| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Vändningen på en konbana
|
2635 besök totalt |
|
Vändningen på en konbana
Jag har funderat lite på hur man gör vändningen på en konbana roligare än bara en vändkon. Ett förslag:
Hur långt isär man har kon III och IV är lite flexibelt. Varför vill jag att den ska se ut så här? Jo, jag vill ha inbromsning under sväng :mhihi: Riktigt elakt och svårt. Grymt kul med välbalanserad bil. Vad tycker ni? Andra förslag? _________________ Wer später bremst, fährt länger schnell... |
||||||
|
Re: Vändningen på en konbana
Jag kanske ska påpeka att det är högervarv som gäller. Kom på det att om man flyttar kon II lite mer åt vänster (bara lite lite) Då kommer man vara i lite obalans och få "intressanta" lastväxelreaktioner på bilen redan innan man kommer fram till III...
_________________ Wer später bremst, fährt länger schnell... |
||||||
|
Sån't där gillar vi!
En riktig Clio-ABS dödare.
Jag lade en gång i tiden några banor på Bromma. En av dem hade ett parti som såg ut ungefär som nedan. (Hela banan var längre...) I den gröna rektangeln blev det en riktigt trevlig inbromsning under sväng på returen efter vändningen. Proportionerna stämmer nog inte riktigt, men ni fattar nog.
|
||||||
|
Det blir nog en sån vändning enligt översta bilden på Malmby i helgen.
Får väl exprimentera lite för att få till den bra (läs elak)
Gäller bara att få till de eventuella snurrningarna i fältets riktning så att ingen lägger sig på taket eller nåt sånt dumt. Ingen som har nåt annat förslag på en lite mer teknisk vändning?
||||||
|
_________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||||
|
oj.
Ja motsols.
Ska nog öppna fönstret och få in lite syre till min tröga hjärna TACK!
suck.... _________________ Wer später bremst, fährt länger schnell... |
||||||
Alla fall där lastväxling+broms är inblandade blir väldigt olika för olika bilar och olika chafförer (större spridning i tid ).
Boxvändningar och "M" vändningar går att göra lika djävliga men där har du två "90gradare" som du kan leka med. Det kräver iofs lite mera plats i bredd. Klura bara inte till det för mycket (din första skiss är vackert enkel) så att du skapar "sea of cones". http://home.houston.rr.com/rogerther |
||||||
|
Har precis idag åkt x antal varv i Daniel Magnusson
emenenta konbana och kan säga att den var grymt rolig, har viserligen inget att gämföra med då det var första gången på bana för mig men i alla fal
och jag kan ju säga att kona två var flyttad bara lite till vänster, men bara lite eller
tror Daniel berättar mer varför han gillar att se bilar snurra när han kommer hem
_________________ Christian Neider Audi a3 sedan Limousine 2.0. Tdi-14 |
||||||
Tur att flera led av det problemet och inte bara mig som amatör
men skoj var det och jag är såld på konkörning 402 meter vad är det
_________________ Christian Neider Audi a3 sedan Limousine 2.0. Tdi-14 |
||||||
Elakt men otroligt kul!
Jag fick aldrig till det helt 100% i vändningen.
Nästa gång kanske?
_________________ /Anton Lillsund |
||||||
Men vad tror ni om att det utjämnade skillnaderna mellan fram och bakhjulsdrift då?
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
Vändningen på en konbana
|
2635 besök totalt |