| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Plåtfälgsfunderingar
|
1, 2, 3 >> 13360 besök totalt |
|
Plåtfälgsfunderingar
Hej Har R-däck på ingång, så nu snurrar det i huvudet angående fälgval. Är det någon nackdel med plåtfälgar? Styvhetsmässigt osv? Valet står i dagsläget mellan begagnade 15" plåtisar av okänd vikt (någon som har en uppfattning?) och fabriksnya 15" saab original alufälg. Tyvärr har de på dessa fälgar prioriterat läckert utséende framför låg vikt, och de väger därför i 15"-sammanhang häftiga 9,5kg! (för den vikten får man dock fälgen som inofficiellt är "Saabs fulaste": http://jpowell.tripod.com/saab-wheels/99-900/saab-alloy-super_inca.jpg, vilket i min skruvade hjärna är oerhört läckert )
Några tankar? mvh/Ragnar _________________ Ragnar Burenius
|
||||||
|
Den fälgen såg ut vara väldigt "tät". En tanke från min sida vart ju att den försämrar kylningen för bromsarna, eller isolerar in värmen kanske jag menade.
Men jag kanske är fel ute..
|
||||||
|
Plåtfälgar brukar vara lättare än dåliga alufälgar. Jag skulle bli förvånad om plåtfälgen väger mer än 9.5 kg.
/en som kört på bana med plåtfälgar, utan att märka någon som helst skillnad mot alufälgar. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
|
Standard 16"x7"alufälgar med 195/45x16 SportContact till ShoppingClion väger mer än 17kg.
15"x6" plåtisar med 195x55x15 Trampio R888 väger klart mindre, ungefär 15kg har jag för mig.
|
||||||
|
Jag tror det finns en uppsättning "minilight"........på en skrot här i närheten. Kan det vara något ?
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Är de till 108/4 så är det högvilt! Vad sitter de på för bil?
mvh/Ragnar _________________ Ragnar Burenius
|
||||||
Det lär vara Saab 99 eller 900.......orginaltillbehör..??....men dom är väl inte så breda. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Tyvärr har ju jag bultmönstret från sena 900 och 9000, dvs 108/4. 99or och tidiga 900or (tom '87) har 114,3/4. Så är det gammelvarianten av minilite är det tyvärr inte intressant. Finns dock (ovanliga) minilites även till 108/4, som är 6" breda. De fälgarna drömmer jag våta drömmar om...
_________________ Ragnar Burenius
|
||||||
|
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
|
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Hä i'nt lönt å förklar för dom som in't begrip!
_________________ //Mikael Jardstam |
||||||
|
108 x 4 (med 65 mm centrum) hittar du på många Peugeot- och Citroenfälgar också. Även på vissa Fordar, Audi samt tidigare Porsche 924.
_________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||||
|
Jag vägde faktiskt mina plåtisar (utan däck då) till Lupon innan jag monterade på r-däcken i våras. Vägde även de andra fälgarna jag hittade i garaget för att jämföra lite. Dimensionen på plåtfälgarna var 6x14" och vikten var 6kg styck. Tror dessa låg på 300:- styck hos däcknasaren på Norra Kustbanegatan i Gbg.
Vikten på de andra fälgarna (med däck) som låg i garaget var för Momo GT 8x17" med 205/40-17" 19kg styck , ATS Classic 8x13" med 175/50-13" 11kg styck.
Jag börjar mer och mer bli förtjust i mina plåtisar nu, nåt jag inte trodde skulle hända
_________________ Peter Karlsson |
||||||
|
Jag har fått för mig att man bör ta hänsyn till den ökade värmebortförseln från bromsarna som alu-fälgar bidrar till... Är det försumbart? Folk på jobbet hävdar motsatsen...
_________________ /Stefan Karlsson "ordnung und sauberkeit macht qualität!" |
||||||
|
Välj plåtisar framför de där hemska orginalfälgarna!!!!
Fast väljer du alufälgarna så kan du väl lacka dem vita också, då ser de ännu mer bedrövliga ut. För en komplett sån där "fulsnygg" 80-tals effekt! Saabfälgen verkar ju inte direkt släppa igenom speciellt mycket kylluft (de ser ganska "täta" ut). Frågan är om inte en plåtfälg kan vara bättre ur den aspekten? Ingen verkar ha några klara besked på om plåtisar verkligen är sämre eller bättre än alu när det gäller värmeavledning och vikt men det är många som har åsikter... _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||||
När åsikterna är baserade på repeterbara mätningar (iofs bara en bilmodell vad jag vet) så känns det å andra sidan som om det kan ligga något i dem...
_________________ /Stefan Karlsson "ordnung und sauberkeit macht qualität!" |
||||||
![]() |
Däck för banåka
Plåtfälgsfunderingar
|
1, 2, 3 >> 13360 besök totalt |

