Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
888 slits på insidan fram?
3932 besök totalt
cirs
Göteborg
Här sen Jan 2009
Inlägg: 842


Trådstartare
888 slits på insidan fram?

Är på Gotland Ring på semestern och har avverkat min första heldag på Gotlandring, vansinnigt skoj :-D
Efter att ha kört säkert 50,60,70 varv labbat med däck trycks mm börjar man få upp ett bra tempo och ett jämnt slitage på däcken.

Förutom framdäcken som slits mer på insidan ca 1/3 av däcksbredden?!?
Mazda MX5 ~1000-1100kg
~1.7 kalltryck ~2.0 varmtryck.
Fram 2° grader camber, 5,5 caster, minsta toe out så den är precis inte 0.
Bak 2° grader camber och minsta toe in.
Försöker hålla fina spår och köra precis där däcken börjar vissla om det kan förklara körstilen.

Mina teorier är.
- Vanligt slitage sluta gnäll ;-)
- Om bilen niger mycket vid hårda inbromsningar tex efter långa rakan mm.
- Att man understyr lite utan att tänka på det.

_________________
Chriss Rice
Mazda MX-5 Roadsport C #61
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270
Opel speedster
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19063



Du lyfter förmodligen nästan inre framhjulet i kurvorna och släpar det i sidled typ.
Jag får samma på min bil och betraktar det numera som normalt.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
cirs
Göteborg
Här sen Jan 2009
Inlägg: 842


Trådstartare
Det låter mycket troligt.
Jag kör mina D2 coilovers på mjukaste. Skulle hårdare inställning kanske hjälpa lite mot att det kränger och sätter sig i kurvorna? Eller är det enbart fjädrarna och krängare som jobbar med det?
För bilen ligger fint på banan, är balanserad då det är väl inte helt fel när man börjar lyfta ett innerhjul fram?

_________________
Chriss Rice
Mazda MX-5 Roadsport C #61
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270
Opel speedster
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Prova att åka lite toe-in och se om det blir någon skilnad.

Jag är total motståndare till att åka noll i toe....eller i dess närhet.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579



Re:

ButterflyRacing skrev:
Prova att åka lite toe-in och se om det blir någon skilnad.

Jag är total motståndare till att åka noll i toe....eller i dess närhet.


Rejält med toe out fram & en gnutta toe in bak

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Re:

Michael Bäck skrev:
ButterflyRacing skrev:
Prova att åka lite toe-in och se om det blir någon skilnad.

Jag är total motståndare till att åka noll i toe....eller i dess närhet.


Rejält med toe out fram & en gnutta toe in bak


Nja....ska man jaga slitage, så är det toe out som tar insidan och in som tar utsidan.
Naturligtvis vill man ha toe out på en racebil. Men här söker vi ju en lösning på slitage på insidan.

Jag tror det är obalans mellen caster och spindeltappslutning....men det har jag tröttnat på att propagera för.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
pastaracing
Eskilstuna
Här sen Aug 2009
Inlägg: 620



Re:

MaZ skrev:
Du lyfter förmodligen nästan inre framhjulet i kurvorna och släpar det i sidled typ.
Jag får samma på min bil och betraktar det numera som normalt.


Mats, din Alfa lyfter för lite på innerhjulet alltså

Kan man motverka detta med mindre Ackermann?? Nu vet jag att det inte är så lätt att åtgärda men mer parallellstyrning skulle väl minska problemet med släpande innerhjul, eller ??

_________________
Fredrik Stråhle

Alfa Romeo GT 1600 Junior -74
Mazda 3 MPS -10 (Såld)
Citera
cirs
Göteborg
Här sen Jan 2009
Inlägg: 842


Trådstartare
Bilen går väldigt mycket på gatan och är rädd att för mycket toe in /ut skulle äta däck i vardagen. Men nästa gång jag får tillfälle kan det vara värt att labba lite.
Det är inget jätte problem heller men nyfiken som man är vill man veta varför :-)

Det som är lätt att justera och testa långt från garaget är däckstryck, dämpar inställning och körstil om nån av dessa hjälper?

_________________
Chriss Rice
Mazda MX-5 Roadsport C #61
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270
Opel speedster
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Re:

cirs skrev:
Bilen går väldigt mycket på gatan och är rädd att för mycket toe in /ut skulle äta däck ..........


Det där är en missuppfattning.
Nära noll är ingen fördel för däckslitage.

Men utan att veta hur spindeln är uppbyggd, kan jag inte tipsa mer.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
allemeck

Här sen Jan 2004
Inlägg: 511



Byta bussningar i framvagn?

Mina r888 nötte jag sönder på insidan på framdäcken trots rätt hjulvinklar, visade sig att när jag bromsade att bussningarna inte pallade trycket och jag fick en väldans toe-out.
Bytte senare till polyuretan bussningar i hela framvagn och problemet försvann

_________________
AIexander StenvaII
Citera
cirs
Göteborg
Här sen Jan 2009
Inlägg: 842


Trådstartare
Re:

ButterflyRacing skrev:
cirs skrev:
Bilen går väldigt mycket på gatan och är rädd att för mycket toe in /ut skulle äta däck ..........


Det där är en missuppfattning.
Nära noll är ingen fördel för däckslitage.

Men utan att veta hur spindeln är uppbyggd, kan jag inte tipsa mer.


Efter att ha studerat gatdäcken tror jag det är en blandning av lyfta på innerhjulet på bana och att jag averkar många mil på gatan med rdäcken. Lite svårt att få med sig extra däck i en Miata med semester packning till Gotland när man bor i Göteborg
Nu är de på däckfirman som ska vända på dem så jag får lite nytt till Kinnekulle på fredag thumbs up

Det här med toe out är jag dock väldigt nyfiken på för noll verkar helt fel. Markus Fabricius testade min bil på Gotland som va både kul och lärorikt. Han höll inte heller med om mina hjulvinkar men ville inte heller avslöja sina

Nu vet jag inte vart jag kan hitta uppbyggnaden av spineln men Miatan på andra sidan är ingen ovanlig bil. Det verkar helt klart värt att testa lite toe out.

_________________
Chriss Rice
Mazda MX-5 Roadsport C #61
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270
Opel speedster
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779
Citera
Däck för banåka
888 slits på insidan fram?
3932 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande