| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Kona stålbromsrör som sitter på bilen
|
20 besök senaste veckan (9395 totalt) |
|
Har stoora problem. Det var dags att byta bromsrör på BMW:n. Bromsröret som går bak till bakbromsarna var dåligt ganska långt fram, vilket ju var bra för ingen vill ju byta bakre delarna på en E30. Allt går bra. Tar ner bromsröret ända framme vid servon, får loss reduceringsventilen och allt är frid och fröjd. Koning av det nya röret funkar finfint, inga problem, men när jag skall kona det befintliga röret som sitter på bilen fungerar det bara inte. Jag och en kompis har försökt allt vad vi orkar. Vi har vridit och vänt på koningsverktyget, spjärnat emot med polygriper, tvingar, både tvingar och polygriper, m.m., men det blir ingen kona. Det är bara för hårt. Det går inte. Verktyget är utmärkt att använda i ett skruvstäd. Fungerar finfint, men är hur otympligt som helst. Dock är det gott om plats där jag ska kona, så det är inte problemet. Det går bara inte att ta i så mycket. Förlängare vågar jag inte prova med heller. Risken är väl att man tar i så man drar sönder hela det befintliga bromsröret om man skulle slinta... Vad finns det för smidiga koningsverktyg egentligen? Som går att använda på bilen, inte bara i skruvstäd, och dessutom med en vettig utväxling. Något förslag på vad jag ska ta mig till? Vill ha ut bilen på bana på onsdag ju...
_________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||
|
Hur ser verktyget ut?
Är det med en arm som man drar i för att göra konan? Har konat i bilen med godkänt resultat med en sån. Gäller dock att man ruggar upp lite yta på röret och klämmer åt som f*n. Sen tar man den största polygripen som går att uppbringa, en som håller verktyget i polygripen och en som håller verkyget och drar konan. Brukar bli fint efter några försök. har dock aldrig provat med Biltemas "proffsverktyg" som många använder. Det är väl av "skruvtvingstyp"? _________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Porsche 911 Turbo -02 |
||||
|
Det verktyget jag använder är som sagt ganska stort och otympligt. Väger bly. Klämmer fast röret med hjälp av en tvingliknande sak som man skruvar fast och på andra sidan sitter själva grejen som gör konen och den skruvar man in.
Lite svårt att förklara, men det känns som att det borde finnas bra mycket smidigare saker som kan lösa sådant. Tryckluftdrivet kanske? _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||
Det är svårare med det verktyget du använder. Det vill gärna vrida sig runt rörets axel. Se om du kan låna ett med en hävarm på nån bilfirma eller nåt. De är inte så jätteotympliga. Funkar mycket bättre men det är fortfarande rätt jobbigt att kona stålrör på plats.. _________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Porsche 911 Turbo -02 |
||||
|
Tackar för tipset! Har nu fått tag på ett någorlunda smidigt verktyg och därtill ett löst städ med hävarm så vi kan hålla skiten på plats.
Får hoppas att detta hjälper nu för bilfan ska ut och piskas hårt på onsdag om det klaffar.
_________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||
|
Re: Kona stålbromsrör som sitter på bilen
Nya röret är väl 'koppparrör'? De konar man lätt, stålrör är nog bara att glömma. _________________ Roland Johansson |
||||
|
Re: Kona stålbromsrör som sitter på bilen
Jadå. Det nya röret är koppar och redan färdigkonat. Det var ju inga problem. Har däremot fått tag i ett riktigt proffsverktyg nu som gör att jag ser ljust på det hela. Ska strax till garaget och testa.
||||
|
Hej,
Köpte biltemas koningsats för 250 kr tror jag. Konade stålrör på mammas alfa i vintras med goda resultat. Funkar inte detta kan du alltid värma rörstumpen med gasol. Värme hjälper alltid. Lycka till! _________________ Joakim Adolfson |
||||
|
Tackar för alla tips!
Som jag befarade var det mycket enklare med ett riktigt bra verktyg vilket jag lyckats få tag på. Värmde lite med gasolbrännare. Inte mycket alls utan bara litegrann, satte på verktyget på röret och skruvade åt för att se om det hände något alls och vips var det en kanonkona! Bara att skruva ihop och lägga på det bredaste leendet som fanns i hela garaget. (såhär )
I morgon är det till att fixa gängorna till bromsreduceringsventilen och lufta bromsarna, samt se till att R-däcken hittar på mina Alpinafälgar och sedan på onsdag blir det åka av.
Än en gång; tack för tipsen! _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||
Var det något av dessa verktyg du lånade eller hade från början? http://www.biltema.se/products/produ http://www.biltema.se/products/produ Ska dra om alla bromsrör på bilen och måste köpa verktygen, men vill inte köpa det billiga om det inte fungerar, ska iof. bara ha kopparrör. _________________ Bo Eliasson Det är kul att köra fort. |
||||
|
ska du ha kopparrör kan du köra på den billigare...
Jag konade alla mina bromsrör med en som liknade den billiga, fast var tillverkad någon gång på 1800-talet
gick alldeles utmärkt |
||||
Det var något liknande det andra verktyget jag hade från början. Funkade fint i städ, men kass när man skulle kona på bilen. Det jag konade med med perfekt resultat var ett handverktyg med handtag och väldigt smart lösning om än mycket enkel. Fungerade skrämmande bra. _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||
Jag har precis byggt helt nytt bromssystem på min kadett med kopparnickelrör (lite hårdare) och använde den billigare av koningsverktygen. Det är helt tätt iaf och verkar funka bra, dock ej provkört bilen ej men det ska funka! _________________ Fredrik Boivie
Kör nu Lotus Exige S2, tidigare Westfield & andra Lotus |
||||
|
Anders Jeppsson och figgz: Tackar, blir nog det billiga då det borde räcka för mig. Blir nog kopparnickelrör för min del också.
Claes Haglund: Du tog ingen bild på den enkla men snillrika verktyget? De tenderar till att vara bäst och hålla bättre än komplicerade grejer.
_________________ Bo Eliasson Det är kul att köra fort. |
||||
|
vi har ett sådant biltema "dubbelkoningsverktyg" i garaget och det funkar skitbra! väldigt enkelt att använda, litet och smidigt och blir bra resultat
_________________ Johan Kampf ----------- BMW 2000 Touring -72 Banbil UPPEHÅLL BMW 320i Sedan -84 Vinter och bruksbil |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
20 besök senaste veckan (9395 totalt) |