apr 2006

har ingen bra idé, men fan va äckligt!

Avesta
Här sen Nov 2005

Trådstartare
Det är helt nya federal rs 225-35/18 fram och 265 bak. Bör inte vara allt för sladdriga

Vingåker
Här sen Maj 2006

De äldre MR2 (AW11) har haft bekymmer med en hel del glapp i styrsnäckan, jag vet inte hur det är med W20.

http://www.youtube.com/watch?v=5A3ri-vU1U4

Edit: Kuggstång är det väl iofs...

Tystberga
Här sen Mar 2004

Vilken caster har du? Jag skulle även prova med toe out bak och toe in fram borde göra den kvickare om det inte är några mekaniska fel. Hoppas du inte har en stum diff eller så för då måste hju ett bakjul tappa greppet innan det styr.

Se Chassi tabellen som finns här på raca om hjulinställningar för att få snabbare instyrning.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

När du åker rakt fram, är ratten alltid i exakt samma rätt "vinkel" då? Jag har kört en bil där rattväxeln inte satt fast som den skulle. När man kom ut på en raka från en högersväng så var "rakt fram" på ratten inte samma som när man kom ut på en raka från en vänstersväng...

Det var precis såhär som du beskrev:

det tar en stund innan det händer något så man kan åka i 100 och vrida ett kvarts varv fram och tillbaka snabbt på ratten utan att det just händer något

1037 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande