Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Kona stålbromsrör som sitter på bilen
18 besök senaste veckan (9395 totalt)
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467


Trådstartare
Kona stålbromsrör som sitter på bilen

Har stoora problem. Det var dags att byta bromsrör på BMW:n. Bromsröret som går bak till bakbromsarna var dåligt ganska långt fram, vilket ju var bra för ingen vill ju byta bakre delarna på en E30.
Allt går bra. Tar ner bromsröret ända framme vid servon, får loss reduceringsventilen och allt är frid och fröjd. Koning av det nya röret funkar finfint, inga problem, men när jag skall kona det befintliga röret som sitter på bilen fungerar det bara inte. Jag och en kompis har försökt allt vad vi orkar. Vi har vridit och vänt på koningsverktyget, spjärnat emot med polygriper, tvingar, både tvingar och polygriper, m.m., men det blir ingen kona. Det är bara för hårt. Det går inte.
Verktyget är utmärkt att använda i ett skruvstäd. Fungerar finfint, men är hur otympligt som helst. Dock är det gott om plats där jag ska kona, så det är inte problemet. Det går bara inte att ta i så mycket. Förlängare vågar jag inte prova med heller. Risken är väl att man tar i så man drar sönder hela det befintliga bromsröret om man skulle slinta...

Vad finns det för smidiga koningsverktyg egentligen? Som går att använda på bilen, inte bara i skruvstäd, och dessutom med en vettig utväxling.

Något förslag på vad jag ska ta mig till? Vill ha ut bilen på bana på onsdag ju...

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Patrik Rydh
Ljungby
Här sen Jul 2003
Inlägg: 1675



Hur ser verktyget ut?

Är det med en arm som man drar i för att göra konan?
Har konat i bilen med godkänt resultat med en sån.
Gäller dock att man ruggar upp lite yta på röret och klämmer åt som f*n.

Sen tar man den största polygripen som går att uppbringa, en som håller verktyget i polygripen och en som håller verkyget och drar konan.

Brukar bli fint efter några försök.

har dock aldrig provat med Biltemas "proffsverktyg" som många använder. Det är väl av "skruvtvingstyp"?

_________________
Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt
Porsche 911 Turbo -02
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467


Trådstartare
Det verktyget jag använder är som sagt ganska stort och otympligt. Väger bly. Klämmer fast röret med hjälp av en tvingliknande sak som man skruvar fast och på andra sidan sitter själva grejen som gör konen och den skruvar man in.
Lite svårt att förklara, men det känns som att det borde finnas bra mycket smidigare saker som kan lösa sådant.
Tryckluftdrivet kanske?

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Patrik Rydh
Ljungby
Här sen Jul 2003
Inlägg: 1675



Claes Haglund skrev:
Det verktyget jag använder är som sagt ganska stort och otympligt. Väger bly. Klämmer fast röret med hjälp av en tvingliknande sak som man skruvar fast och på andra sidan sitter själva grejen som gör konen och den skruvar man in.
Lite svårt att förklara, men det känns som att det borde finnas bra mycket smidigare saker som kan lösa sådant.
Tryckluftdrivet kanske?


Det är svårare med det verktyget du använder. Det vill gärna vrida sig runt rörets axel.
Se om du kan låna ett med en hävarm på nån bilfirma eller nåt. De är inte så jätteotympliga.

Funkar mycket bättre men det är fortfarande rätt jobbigt att kona stålrör på plats..

_________________
Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt
Porsche 911 Turbo -02
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467


Trådstartare
Tackar för tipset! Har nu fått tag på ett någorlunda smidigt verktyg och därtill ett löst städ med hävarm så vi kan hålla skiten på plats.
Får hoppas att detta hjälper nu för bilfan ska ut och piskas hårt på onsdag om det klaffar.

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5287



Re: Kona stålbromsrör som sitter på bilen

Claes Haglund skrev:
Har stoora problem. Det var dags att byta bromsrör på BMW:n. Bromsröret som går bak till bakbromsarna var dåligt ganska långt fram, vilket ju var bra för ingen vill ju byta bakre delarna på en E30.
Allt går bra. Tar ner bromsröret ända framme vid servon, får loss reduceringsventilen och allt är frid och fröjd. Koning av det nya röret funkar finfint, inga problem, men när jag skall kona det befintliga röret som sitter på bilen fungerar det bara inte. Jag och en kompis har försökt allt vad vi orkar. Vi har vridit och vänt på koningsverktyget, spjärnat emot med polygriper, tvingar, både tvingar och polygriper, m.m., men det blir ingen kona. Det är bara för hårt. Det går inte.
Verktyget är utmärkt att använda i ett skruvstäd. Fungerar finfint, men är hur otympligt som helst. Dock är det gott om plats där jag ska kona, så det är inte problemet. Det går bara inte att ta i så mycket. Förlängare vågar jag inte prova med heller. Risken är väl att man tar i så man drar sönder hela det befintliga bromsröret om man skulle slinta...

Vad finns det för smidiga koningsverktyg egentligen? Som går att använda på bilen, inte bara i skruvstäd, och dessutom med en vettig utväxling.

Något förslag på vad jag ska ta mig till? Vill ha ut bilen på bana på onsdag ju...


Nya röret är väl 'koppparrör'? De konar man lätt, stålrör är nog bara att glömma.

_________________
Roland Johansson
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467


Trådstartare
Re: Kona stålbromsrör som sitter på bilen

Rolle Scirocco skrev:
Claes Haglund skrev:
Har stoora problem. Det var dags att byta bromsrör på BMW:n. Bromsröret som går bak till bakbromsarna var dåligt ganska långt fram, vilket ju var bra för ingen vill ju byta bakre delarna på en E30.
Allt går bra. Tar ner bromsröret ända framme vid servon, får loss reduceringsventilen och allt är frid och fröjd. Koning av det nya röret funkar finfint, inga problem, men när jag skall kona det befintliga röret som sitter på bilen fungerar det bara inte. Jag och en kompis har försökt allt vad vi orkar. Vi har vridit och vänt på koningsverktyget, spjärnat emot med polygriper, tvingar, både tvingar och polygriper, m.m., men det blir ingen kona. Det är bara för hårt. Det går inte.
Verktyget är utmärkt att använda i ett skruvstäd. Fungerar finfint, men är hur otympligt som helst. Dock är det gott om plats där jag ska kona, så det är inte problemet. Det går bara inte att ta i så mycket. Förlängare vågar jag inte prova med heller. Risken är väl att man tar i så man drar sönder hela det befintliga bromsröret om man skulle slinta...

Vad finns det för smidiga koningsverktyg egentligen? Som går att använda på bilen, inte bara i skruvstäd, och dessutom med en vettig utväxling.

Något förslag på vad jag ska ta mig till? Vill ha ut bilen på bana på onsdag ju...


Nya röret är väl 'koppparrör'? De konar man lätt, stålrör är nog bara att glömma.


Jadå. Det nya röret är koppar och redan färdigkonat. Det var ju inga problem. Har däremot fått tag i ett riktigt proffsverktyg nu som gör att jag ser ljust på det hela. Ska strax till garaget och testa.

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
joakim_adolfson
Vallentuna
Här sen Mar 2003
Inlägg: 472



Hej,

Köpte biltemas koningsats för 250 kr tror jag. Konade stålrör på mammas alfa i vintras med goda resultat. Funkar inte detta kan du alltid värma rörstumpen med gasol. Värme hjälper alltid.

Lycka till!

_________________
Joakim Adolfson
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467


Trådstartare
Tackar för alla tips!

Som jag befarade var det mycket enklare med ett riktigt bra verktyg vilket jag lyckats få tag på. Värmde lite med gasolbrännare. Inte mycket alls utan bara litegrann, satte på verktyget på röret och skruvade åt för att se om det hände något alls och vips var det en kanonkona! Bara att skruva ihop och lägga på det bredaste leendet som fanns i hela garaget. (såhär )
I morgon är det till att fixa gängorna till bromsreduceringsventilen och lufta bromsarna, samt se till att R-däcken hittar på mina Alpinafälgar och sedan på onsdag blir det åka av.

Än en gång; tack för tipsen!

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
bobo
Stockholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 315



Claes Haglund skrev:
Tackar för alla tips!

Som jag befarade var det mycket enklare med ett riktigt bra verktyg vilket jag lyckats få tag på. Värmde lite med gasolbrännare. Inte mycket alls utan bara litegrann, satte på verktyget på röret och skruvade åt för att se om det hände något alls och vips var det en kanonkona! Bara att skruva ihop och lägga på det bredaste leendet som fanns i hela garaget. (såhär )
I morgon är det till att fixa gängorna till bromsreduceringsventilen och lufta bromsarna, samt se till att R-däcken hittar på mina Alpinafälgar och sedan på onsdag blir det åka av.

Än en gång; tack för tipsen!


Var det något av dessa verktyg du lånade eller hade från början?
http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=500&iItemId=2241 . . . .
http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=500&iItemId=2210 . . . .

Ska dra om alla bromsrör på bilen och måste köpa verktygen, men vill inte köpa det billiga om det inte fungerar, ska iof. bara ha kopparrör.

_________________
Bo Eliasson

Det är kul att köra fort.
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13317



ska du ha kopparrör kan du köra på den billigare...

Jag konade alla mina bromsrör med en som liknade den billiga, fast var tillverkad någon gång på 1800-talet

gick alldeles utmärkt thumbs up
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467


Trådstartare
bobo skrev:
Var det något av dessa verktyg du lånade eller hade från början?
http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=500&iItemId=2241 . . . .
http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=500&iItemId=2210 . . . .

Ska dra om alla bromsrör på bilen och måste köpa verktygen, men vill inte köpa det billiga om det inte fungerar, ska iof. bara ha kopparrör.


Det var något liknande det andra verktyget jag hade från början. Funkade fint i städ, men kass när man skulle kona på bilen.
Det jag konade med med perfekt resultat var ett handverktyg med handtag och väldigt smart lösning om än mycket enkel. Fungerade skrämmande bra.

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6717



bobo skrev:


Var det något av dessa verktyg du lånade eller hade från början?
http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=500&iItemId=2241 . . . .
http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=500&iItemId=2210 . . . .

Ska dra om alla bromsrör på bilen och måste köpa verktygen, men vill inte köpa det billiga om det inte fungerar, ska iof. bara ha kopparrör.


Jag har precis byggt helt nytt bromssystem på min kadett med kopparnickelrör (lite hårdare) och använde den billigare av koningsverktygen. Det är helt tätt iaf och verkar funka bra, dock ej provkört bilen ej men det ska funka!

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Exige S2, tidigare Westfield & andra Lotus
Citera
bobo
Stockholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 315



Anders Jeppsson och figgz: Tackar, blir nog det billiga då det borde räcka för mig. Blir nog kopparnickelrör för min del också.

Claes Haglund: Du tog ingen bild på den enkla men snillrika verktyget? De tenderar till att vara bäst och hålla bättre än komplicerade grejer.

_________________
Bo Eliasson

Det är kul att köra fort.
Citera
Kampfffff
Kristianstad
Här sen Feb 2005
Inlägg: 134



vi har ett sådant biltema "dubbelkoningsverktyg" i garaget och det funkar skitbra! väldigt enkelt att använda, litet och smidigt och blir bra resultat

_________________
Johan Kampf
-----------
BMW 2000 Touring -72 Banbil UPPEHÅLL
BMW 320i Sedan -84 Vinter och bruksbil
Citera
Skruva banåkabil
Kona stålbromsrör som sitter på bilen
18 besök senaste veckan (9395 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande