Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
När slutade Porsche med K-Jetronic ?
4405 besök totalt
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186


Trådstartare
När slutade Porsche med K-Jetronic ?

Porsche verkar ha kört med K-jet längre än de flesta, eller?

911 verkar i allafall haft K-jet in på 90-talet, stämmer det?

och i så fall, varför?
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Re: När slutade Porsche med K-Jetronic ?

poh99 skrev:
Porsche verkar ha kört med K-jet längre än de flesta, eller?

911 verkar i allafall haft K-jet in på 90-talet, stämmer det?

och i så fall, varför?


Ja, turbomodellerna av 964 har en variant av K-jet ja.

Vet inte orsak, men faktiskt är Porsche i många fall väldigt konservativa. Bla så hade man luftkylt och 2-ventilsteknik ända till 97.

Däremot så var en del andra modeller rätt tidiga med Motronic.

_________________
Pär Hylander
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324



911 turbo hade K-Jetronic fram tom 94.
Anledningen var (enligt ett antal böcker) att Porsche vid tidpunkten för att ta fram 964 turbo var väldigt pressade tidsmässigt och inte ville ta några chanser.

Det som är intressant är att Porsche redan 1987 (tror jag det var) hade den 4-hjulsdrivna vattenkylda 959 med dubbelturbo, motronic och en massa annan spännande ny teknik. Att sen 911 turbo 1991 blev singelturbo, K-Jetronic, luftkyld och bakhjulsdriven var inte riktigt vad biljournalisterna förväntade sig.

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



En annan lite speciell grej var väl att awd-system till 964 var rätt likt det från 959, och som jag fattat rätt så komplcerat me datorstyrda diffar etc. Sen till efterföljande 993 var det tekniskt myvket simplare viscosystem.

Tror fatktiskt att 944 turbo var före ngn av dom 6-cylindriga modellerna med motronic, redan 85 kom den. Iofs skulle jasg inte bli förvånad om 928 var före med såpass "modern" motorstyrning. Ngn som vet när motronic eller motsv kom till 928, var det först med S4 eller var det redan med S?

_________________
Pär Hylander
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3454



alla 944:or hade Motoronic...farsas 84:a har det t.ex.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186


Trådstartare
Så 911-sugisarna gick över till Motronic tidigare?

Sen kan man ju undra varför dom höll fast vid luftklappevarianten så länge. Saabarna fick ju varmtrådsmätning redan 1984.
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



poh99 skrev:
Så 911-sugisarna gick över till Motronic tidigare?

Sen kan man ju undra varför dom höll fast vid luftklappevarianten så länge. Saabarna fick ju varmtrådsmätning redan 1984.


jajust det, det kom ju med 3.2:an, 1984.

Antar att förklaring till det att som du hakar upp dig på, att Porsche använt i ditt tycke föråldrad teknik länge, ligger åt samma håll som förklaringen som Staffan skrev, att utvecklingsresurserna inte räckte till (det är ju trots allt en ganska liten tillverkare), så hade man en fungerande, om än inte toppmodern lösning så behöll man den.

Saab har ju gjort lite tvärtom under åren, ofta infört ny teknologi, speciellt i motorsystem, ofta med gott resultat.

_________________
Pär Hylander
Citera
Anders Svensson
Karlstad
Här sen Okt 2003
Inlägg: 28



Pär Hylander skrev:

Tror fatktiskt att 944 turbo var före ngn av dom 6-cylindriga modellerna med motronic, redan 85 kom den. Iofs skulle jasg inte bli förvånad om 928 var före med såpass "modern" motorstyrning. Ngn som vet när motronic eller motsv kom till 928, var det först med S4 eller var det redan med S?


928 S4 (kom som årsmodell -87) var första 928:an med Motronic, mig veterligen.
Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186


Trådstartare
Jo, "det säkra före det osäkra" känns väl som en rimlig orsak.

I fallet med 911turbon + K-Jet kan man _kanske_ förstå det, men att man införde
varmtrådsmätning först på 968:an (om jag inte läst på fel) finner jag en aning märkligt.

Menmen, man vet aldrig vad som rör sig i huvudet på beslutsfattarna.

Saab t ex, envisades, trots att man lanserat DI-tändningen redan 1988, att utrusta ur-900-turbon
med fördelartändning ända fram till modellens nedläggning 1994.
Med tanke på hur pass lätt det i efterhand är att hänga på ett DI-system på en ur-900:a undrar man lite.
Menmen....

För att återgå till Porsche, koncentrerar man sig på sugisarna fr o m 1984 behöver man inte
oroa sig för K-Jetronik, det känns bra.
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3454



911 Turbo hade mer eller mindre likadan motor med K-Jet från 1975 till 1991...den växte från 3.0 till 3.3 liter 1978 dock. 3.6:a kom 1992 men hade kvar ungefär likadan K-Jet fram till 1994...fråga inte värför.

Mig vetterligen finns det ingen som helst fördel med denna krångliga snorboll till system förutom att den funkar, kan leverera massa soppa (men inte luft) och har tillverkats i många exemplar. Steg A1 när man trimmar turbosar är att slänga den i sjön och installera elsprut. Carreramodeller fick Motoronic redan 1984, dock med klaff- och inte med varmtrådsmätare.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



poh99 skrev:
Jo, "det säkra före det osäkra" känns väl som en rimlig orsak.

I fallet med 911turbon + K-Jet kan man _kanske_ förstå det, men att man införde
varmtrådsmätning först på 968:an (om jag inte läst på fel) finner jag en aning märkligt.

Menmen, man vet aldrig vad som rör sig i huvudet på beslutsfattarna.


Det kanske var så att dom tyska diplomingenjörerna inte tyckte klaffsystemet är lika förkastligt som du tycker

_________________
Pär Hylander
Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186


Trådstartare
Jovisst.

Man kan ana falangerna inom Porsche, varmtråds- resp. klappfalangen.

"Klappa är bäst, das können sie um zu klappen an!"
"Varmtråd är bäst, heisse leider keine klappe!"

Eller nåt.....

Man undrar bara vilka fördelar dom såg i att mäta luftmängd snarare än luftmassa.

Dom gick ju bevisligen över till varmtråd iomed 968:an, men det beslutet måste föregåtts av otroliga interna våndor hos Porsche.
Citera
Skruva banåkabil
När slutade Porsche med K-Jetronic ?
4405 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande