Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
Jag har hittat dem... !
1, 2   >>
15082 besök totalt
Ephas
Löddeköpinge
Här sen Apr 2008
Inlägg: 300


Trådstartare
Jag har hittat dem... !

De 10 sekunderna jag sökte är funna, med lite marginal dessutom
Det värsta med det är att jag insett att där finns juh ytterligare hur mycket tid som helst att hämta .

7:58.09 BTG
http://www.youtube.com/watch?v=tQ3x462rlmg

Nytt för denna resan är att jag i loggen även har gaspedalsläge samt bromstryck :-)

En GT3 RS ligger en hel del i vägen och adderar sekunder till min varvtid, tråkigt att han hade bekymmer med styrväxeln...

Pratade med KW där nere. De sade att Rent4Ring VLN MX-5an kapade över 10s på deras varvtid när de gick från Öhlins till deras KW...
Rent4Ring sade samma sak :-). Nu kör jag juh inte Öhlins men det är intressant jämförelse.

Mina Kumho V70a K61 skötte sig riktigt fint men bakdäcken började bli lite slitna, min ambitiösa körstil kan ha värmt dem lite extra också .

Nu vet jag inte om jag ska ner fler gånger med MX-5an och köra där men jag söker juh faktiskt fortfarande ytterligare 10-15s, kanske inte med samma stötdämpare som jag har idag.

Nåja, om ni själva eller om ni vet någon som är intresserad av en Sub8 Ringenbil för rimliga pengar så är det bara att hojta till för bilen är till salu. Jag är sugen på lite högre toppfart .

_________________
Robert Sladdowski :-)

Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder...
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11692



Högst irriterande att en liten tjejbil skändar en så pass brutalt, grym insats! thumbs up

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Patrickofsweden
Stockholm
Här sen Jul 2008
Inlägg: 49



Imponerande!

Måste säga att jag är grymt imponerad över körningen! Bara att säga att en Gt3:a bromsade upp varvet är ju kul det med!

_________________
Patrick Heddini
Megane RS250 Cup-11
Porsche 993 C2-94
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17928



thumbs up
Känns som att du är väldigt nära gränsen för vad som går att göra med bilen!
Imponerande!

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8457



thumbs up

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
NiklasFalk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2474



Kul! Imponerande. thumbs up

_________________
Citera
Ulrich

Här sen Jul 2007
Inlägg: 2369



Re:

NiklasFalk skrev:
Kul! Imponerande. thumbs up


+1

thumbs up

_________________
Citera
Anders_J
Älvsjö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 41



Japp, grymt kört thumbs up

_________________
A n d e r s J u u r i n e n
Citera
Anders Zimdahl
Täby
Här sen Sep 2009
Inlägg: 223



thumbs up thumbs up

_________________
Anders Zimdahl
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2136



Snyggt kört!

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV
297 varv på Nordschleife
Citera
cirs
Göteborg
Här sen Jan 2009
Inlägg: 842



Bra jobbat! thumbs up
Nu skäms man ordentligt när det skiljer minuter.
Får man fråga vad du har för setup?

_________________
Chriss Rice
Mazda MX-5 Roadsport C #61
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270
Opel speedster
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779
Citera
BMWTobbe

Här sen Aug 2003
Inlägg: 1778



Fantastiska kurvhastigheter, tänk om du hade haft lite mer pulver!
Citera
Ephas
Löddeköpinge
Här sen Apr 2008
Inlägg: 300


Trådstartare
Först och främst; Tack alla för er fina kommentarer, uppskattas verkligen.

Försöker besvara lite inlägg här:

I vissa kurvor känner jag faktiskt att "det går inte att köra denna kurva jättemycket fortare" och dataloggen brukar hålla med. Det går fort, jag utnyttjar asfalten, jag håller stumt och ligger och balanserar bilen mellan över och understyrning. Dessa kurvor är också väldigt konsekventa från varv till varv under förutsättning att där inte finns hinder. Det går dock alltid att förbättra, finns inget perfekt spår som inte går att förbättra :-). Det är dock inte här den huvudsakliga tiden finns att hämta.
Där finns å andra sidan svängar som jag inte är lika säker på och detta bekräftas också med en lite ökad inkonsekvens mellan varven. Det är väl bara mer träning och logganalys som ska till.
Jag håller med, vissa svängar ligger jag nog på vad bilen klarar av och banan tillåter men i många gör jag inte det och det är där jag får jaga mer. Där finns många, många sekunder kvar att hämta.

Det finns juh en charm att inte ha mer pulver. Kräver så mycket mer flyt och harmoni i körningen eftersom man inte kan kompensera med effekt. Ett misstag i en sväng kan sänka farten för ett väldigt långt parti framöver så det kräver lite mer planering och precision, det handlar om detaljerna. Dessutom är jag starkt troende i att för att kunna köra en bana riktigt, riktigt snabbt med en motorstarkare bil så behöver man först kunna köra samma bana riktigt, riktigt snabbt med en motorsvag bil. Missförstå mig rätt, man kan säkert köra "väldigt snabbt" genom att ta en genväg och hoppa på något motorstarkt direkt men jag tror att man i slutändan kommer ha väldigt svårt att hitta de där sista sekunderna eftersom man inte vet hur ett visst parti känns i en annan bil, med mindre effekt och hur man verkligen fick farten med sig när man inte hade ex slicks, effekt eller aero.

Det finns absolut inget att skämmas över, detta är inte mitt första varv och jag har har tränat rätt många år på "vanliga" banor tidigare. Jag har trots allt ett företag som jobbar med förarcoachning. Att det skiljer minuter mellan oss är inget konstigt. Dels så skiljer bilarna sig åt och dels så har vi säkert olika mängd erfarenhet och referenser. Om det däremot skiljer minuter så är det lite vanskligt att börja kika på setup eftersom denna även skiljer sig väldigt mycket från förare till förare och vad de tycker om. Olika bilar svarar dessutom olika på liknande inställningar. Jag säger som såhär, börja med en setup som får dig som förare att känna dig trygg och lita på bilen. Testa även bilen ordentligt på banor eller ytor där du inte behöver köpa en ny bil om du hamnar i en situation som du inte riktigt planerat för. Det kommer få dig att lita på bilen, veta var du har den och kunna pusha gränserna lite. Det är en av de viktigaste ingredienserna för att köra riktigt snabbt.
Setup? Nurburgring kräver en helt annan setup än ex Knutstorp och jag tror inte att jag överdriver om jag säger att allt är annorlunda. Skicka mig gärna ett PM med specifika frågor eller önskemål du har kring vad du vill uppnå så hjälper jag dig gärna därifrån.

_________________
Robert Sladdowski :-)

Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder...
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11692



proffsig input som inger förtroende. Det hade varit höst intressant att höra lite om dina teorier gällande avvikelse i setup Knutan vs NS

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Ephas
Löddeköpinge
Här sen Apr 2008
Inlägg: 300


Trådstartare
Re:

Johan Sjöström skrev:
proffsig input som inger förtroende. Det hade varit höst intressant att höra lite om dina teorier gällande avvikelse i setup Knutan vs NS


Tack. Vad skoj att du upplever det så :-). Det är faktiskt inte teorier utan praktiska tester.

Det jag skriver måste man dock anpassa till sin egen situation, erfarenhet, körstil och biltyp och jag försöker därför skriva mestadels i "generella drag". För att dra den korta versionen så tycker jag som förare att juh kortare och knixigare bana jag är på desstu längre fram vill jag ha min "pinne" som bilen roterar runt (undviker termer som gör beskrivningen onödigt obegriplig) eftersom hastighet är lägre. På små banor som Knutstorp och Sturup är övertyrning en egenskap som funkar för min körstil. När man kommer hoppandes över gupp i 200 blås så känner jag inte att jag ha vill ha rotationspinnen långt fram och överstyrning, jag vill ha en bil som är stabil, trygg och nästan lite understyrd men inte så understyrd så att jag inte kan balansera den med de reglage bilen har. Det finns därför olika sätt att uppnå liknande beteende i bilen fast med olika för och nackdelar. Det finns ytterligare sätt att förfina dessa reglagen och öka fördelarna och minska nackdelarna genom att ex installera en eftermarknads diffbroms och laborera med rampvinklar på coast/drive. Jag känner dock inte att det är "värt" att göra det i en bil som jag skaffade för att lära mig "grunderna runt ringen" på.

Om jag då tar min bil som jag verkligen tycker om runt Ringen på alla sätt och vis (som faktiskt har fått beröm för sina inställningar/beteende av en väldigt kännd Ringenprofil) och kör på Knutan (och detta har jag givetvis testat) så känner jag bara "oj vad understyrt, slött och sävligt". Det är inte svårt att flytta pinnen "framåt" i bilen och få "liv" i den men jag vill bara ge en liknelse. Bilen är juh inställd för att kännas bra på de snittfarter som finns på Ringen och i de farterna har man helt andra rörelseenergier inblandade.

Med det sagt; Ja, i tävlingssammanhang hade jag haft en setup för varje bana i Sverige om konkurrensen är tillräcklligt stor. Allt vad gäller toe, camber, caster, däcktryck, cornerweight, var barlasten är placerad och allt annat man kan ändra kan göra många tiondelar (om inte sekunder) om man individualiserar det för varje bana. På hobbynivå finns det dock inte poäng för detta.

Hoppas detta besvarade några av dina funderingar.

_________________
Robert Sladdowski :-)

Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder...
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2392




Fantastiskt coolt kört intressant att se hur banan går upp och ner vid fullgas på 5:an skilde mellan 170+-215+
Beroende på var på banan du körde.
Märks att du har bilen exakt som banan kräver och hur du kör. Ser lätt ut!
Dina tankar runt snabb bil vs snabb förare ovan är tänkvärda.
Mäkta imponerad!

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
LUX
Luxemburg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 796

Namndispens
Namndispens

Sådärja, kul att du fick din sjua!

_________________
Thomas W
Mehr sein als schein
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11692



Jag vill oxå komma dit ner till sub åtta träsket , hur får jag ner tiden 19.58s?

1250kg/235hk/225/45/16


Dags att åka ner om 3 veckor.




_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Niklas Maravic
Örebro
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4704

Hjälpmoderator

Bra kört!

_________________
May the Downforce be with you

Team Swedish Racing Mates
Citera
LUX
Luxemburg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 796

Namndispens
Namndispens

Kul att du delar med dig av film med data, det lär man sig mycket av.
Jag var lite nyfiken att jämföra min körning och kollade via youtube doubler

http://youtubedoubler.com/?video1=http%3A%2F%2Fwww.youtube.com%2Fwatch . . . .

Jag måste säga att bilen verkar ha en otroligt varvvillig och responsiv motor och på höga varvtal verkar det vara riktigt bra ax om det inte är uppförsbacke. Man ser på flera ställen att den axar riktigt bra. Det märks att det är en rätt preppad Miata du har.
Man ser också att man kan kapa en hel del sekunder på en "flygande" start speciellt i en motorsvag bil.

Tyvärr så ser man att farten är rätt fel i Harry då gps:en laggar.
Håll till godo.

Johan
Din angivna vikt är det tom eller med bensin och förare.
Vikt/effekt förhållande styr en hel del hur fort det kan gå.
Däck
Downforce
Set-up med hjulvinklar och dämpare påverkar givetvis också
Du kör väldigt fort med det material du har thumbs up

Jag har inte stenkoll på vad du har gjort med din bil och orkar inte leta igenom 100+ sidor men skulle tippa på att ett KW chassie, riktiga hjulvinklar samt lite lägre profil på däcken skulle göra underverk.

Det är som någon har skrivit i sin avatar, speed costs, how fast do you want to go?

_________________
Thomas W
Mehr sein als schein
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3467



Re:

Jävlar vad det går thumbs up

Blir mer intresserad av bilen din, kan du inte lägga up en biltråd eller berätta mer ingående om den,
för den har väll inte mycket gemensamt med en vanlig MX5 MK3 på 160hk??

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Nürburgring
Jag har hittat dem... !
1, 2   >>
15082 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande