Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Bromsbelägg och bromsdamm?
<<   1, 2, 3   >>
3 besök senaste veckan (6932 totalt)
höfläkt

Här sen Nov 2002
Inlägg: 1613



Magnus Thomé skrev:
Jag minns inte superexakt men har iaf för mig att de blåa Pagiderna jag hade på bilen för länge sen nog skitade ner mer än gula RS19. Jag tycker att RS19 inte skitar ner alls men det beror ju på vad man har för referensramar


Min erfarenhet oxå. Dom gula är ganska rena i sammanhanget. PFC -01 är raka motsatsen LeMans stuk efter ett par varv. Men så bettar dom också.

_________________
Stefan Larsson
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3800



Magnus Thomé skrev:
Maciek Matwiejczuk skrev:
Jag kör med blå Pagid RS19 på min bil och jag tycker att dom skitar när fälgarna ganska bra. Dom skriker lite, gnisslar och håller på i stadskörning men när dom blir lite varma så blir det bra bett i dom thumbs up


RS19 = gula Pagid


Givetvis thumbs up Förväxlade siffrorna i huvudet

_________________

--VVTS--
Citera
640k
Stockholm
Här sen Okt 2003
Inlägg: 282



Re: Bromsbelägg och bromsdamm?

Andrew Petrykowski skrev:
640k skrev:


Vilken som skitar ner minst av ovanstående vet jag inte men jag kan med säkerhet säga att mina Corbotech Panthter Plus skitar ner duktigt (och skriker som visselpipor i stadskörning... ) Jag har nyligen satt på mina och dom fick sin första smak för bana nere på licenskursen på Sviesta (vi var väl där samtidigt?). Trots damm & skrik så är jag faktiskt helt nöjd för det är ju trots allt för den typ av körning dom sitter där.


Var det måhända du som kom in i depån med röda skivor?


Skyldig! Varven som sattes i sista stinten var lite av "svinvarv" där jag främst ville testa gränserna för A048:orna. Tydligen så gick jag ganska hårt om bromsarna också. Med tanke på att jag kom in med "rödglödgade" skivor så var det ett gott betyg åt mina bromsar för jag kände nämligen inte ett spår av mattning i dom (tydligen så är det så dom ska användas för att inte tjuta som visselpipor... )

_________________
Benny Waenerlund - Audi S3, MTM
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615



Re: Bromsbelägg och bromsdamm?

640k skrev:
Andrew Petrykowski skrev:
640k skrev:


Vilken som skitar ner minst av ovanstående vet jag inte men jag kan med säkerhet säga att mina Corbotech Panthter Plus skitar ner duktigt (och skriker som visselpipor i stadskörning... ) Jag har nyligen satt på mina och dom fick sin första smak för bana nere på licenskursen på Sviesta (vi var väl där samtidigt?). Trots damm & skrik så är jag faktiskt helt nöjd för det är ju trots allt för den typ av körning dom sitter där.


Var det måhända du som kom in i depån med röda skivor?


Skyldig! Varven som sattes i sista stinten var lite av "svinvarv" där jag främst ville testa gränserna för A048:orna. Tydligen så gick jag ganska hårt om bromsarna också. Med tanke på att jag kom in med "rödglödgade" skivor så var det ett gott betyg åt mina bromsar för jag kände nämligen inte ett spår av mattning i dom (tydligen så är det så dom ska användas för att inte tjuta som visselpipor... )


Såg ut som en 2f2f bil, neon och grejjer under bilen och i hjulhusen
Men jisses, du klev aldrig ur och han ser hur de glödde antar jag?
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



Re: Bromsbelägg och bromsdamm?

Andrew Petrykowski skrev:
640k skrev:
Andrew Petrykowski skrev:
640k skrev:


Vilken som skitar ner minst av ovanstående vet jag inte men jag kan med säkerhet säga att mina Corbotech Panthter Plus skitar ner duktigt (och skriker som visselpipor i stadskörning... ) Jag har nyligen satt på mina och dom fick sin första smak för bana nere på licenskursen på Sviesta (vi var väl där samtidigt?). Trots damm & skrik så är jag faktiskt helt nöjd för det är ju trots allt för den typ av körning dom sitter där.


Var det måhända du som kom in i depån med röda skivor?


Skyldig! Varven som sattes i sista stinten var lite av "svinvarv" där jag främst ville testa gränserna för A048:orna. Tydligen så gick jag ganska hårt om bromsarna också. Med tanke på att jag kom in med "rödglödgade" skivor så var det ett gott betyg åt mina bromsar för jag kände nämligen inte ett spår av mattning i dom (tydligen så är det så dom ska användas för att inte tjuta som visselpipor... )


Såg ut som en 2f2f bil, neon och grejjer under bilen och i hjulhusen
Men jisses, du klev aldrig ur och han ser hur de glödde antar jag?


Avkylningsvarv ska inte underskattas...

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3800



Re: Bromsbelägg och bromsdamm?

Sörpan skrev:
Andrew Petrykowski skrev:
640k skrev:
Andrew Petrykowski skrev:
640k skrev:


Vilken som skitar ner minst av ovanstående vet jag inte men jag kan med säkerhet säga att mina Corbotech Panthter Plus skitar ner duktigt (och skriker som visselpipor i stadskörning... ) Jag har nyligen satt på mina och dom fick sin första smak för bana nere på licenskursen på Sviesta (vi var väl där samtidigt?). Trots damm & skrik så är jag faktiskt helt nöjd för det är ju trots allt för den typ av körning dom sitter där.


Var det måhända du som kom in i depån med röda skivor?


Skyldig! Varven som sattes i sista stinten var lite av "svinvarv" där jag främst ville testa gränserna för A048:orna. Tydligen så gick jag ganska hårt om bromsarna också. Med tanke på att jag kom in med "rödglödgade" skivor så var det ett gott betyg åt mina bromsar för jag kände nämligen inte ett spår av mattning i dom (tydligen så är det så dom ska användas för att inte tjuta som visselpipor... )


Såg ut som en 2f2f bil, neon och grejjer under bilen och i hjulhusen
Men jisses, du klev aldrig ur och han ser hur de glödde antar jag?


Avkylningsvarv ska inte underskattas...


Räcker det med ett varv om skivorna är rödglödgade

_________________

--VVTS--
Citera
640k
Stockholm
Här sen Okt 2003
Inlägg: 282



Re: Bromsbelägg och bromsdamm?

Andrew Petrykowski skrev:


Såg ut som en 2f2f bil, neon och grejjer under bilen och i hjulhusen
Men jisses, du klev aldrig ur och han ser hur de glödde antar jag?


Nej, tyvärr så såg jag det aldrig själv. Jag visste inte att dom var fullt så varma. Var det du som vinkade fram mig så att jag kunde åka ut direkt? Många tack i sådana fall! thumbs up Skivor har ju annars en otäck förmåga att slå sig snabbt men jag hant knappt stanna förens jag blev vinkad förbi hela kön ut på banan igen...


Maciek Matwiejczuk skrev:

Räcker det med ett varv om skivorna är rödglödgade


Tror nog att det "beror på" men som Sörpan skriver så är det lätt att underskatta avkylningsvarvet. Jag fick dock mina skivor beskrivna som "guloranga" så jag körde 2 eller 3 lungna varv innan jag kom in igen.

_________________
Benny Waenerlund - Audi S3, MTM
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615



Re: Bromsbelägg och bromsdamm?

640k skrev:
Andrew Petrykowski skrev:


Såg ut som en 2f2f bil, neon och grejjer under bilen och i hjulhusen
Men jisses, du klev aldrig ur och han ser hur de glödde antar jag?


Nej, tyvärr så såg jag det aldrig själv. Jag visste inte att dom var fullt så varma. Var det du som vinkade fram mig så att jag kunde åka ut direkt? Många tack i sådana fall! thumbs up Skivor har ju annars en otäck förmåga att slå sig snabbt men jag hant knappt stanna förens jag blev vinkad förbi hela kön ut på banan igen...


Maciek Matwiejczuk skrev:

Räcker det med ett varv om skivorna är rödglödgade


Tror nog att det "beror på" men som Sörpan skriver så är det lätt att underskatta avkylningsvarvet. Jag fick dock mina skivor beskrivna som "guloranga" så jag körde 2 eller 3 lungna varv innan jag kom in igen.


Nope, jag stod och bekymmrade mig om min egen bil. Men märkte att det blev ett jädrans liva bakom mig, när jag vända mig om förstod jag varför Då var du redan påväg ut ur depån igen
Men jag måste säga att det såg jädrans rejsigt ut
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4771


Trådstartare
Nu äntligen är beläggen på väg, bör dyka upp i morgon....

Igår började beläggen skrapa i skivorna lite granna, när man bromsar hårt.

Det blev Pagid RS44, ska bli väldigt intressant att testa!

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
MatroxMGA
Skåne
Här sen Okt 2003
Inlägg: 778



Såg denna gamla tråd. Funderar på att köpa pagid rs19 till en GT3 inför nästa säsong (varför går tiden så långsamt ibland ) och tänkte höra med er som har haft dessa belägg tidigare. Hur fungerar de vid bankörning samt vanlig stadskörning? Skitar de ner mkt?? om de skitar ner mkt, är fälgarna lätta att få rena?
Körde PF 97 på min m coupe tidigare och de fungerade jättebra vid bankörning men skitade ner fälgarna något otroligt! Jobbigast av allt var att fälgarna var oehört svåra att få rena, den sistsen vill jag inte sätta mig i igen

_________________
mvh

Philip Lundh
Citera
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003
Inlägg: 931



Mina erfarenheter av pagid blå (inte samma, men iaf) är att de itne dammar farligt alls vid banåka, men att de dammar som faan (i jämförelse) vid vardagsåka.

_________________
/Erik Petersson

Cupra Leon ST VZ Extreme -25
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3491



Maciek Matwiejczuk skrev:
Fyhr skrev:
pagid blå skitar inte ner alls mycket jämfört med PFC97, de greppar dock urkass kalla.


Mina skitnar när ganska mycket , jag får tvätta mina fälgar var tredje dag annars ser dom ut som Volvos mörka titan fälgar. Att dom är urkassa kalla tycker jag med.


Ett sätt att lösa detta är att lacka fälgarna i lämplig svart eller mörkgrå kullör

_________________
/Peter Wärhner

Nu: Legends car Ford 37 sedan
Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3886



Eller så är man lite mer rejs-mässig och har en uppsättning för gatåka och en för banåka?

Mvh
Mangan

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
nailhead
Finspång
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1320



Bromsdamm är väl ett tämligen litet bromsproblem i vår lilla värld

_________________
Anders Larsson
Porsche 997 GT3 Club Sport
Citera
MatroxMGA
Skåne
Här sen Okt 2003
Inlägg: 778



Anders Larsson skrev:
Bromsdamm är väl ett tämligen litet bromsproblem i vår lilla värld


Bromsdamm är inte ett litet problem när man måste lämna in bilen till experter varje gång man vill få fälgarna rena Tror nog du skulle hålla med, men självklart är jag ute efter belägg som presterar, därav förfrågon om rs19 till en GT3.
Beträffande att ha två uppsättningar belägg, för gata samt bana, så är det enligt mig för jobbigt att hålla på att byta varje gång. Därav köp av en GT3:a, som är anpassad för bankörning men som även fungerar utmärkt på vanlig väg. För övrigt så skulle jag inte tro att skivorna mår bra av frekvent byta av olika belägg
Jag förmodar att det är därför Dunlops R däck (SSR) har blivit populärt, dess "allround" egenskaper.

_________________
mvh

Philip Lundh
Citera
Stacke
Vaggeryd
Här sen Nov 2002
Inlägg: 341



Magnus Karlsson skrev:
Eller så är man lite mer rejs-mässig och har en uppsättning för gatåka och en för banåka?

Mvh
Mangan



thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Per Stacke
323ti E36
M3 E36
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare

Jag är för slö för att byta hjul och/eller belägg fram o tebax så jag gillar allround som tål både bana o funkar på gatan. Min erfarenhet av PF97 är att de är extremt bra på bana. Lågt slitage, bästa värmetåligheten jag haft på något belägg och mycket bra att köra (dosering, bett osv). Men på gata funkade de inte alls för mig pga av enormt högt slitage samt bromsdamm som i princip var omöjligt att få bort om man inte tvättade fälgarna varje dag, även efter en tur till posten eller vad som helst. Jag har haft proffsbiltvättare som jobbat någon timme med dem men jag har fortfarande tre - fyra fälgar som tyvärr har stora svarta områden som inte går att få bort (nu är jag inte så petnoga med hur fälgarna ser ut tack o lov... men ändå )

Jag har sen dess kört gula pagid RS19 och de funkar ypperligt för mig. Skitar inte ner lika mycket, lätt att få rent fälgarna, tillräckligt bra för att palla snabb banåka med min blysläde och enkolvsok (tyvärr inte med massa marginal, de klarar av det precis....). Sen gnisslar de från o till. Ibland tokmycket ibland i princip inte alls. Jag vet inte varför det kommer och går. Men tvättar jag bilen tex så brukar de bli tysta ett bra tag

My


_________________
Magnus Thomé
Citera
nailhead
Finspång
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1320



MatroxMGA skrev:
Anders Larsson skrev:
Bromsdamm är väl ett tämligen litet bromsproblem i vår lilla värld


Bromsdamm är inte ett litet problem när man måste lämna in bilen till experter varje gång man vill få fälgarna rena Tror nog du skulle hålla med, men självklart är jag ute efter belägg som presterar, därav förfrågon om rs19 till en GT3.
.


Jag har inga som helst problem att få mina fälgar rena varken med PFC97 eller gula pagid eller Textar...bara att spraya lite fältvätt o sedan högtryck = rent värre isf med gummibitar o tjärstänk på dom för mej iaf...jag kör med Cup1-fälgar (R-däck) och BBS-fälgar (gatdäck)..båda typerna är lackerade..kanske värre om man har rena metallytor?

_________________
Anders Larsson
Porsche 997 GT3 Club Sport
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare

Kan ev. vara beroende på materialet i bromsskivorna osså. Plus kanske fälgarnas temperatur?

Jag har två uppsättningar fälgar. Den ena uppsättningen var skitsvår att få ren och den andra gick inte att få ordentligt ren än till denna dag

Så länge man gjorde rent samma dag som man kört bana så brukade det inte vara några större problem.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13351

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Delar Magnus uppfattning om PFC97. Ett superbelägg. thumbs up
Ett problem med bromsdammet från dessa belägg, i synnerhet efter gatkörning, är att det består av mycket partiklar från skivorna. När det blir blött blir fälgarna rostbruna av "skivdammet". "Rostdammet" sitter fast utav bara den efter ett regn. Det vanliga dammet som blir efter banåka är mycket lättare att få bort. Rengöringen underlättas har jag märkt om man drar på ett ordentligt lager med vanligt bilvax på fälgarna innan körning.
Egentligen inget stort problem för mig eftersom jag har speciella "R-fälgar" till bana...

_________________

Rice and shine
Citera
MatroxMGA
Skåne
Här sen Okt 2003
Inlägg: 778



Även jag delar Magnus uppfattning, ett mkt kompetent belägg vid körning på bana men klart besvärligare vid gatkörning. Det stora problemet är just bromsdammet, vilket beläggen producerar massor utav vid gatkörning. Att få fälgarna rena att ett rent helvete, speciellt efter regn som nämndes tidigare. Det stämmer kanske som ni säger, att det är damm ifrån bromsskivorna som sedan rostar på fälgarna (speciellt med materialet i BMW M3 skivor ). Jag hade dock uppfattningen att PF97 bestod en hel del utav metall spån som sedan satte sig på fälgarna. Det är svårt att beskriva hur hårt bromsdammet kan sitta, men när experter får jobba timmar med att få fälgarna rena, så är det inte lätt få oss lekmän. Den sitsen vill jag inte sätta mig i igen.
Men som sagt, ett oerhört bra belägg vid bankörning!

Men ni som har erfarenhet av rs 19 är nöjda? Inte jobbigt att få fälgarna rena? Det är ju ett populärt belägg bland Porsche som använder bilarna på bana.

_________________
mvh

Philip Lundh
Citera
Allmänt banåkaforum
Bromsbelägg och bromsdamm?
<<   1, 2, 3   >>
3 besök senaste veckan (6932 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande