Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2634 besök totalt |
Vändningen på en konbana
Jag har funderat lite på hur man gör vändningen på en konbana roligare än bara en vändkon. Ett förslag: ![]() Hur långt isär man har kon III och IV är lite flexibelt. Varför vill jag att den ska se ut så här? Jo, jag vill ha inbromsning under sväng :mhihi: Riktigt elakt och svårt. Grymt kul med välbalanserad bil. Vad tycker ni? Andra förslag? _________________ Wer später bremst, fährt länger schnell... |
||||||
Re: Vändningen på en konbana
![]() Jag kanske ska påpeka att det är högervarv som gäller. Kom på det att om man flyttar kon II lite mer åt vänster (bara lite lite) Då kommer man vara i lite obalans och få "intressanta" lastväxelreaktioner på bilen redan innan man kommer fram till III... ![]() ![]() ![]() _________________ Wer später bremst, fährt länger schnell... |
||||||
Sån't där gillar vi!
![]() En riktig Clio-ABS dödare. ![]() Jag lade en gång i tiden några banor på Bromma. En av dem hade ett parti som såg ut ungefär som nedan. (Hela banan var längre...) I den gröna rektangeln blev det en riktigt trevlig inbromsning under sväng på returen efter vändningen. Proportionerna stämmer nog inte riktigt, men ni fattar nog. ![]() ![]() |
||||||
Det blir nog en sån vändning enligt översta bilden på Malmby i helgen.
Får väl exprimentera lite för att få till den bra (läs elak) ![]() Gäller bara att få till de eventuella snurrningarna i fältets riktning så att ingen lägger sig på taket eller nåt sånt dumt. Ingen som har nåt annat förslag på en lite mer teknisk vändning? ![]() _________________ Wer später bremst, fährt länger schnell... |
||||||
![]() _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||||
oj. ![]() Ja motsols. ![]() Ska nog öppna fönstret och få in lite syre till min tröga hjärna TACK! ![]() suck.... _________________ Wer später bremst, fährt länger schnell... |
||||||
Alla fall där lastväxling+broms är inblandade blir väldigt olika för olika bilar och olika chafförer (större spridning i tid ![]() Boxvändningar och "M" vändningar går att göra lika djävliga men där har du två "90gradare" som du kan leka med. Det kräver iofs lite mera plats i bredd. Klura bara inte till det för mycket (din första skiss är vackert enkel) så att du skapar "sea of cones". http://home.houston.rr.com/rogerther |
||||||
Har precis idag åkt x antal varv i Daniel Magnusson
emenenta konbana och kan säga att den var grymt rolig, har viserligen inget att gämföra med då det var första gången på bana för mig men i alla fal ![]() och jag kan ju säga att kona två var flyttad bara lite till vänster, men bara lite eller ![]() tror Daniel berättar mer varför han gillar att se bilar snurra när han kommer hem ![]() _________________ Christian Neider Audi a3 sedan Limousine 2.0. Tdi-14 |
||||||
Tur att flera led av det problemet och inte bara mig som amatör ![]() men skoj var det och jag är såld på konkörning ![]() ![]() ![]() _________________ Christian Neider Audi a3 sedan Limousine 2.0. Tdi-14 |
||||||
Elakt men otroligt kul! ![]() ![]() Jag fick aldrig till det helt 100% i vändningen. ![]() Nästa gång kanske? ![]() _________________ /Anton Lillsund |
||||||
![]() Men vad tror ni om att det utjämnade skillnaderna mellan fram och bakhjulsdrift då? ![]() _________________ Wer später bremst, fährt länger schnell... |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2634 besök totalt |