Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Top Gear ikväll på Kanal 5 kl 20:00
<<   1, 2, 3   >>
4326 besök totalt
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Förmodligen eftrsom han har ett eget program som heter Fifth Gear nu... (som för övrigt är ungefär 10 ggr så bra)

BMW 330i -05
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

JohanR skrev:
Tjafset om vilken sportbil som är bäst lägger jag mej inte i (men en där instrumentbrädans design hämtats från Volvo S40 känns väl inte så angelägen).
Jag ber om ursäkt för att jag försökte diskutera bilar på det här forumet. Ska försöka att inte upprepa det.

Stockholm / London
Här sen Apr 2003

Lennart Mäkinen skrev:
Frågan är ju inte om Stig är död eller levande utan om Boxster verkligen är en bättre bil än Z4 och S2000 bara för att "Fresh Stig" lyckades framföra den marginellt snabbare än de båda övriga i plaskdammen.
Den ser ju inte alls lika sportig ut som S2000 och dessutom är den inte lika nyskapande i designen som Z4.
Jag har bara provat de två "långsamma" bilarna så jag kan inte jämföra.

Jag är ju iofs grovt partisk i målet, men nog håller jag med Top Gear-teamet...
Anser du alltså att S2000 och/eller Z4 är bättre bilar än Boxstern pga att de, enligt dig, ser sportigare ut alternativt är nyskapande formgivningsmässigt?

Här sen Jun 2003

jag kan säja utan att ha kört någon av bilarna att jag nog skulle välja hondan....

snygg snabb och billigare än dom andra 2

Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004

skulle jag välja mellan dom bilarna så skulle det bli boxstern om jag fick den gratis =), annars skulle det nog bli hondan..

Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

Atariman skrev:
Anser du alltså att S2000 och/eller Z4 är bättre bilar än Boxstern pga att de, enligt dig, ser sportigare ut alternativt är nyskapande formgivningsmässigt?
Nej, jag har ingen fullständig bild av Boxster eftersom jag aldrig kört någon. Det ena jag kan bedöma är utseendet och där tycker jag den är en smula "tam" för att uttrycka mig snällt. Jag noterade för nåt år sen att det finns Boxster med kassettbandsfack som ser ut att vara hämtade ur Opel omega A.

Min andra bedömningspunkt är ljudet och tonen är inte direkt sportig, men det är ju lite av ett varumärke hos Porsche så det kanske bara är bra.

Boxster börjar ramla ner i en prisklass där jag tycker att det kan vara en intressant bil för ett eventuellt framtida köp så jag vill absolut inte avskriva den pga ovanstående.

Kalmar
Här sen Jun 2003

Ett intressant faktum att beakta är att Boxstern är snabbasre än S2000 i det europeiska Top Gear medans S2000 kör skjortan av Boxster S i Japanska Best Motoring. Må hända är kanske inte S2000 så "bananpassad" som den japanska tillverkaren (och förvisso alla ägare till en) vill påstå? Jag har ingen praktisk erfarenhet, utan spekulerar bara lite.

Cupra Leon ST VZ Extreme -25
Citera
Maciej Karpinski
Stockholm/Gärdet
Här sen Jun 2003

jag har tidigare haft åsikten om att Boxter inte är någon "riktig" Porsche men det var tills jag provade en, körde en Boxter S en dag och det var en riktigt trevlig upplevelse. Bilen styrde dit man ville och uppförde sig bra i både lägre och höga farter + att det var riktigt skönt att höra boxermullret bakom ryggen :-)

Visst hade man pengar så skulle jag helre ha någon av 911 modellerna men av de tre bilar som testades i Top Gear så är min ranking följande.

1. Boxter S
2. Z4
3. Honda

De bilar jag själv har haft är Golf GTI Special -84, Honda Civic hondamatic ( halvautomat ) -84, VW Corrado VR6 -93, Subaru Impreza GT -99, Mitsubishi EVo 6 -00 och nu en Pajero. Så jag har verkligen ingenting emot riskokare, visst är Hondan kul när man smiskar den ordentligt och drar ur den ordentligt på växarna men det är de andra två bilarna också tycker dock att hondan är lite trött på lägre varv.
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Differansen mellan de tre bilarna var väl inte mer än 0.7 sekunder? på en väldigt blöt bana.
Det känns som ganska taskigt utgångsläge för att kunna göra en bedömning om vilken bil som är snabbast.

En torr bana, samma däcksdimension och däckfabrikat (om möjligt) och minst 20-30 varv
per bil så kanske man kan dra några slutsatser om vilken bil som är snabbast.

Nu fick man juh inte reda på hur många varv som kördes med varje bil men jag hoppas att man körde flera varv med samma bil och valde den bästa tiden....
Citera
Daniel Båge
Jkpg
Här sen Nov 2002

SciroccOMats skrev:
Differansen mellan de tre bilarna var väl inte mer än 0.7 sekunder? på en väldigt blöt bana.
Det känns som ganska taskigt utgångsläge för att kunna göra en bedömning om vilken bil som är snabbast.

En torr bana, samma däcksdimension och däckfabrikat (om möjligt) och minst 20-30 varv
per bil så kanske man kan dra några slutsatser om vilken bil som är snabbast.

Nu fick man juh inte reda på hur många varv som kördes med varje bil men jag hoppas att man körde flera varv med samma bil och valde den bästa tiden....

Jag tror de kör många varv. Han åker nog inte och sladdar och håller på på det riktiga varvet.

Fö. så tycker jag att både Boxtern och Hondan ser trötta ut i designen... Men det är ju en annan sak.

Stockholm
Här sen Apr 2003

Är det någon som har testat att jämföra Z4 3.0 med Boxster S på Track Challenge? I och för sig så verkar det vara den gamla Boxster S:en men det blir ändå ett helt annat resultat än i Top Gear:s jämförelse:
http://www.track-challenge.com/comparison1_e.asp?Car1=60&Car2=18

Då var det ändå den vanliga Boxstern i Top Gear

Hjälsta
Här sen Nov 2002

Är en sportbil bättre för att den är snabbare runt en bana?
En racebil är det möjligen, men det vill vi väl knappast kalla någon av dessa.

Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003

Själv tror jag att jag blev lite kär i M3CSL:en...Förlåt mig Alfa

806000:- känns plötsligt prisvärt.

Appropå nya The Stig. Det ryktas om att det skulle vara Johnny Herbert eller t.o.m. "the old Stig".
Ben Collins säger ett annat rykte. David Leslie... Det är kul med rykten.

Stockholm
Här sen Feb 2003

Lennart Mäkinen skrev:

Nej, det viktiga är att man trivs och har skoj med sin sportbil!

Fixhult
Här sen Apr 2004

Joakim Bonér skrev:
Lennart Mäkinen skrev:

Nej, det viktiga är att man trivs och har skoj med sin sportbil!

Britain's best handling car 2003 (Enligt Autocar då)?
http://www.jabbasworld.net/viewtopic.php?t=6284&highlight=miata

Skoj ska man ha och när man väl köpt sitt fordon så var alla andra alternativ fel (att gå i lera och sörja är ju inte skoj).

MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Jag tror The Stig är Magnus Thomé...

BMW 330i -05
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

MaZ skrev:
Isåfall hade Z4 varit snabbast, han är ju rabiat märkesfetischist, ju! <-OBS! Annars hade jag varit med på teorin.

Nä, Carl-Ingemar Perstad är det som döljer sig under hjälmen. Jorå!

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002

Jet skrev:
Själv tror jag att jag blev lite kär i M3CSL:en...Förlåt mig Alfa

806000:- känns plötsligt prisvärt.

Appropå nya The Stig. Det ryktas om att det skulle vara Johnny Herbert eller t.o.m. "the old Stig".
Ben Collins säger ett annat rykte. David Leslie... Det är kul med rykten.

Kanske till och med Damon Hill?

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
David Söderblom
Värnamo
Här sen Dec 2002

Sörpan skrev:

Kanske till och med Damon Hill?

Det kanske inte är omöjligt eftersom han och Jeremy verkar vara polare och provade Aston Martin Vanq... mot Ferrari 550 Maranello tillsammans i Top Gear för ett tag sedan.

MaZ skrev:

Det stämmer väl inte med tidigare påståenden om kortväxt?? Magnus är väl upp mot 2m...

Sigtuna
Här sen Nov 2003

Erik (fd Mooseman) skrev:
Ett intressant faktum att beakta är att Boxstern är snabbasre än S2000 i det europeiska Top Gear medans S2000 kör skjortan av Boxster S i Japanska Best Motoring. Må hända är kanske inte S2000 så "bananpassad" som den japanska tillverkaren (och förvisso alla ägare till en) vill påstå? Jag har ingen praktisk erfarenhet, utan spekulerar bara lite.

Brukar inte Best Motorings tester bestå av flera olika förare som kör varsin bil? Det måste ju isåfall påverka tiderna. Jag har inte så bra koll på de andra förarna, men finns det exempelvis någon som i varje fall är jämnbördig med Keichi Tsuchiya? Annars kanske skillnaden i banorna kan förklara varför testerna visar så olika.
Jag tror iof inte Top Gear's test är så mycket mer tillförligtligt. Jag menar, sju hundradelar... Oavsett hur duktig man är kommer ju varvtiderna skilja sig lite från varv till varv. En så liten skillnad som sju hundradelar lär inte elimineras hur många varv man än kör. Mätmetodens precision är i sådana här fall betydligt sämre än differansen mellan tiderna.
Vad jag tror är att sådana här tester endast är en grov fingervisning om hur bra bilarna är, så de säger egentligen inte så väldigt mycket. Snabbast blir den som kör bäst.

Nu skall jag drömma om Hondas übersexiga motor. Godnatt!
Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002

Citat:
Jag ber om ursäkt för att jag försökte diskutera bilar på det här forumet. Ska försöka att inte upprepa det.

Nu måste du ha missuppfattat mej, Lennart. Vad jag ville säga var att just JAG inte ville delta i just den diskussionen. Jag har bara kört en av dem och har helt enkelt ingen åsikt om de två andra.

Top Gear ikväll på Kanal 5 kl 20:00
<<   1, 2, 3   >>
4326 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande