Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Volvo S60 Challenge nr 4, äntligen BE-kort! | 1, 2, 3, 4 >> 7 besök senaste veckan (41721 totalt) |
Dags att lägga upp en tråd känner jag efter att ha ägt och kört bilen i drygt en månad :-)
Bilen i fråga är en S60 Challenge bil ch nr: 1500403 som jag vet har körts utav Mårten Sahlström iaf sen har jag i dags läget inte efterforskat mer på bilen utan har tänkt att ägna vintern mörka tid åt detta så jag återkommer :-) men är det så att någon sitter på info ang bilen så tar jag gärna emot detta. Är en helt ordinär Challenge bil som fortfarande går med plomberad motor så cirka 285hk i motorn i friskt skick, det sitter i dagsläget en M56 låda med en quaife diff. Original lådan har jag liggandes hemma så i vinter tänkte jag se över skicket på denna dogbox goding :-) Annars sitter sedvanlig utrustning på bilen så som Öhlins dämpare, AP bromsar samt KBT bur som uppdaterades 2010. Samma år monterades det en ny säkerhetstank samt att ett Fogmaker släcksystem sattes i bilen. I dags läget kör jag bilen på BBS Nebula fälgar 8X18 skodda med Pirreli Zero Corsa 235/40-18, har införskaffat en uppsättning STCC slicks i 17 tum som skall testas när jag får fatt i fälgar som sväljer mina bromsar. Vi börjar så med info, fyller på med tiden........ _________________ Jon Rolfsson |
||
Första riktiga testet ut med bilen blev en hel dag på Emmaboda flygfält och lite superstage :-)
Blev ett 40 tal vändor och tiderna blev bättre och bättre under dagen och det slutade med en tid på 1.33.25 cirka 6 sekunder sämre än va Gullabo lyckats klämma dit med liknande bil så hyffsat nöjd efter dagen :-) Då vet jag lite vad bilen går för och att den går och fungerar så nu skall det bara filas på föraren så ska det nog gå att kapa lite på tiden senare i höst när nästa tillfälle för superstage dyker upp :-) Körde som sagt 40 talet vändor och det var riktigt varmt så framåt eftermiddagen vid en utav rundorna så i inbromsningen efter rakan så började allt skaka och de sladdades lite men höll bilen på asfalten iaf så in och se va som hänt....... inte så konstigt med tanke på hur däcken såg ut, men de va gamla och slitna så kanske inte va så konstigt. Bara dit med två "nya" och så på att igen :-) Bilen beter sig mycket trevligt och bromsarna är bara för underbara när tempen kommer upp i däcken :-) lite värre vid kalla däck då ABS saknas hehe...... Gillar även sättningen på bilen med "lagom" svansande bakända vid kurvtagningen så känns som vi kommer trivas ihop _________________ Jon Rolfsson |
||
Jag ser ju felet...har ju lossnat en massa balanseringsvikter Mvh Nisse _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||
En lite äldre länk med info om bilen och en första provkörning.
http://hem.passagen.se/rydquist/S60t Trevlig läsning för dem som vill _________________ Jon Rolfsson |
||
Åh vad mycket roligare än min original persontransportör-S60!
Är Challenge-bilarna oreggade? |
||
_________________ Crister Borg Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773 SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165 |
||
Klart roligare :-) har med haft en vardags S60... Aldrig varit reggade dessa bilar, byggdes så här från början. _________________ Jon Rolfsson |
||
Kul att se en till challengebil. Tycker jag känner igen den, köpt i Västervik?
Jag rejsar med en challengebil så om det är något du undrar över kan jag eventuellt ha något tips. Vi kör på 17" braid-fälgar, de sväljer bromsarna. _________________ J o n a s J o n s s o n Radical SR3 RS RS2 i SPVM |
||
sådär såg mina gamla formula radialdäck ut när jag tog av dem, kanske dax att byta till diagonaler som jag när man har svårt att utmana krafterna å utnyttja cambern
hehe, kul att se gamla gubbvagnar pressas lite _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Stämmer bra de. Kommer nog lite frågor och funderingar via PM framöver :-) Aha Braid fälg, kör ni 7X17 då? Vart köper ni dessa?? _________________ Jon Rolfsson |
||
Konbana med Kalmar Sportvagnsklubb 10 Augusti på SYAB anläggningen.
En solig varm dag som såg ut att inge bra grepp ute på banan :-) bilen fungerade som den skulle och en hel del vändor hans med. Dagen var upplagd på följande vis att det bestod i tre stycken olika banläggningar där det två första var kortare varianter där jag hade svårt att få upp temp i däcken så fick inte in de riktiga flytet tyvärr. Dessa två banor gjorde sen grunden till den sista banan som var riktigt rolig och med en slut tid på 1.35 så han jag få upp bra värme i däcken så de gick åka på bra. Fick fjärde tid för dagen på sista banan så nöjd och glad lastades bilen upp på släpet med en lite tilltuffsad front efter att en kon plötsligt hoppat på mig utan förvarning Men lite silvertape löser det mesta så bilen var redo för nya tag och utmaningar på Mantorp dagen efter med TPC...... _________________ Jon Rolfsson |
||
Mantorp med TPC 11 Augusti
En blöt upplevelse som egentligen inte gav mer än en blöt upplevelse, tråkigt som tusan för såg verkligen fram emot att testa bilen på riktig bana för första gången..... Dagen började inget vidare iaf inte vid ankomst då bilen ej behagade starta, detta fel hade uppdagat sig en gång tidigare och det visade sig vara samma problem denna gång. Det skickas på en jäkla massa soppa i start ögonblicket så stiften suras ner och det är bara att byta stift och slänga bort säkringen till spridarna och köra lite på start motorn så det torkar ur och så i med nya stift och så igång med eländet. Inga problem sen under dagen med att den är svår startad eller liknande. Utredning på detta fortgår så återkommer i detta, åter till själva körningen. Efter att bilen startat och jag vart dyngsur så var det dags att åka ut på första passet, häll regn och en spännande upplevelse, bilar med regn däck åkte förbi i en hiskelig fart och ja trodde jag var feg på gasandet men det var halt. Länk till en kasar film nedan P.P som var min vapendragare för dagen ordnade detta samt var till stor hjälp med lastning lossning av åket samt goda hejarop under hela dagen! http://vimeo.com/72149649 Regnet höll i sig stora delar av dagen men en kort stund började de infinna sig ett tort spår på banan och jag gav mig ut och fick några snabbare varv med lite däcks värme, det hela fick tyvärr avbrytas efter att min provisoriska lagning med silvertape av fronten gav upp så in i depå och när jag var klar så häll regnade igen :-( sorti för denna dag...... Bara lasta bilen för hemfärd och börja fundera på nästa möjlighet för körning och då skall det vara i tort väder!!!! _________________ Jon Rolfsson |
||
Sitter det original värmetal på stiften eller kallare? _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||
Fin bil, dom går rätt fort.
När vi kört MSLS i med Volvo S40 JTCC resp Kadett GSI brukade vi ha en klar fördel i blötan, detta med bra standard däck i alla fall. En lite ot-fundering bara ang din körning, varför körde du ut till högerkanten så direkt efter depå-utfarten? _________________ Klubbräser: Porsche 951-86 Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v |
||
Med R-däck va det inte lika spännande i vätan men gick fortare ju längre dagen löpte :-) Okunskap från undertecknad i den körningen där även om ja nog va först ut på banan men helt rätt, galet kört av mig _________________ Jon Rolfsson |
||
Våra race- och banåkarbilar Volvo S60 Challenge nr 4, äntligen BE-kort! | 1, 2, 3, 4 >> 7 besök senaste veckan (41721 totalt) |