Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 3 besök senaste veckan (6932 totalt) |
Min erfarenhet oxå. Dom gula är ganska rena i sammanhanget. PFC -01 är raka motsatsen ![]() _________________ Stefan Larsson |
||||||||||
Givetvis ![]() ![]() ![]() _________________ ![]() --VVTS-- ![]() |
||||||||||
Re: Bromsbelägg och bromsdamm?
Skyldig! ![]() ![]() _________________ Benny Waenerlund - Audi S3, MTM |
||||||||||
Såg ut som en 2f2f bil, neon och grejjer under bilen och i hjulhusen ![]() Men jisses, du klev aldrig ur och han ser hur de glödde antar jag? ![]() |
||||||||||
Avkylningsvarv ska inte underskattas... ![]() _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||||||||
Räcker det med ett varv om skivorna är rödglödgade ![]() _________________ ![]() --VVTS-- ![]() |
||||||||||
Nej, tyvärr så såg jag det aldrig själv. Jag visste inte att dom var fullt så varma. ![]() ![]()
Tror nog att det "beror på" men som Sörpan skriver så är det lätt att underskatta avkylningsvarvet. Jag fick dock mina skivor beskrivna som "guloranga" ![]() _________________ Benny Waenerlund - Audi S3, MTM |
||||||||||
Nope, jag stod och bekymmrade mig om min egen bil. Men märkte att det blev ett jädrans liva bakom mig, när jag vända mig om förstod jag varför ![]() ![]() Men jag måste säga att det såg jädrans rejsigt ut ![]() |
||||||||||
Nu äntligen är beläggen på väg, bör dyka upp i morgon....
![]() Igår började beläggen skrapa i skivorna lite granna, när man bromsar hårt. ![]() Det blev Pagid RS44, ska bli väldigt intressant att testa! ![]() _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||||||||
Såg denna gamla tråd. Funderar på att köpa pagid rs19 till en GT3 inför nästa säsong (varför går tiden så långsamt ibland
![]() Körde PF 97 på min m coupe tidigare och de fungerade jättebra vid bankörning men skitade ner fälgarna något otroligt! Jobbigast av allt var att fälgarna var oehört svåra att få rena, den sistsen vill jag inte sätta mig i igen ![]() _________________ mvh Philip Lundh |
||||||||||
Ett sätt att lösa detta är att lacka fälgarna i lämplig svart eller mörkgrå kullör ![]() _________________ /Peter Wärhner Nu: Legends car Ford 37 sedan Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||||||||
Bromsdamm är inte ett litet problem när man måste lämna in bilen till experter varje gång man vill få fälgarna rena ![]() Beträffande att ha två uppsättningar belägg, för gata samt bana, så är det enligt mig för jobbigt att hålla på att byta varje gång. Därav köp av en GT3:a, som är anpassad för bankörning men som även fungerar utmärkt på vanlig väg. För övrigt så skulle jag inte tro att skivorna mår bra av frekvent byta av olika belägg ![]() Jag förmodar att det är därför Dunlops R däck (SSR) har blivit populärt, dess "allround" egenskaper. _________________ mvh Philip Lundh |
||||||||||
Jag är för slö för att byta hjul och/eller belägg fram o tebax så jag gillar allround som tål både bana o funkar på gatan. Min erfarenhet av PF97 är att de är extremt bra på bana. Lågt slitage, bästa värmetåligheten jag haft på något belägg och mycket bra att köra (dosering, bett osv). Men på gata funkade de inte alls för mig pga av enormt högt slitage samt bromsdamm som i princip var omöjligt att få bort om man inte tvättade fälgarna varje dag, även efter en tur till posten eller vad som helst. Jag har haft proffsbiltvättare som jobbat någon timme med dem men jag har fortfarande tre - fyra fälgar som tyvärr har stora svarta områden som inte går att få bort
![]() ![]() Jag har sen dess kört gula pagid RS19 och de funkar ypperligt för mig. Skitar inte ner lika mycket, lätt att få rent fälgarna, tillräckligt bra för att palla snabb banåka med min blysläde och enkolvsok (tyvärr inte med massa marginal, de klarar av det precis....). Sen gnisslar de från o till. Ibland tokmycket ibland i princip inte alls. Jag vet inte varför det kommer och går. Men tvättar jag bilen tex så brukar de bli tysta ett bra tag ![]() My ![]() ![]() _________________ ![]() |
||||||||||
Jag har inga som helst problem att få mina fälgar rena varken med PFC97 eller gula pagid eller Textar...bara att spraya lite fältvätt o sedan högtryck = rent ![]() _________________ Anders Larsson Porsche 997 GT3 Club Sport ![]() |
||||||||||
Kan ev. vara beroende på materialet i bromsskivorna osså. Plus kanske fälgarnas temperatur?
Jag har två uppsättningar fälgar. Den ena uppsättningen var skitsvår att få ren och den andra gick inte att få ordentligt ren än till denna dag ![]() Så länge man gjorde rent samma dag som man kört bana så brukade det inte vara några större problem. _________________ ![]() |
||||||||||
Delar Magnus uppfattning om PFC97. Ett superbelägg.
![]() Ett problem med bromsdammet från dessa belägg, i synnerhet efter gatkörning, är att det består av mycket partiklar från skivorna. När det blir blött blir fälgarna rostbruna av "skivdammet". "Rostdammet" sitter fast utav bara den efter ett regn. Det vanliga dammet som blir efter banåka är mycket lättare att få bort. Rengöringen underlättas har jag märkt om man drar på ett ordentligt lager med vanligt bilvax på fälgarna innan körning. Egentligen inget stort problem för mig eftersom jag har speciella "R-fälgar" till bana... |
||||||||||
Även jag delar Magnus uppfattning, ett mkt kompetent belägg vid körning på bana men klart besvärligare vid gatkörning. Det stora problemet är just bromsdammet, vilket beläggen producerar massor utav vid gatkörning. Att få fälgarna rena att ett rent helvete, speciellt efter regn som nämndes tidigare. Det stämmer kanske som ni säger, att det är damm ifrån bromsskivorna som sedan rostar på fälgarna (speciellt med materialet i BMW M3 skivor
![]() Men som sagt, ett oerhört bra belägg vid bankörning! Men ni som har erfarenhet av rs 19 är nöjda? Inte jobbigt att få fälgarna rena? Det är ju ett populärt belägg bland Porsche som använder bilarna på bana. _________________ mvh Philip Lundh |
||||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 3 besök senaste veckan (6932 totalt) |