Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 29075 besök totalt |
Mina nya dämpare har kommit hem. Nu väntar jag bara på nya belägg från PEAN och nya fälgar från Team Dynamics samt att jag bör montera prylarna också. Det bör dock vara snabbt gjort. Vidare så skall jag också försöka montera i en skalstol, vilket tydligen är ganska bökigt i 964:an. Vi får test och se hur jävligt det är....
![]() _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||
Re:
Har du en länk till dom som säljer? _________________ Fredrik Ståhlgren Alfa Romeo 75 TS Challenge, CRT #36 Fiat Coupé 20V Turbo Plus https://www.instagram.com/fred_fiat/ |
||
_________________ John Carlsson ________________________ Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||
_________________ D Ekholm |
||
Banträff med PCS.
2 dagars bankörning med PCS för att utröna hur det är att köra bil med motorn där bak samt se hur bilen beter sig med nya dämpare, krängare och bussningar. Har haft en trilskandes ABS så det fick bli lite old school och köra utan. Fick inte heller till några vettiga hjulvinklar inför träffen då höger bak spökade lite när vi skulle justera camber och toe vinkel. Därav att allt fick bli en kompromiss. Vidare hade jag monterat en sittastillstol men inget sexpunktsbälte. Bilen uppträdde riktigt bra och sakta men säkert ökade förtroendet för bilen under de två dagarna. Nu är det kvar att undersöka varför bakvagnen inte låter sig justeras samt fixa ordentlig bromskylning. Tanken är att inte skruva så mkt under säsong utan ägna sig åt sådant under vintern. Bifogar ett youtube clip med tidernas sämsta ljud. Kamera montering av Go pro i fönstret på bilen utan extern mic rekomenderas inte. http://www.youtube.com/watch?v=mzbh5 _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||
PCS körning på Anderstorp i perfekt väder. Bromsarna höll inte alls, delvis beroende på tveksamt bromsande av mig själv men också för att bilskrället är för tungt i förhållande till bromsarna och särskilt utan bromskylning.
Nu blir det bantningskur i höst/vinter. 50 kg skall bort och dessutom skall jag bygga bromskylning. Lite filmande blev det också. Finns lite att arbeta på men roligt hade jag! ![]() http://www.youtube.com/watch?v=06xes Finns förövrigt med en gubbräser med i filmen Anders F....... _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||
Re:
Bra film. Det där med att kasta sig ut och köra 1M lite hyfsat snabbt var inte helt enkelt. Det svåraste var nog att släppa förbi vilket också syns på filmen ut på gamla start & mål rakan. Man tycker att man släpper lite på gasen bara för att upptäcka några millisekunder senare att övertrycket kommer och laddar nåt så in i h****te. ![]() _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||
Dags att gå lite "wild and crazy". Silly season har börjat och jag har planerna klara inför 2014 säsongen.
1. Montera Carbonetic diffbroms 2. Lätta bilen cirka 100 - 150 kg 3. Montera större bromsar. Hur stora har jag inte bestämt ännu. Har lite olika alternativ. 4. Köpa och installera nytt styrsystem för att förhoppningsvis nå närmare 340 hk. 5. Köpa och montera skruvbur under vintern. 6. Montera diverse delar som ligger och skräpar hemma som ännu inte monterats. Målet är att ha en bil till våren som inte blir frånåkt på rakorna av GT3:or samt att den skall vara snabbare i böjarna. ![]() Slutmålet med bilen 2014 är att den skall väga 1360 kg med fet förare och cirka 40 liter bränsle. Av en händelse så matchar det ganska väl klass 8C i PCSR racing. Säsongen 2015 så är det dags att tävla i ny bil! ![]() Jo jag vet att jag har långsiktiga planer....... ![]() _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||
Ja då var rivningsarbetet igång. Att återställa snyggt och prydligt lämnar jag över till de som kan dvs Ninemeister som också kommer att byta tak så jag får bort solluckan. Reducera 10-15 kilo kablar. Montera diffbroms samt mappa motor med nytt styrsystem.
Det tidsödande jobbet med att få bort isolering och lim ligger dock på mig. ![]() Bilen är inte upp och ner men min iphone är det.... _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||
Ah men så kan du ju inte göra. Jag som hade tänkt busa med dig på Knutstorp nästa vecka.
Hur tänkte du där egentligen ![]() ![]() Skall 9meister fixa motorn också? _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||
Jag har lovat 9M att lämna bilen till dem plåtren invändigt och skall snart köra över bilen. De lyfter då ur motorn och sätter bilen i en gigg och svetsar sedan i en helbur. Efter det lägger de in en mattsats och sätter dit dörrsidor som på RS och med manuella vevar. Innan dess har de dessutom tagit bort stora delar av taket och satt dit nytt tak utan taklucka. På insidan av taket så limmas någon form av matta/ isolering för att få bort plåtburksljudet.
Jag kommer ta med mig 10 kg av ett ljuddämpningsmaterial som påminner om asfaltmattor men som har en helt överlägsen dämfaktor och sätta på kritiska platser. All onödig el till taklucka, elhissar, högtalare, dimljus osv kommer att tas bort. Larm och annan skit också. Två skäl till detta. 1. Viktbesparing 2. Minska antal felkällor i framtiden. Vidare kommer instrumentpanel och andra detaljer att kläs i alacantra och sömmar i karossens färg. Riktigt prydligt. När motorn åker i så är den tät med titanium fjädrar och brickor lite masserade portar, eventuellt större ventiler. Målet är ett vrid som skall ständigt närvarande. Det blir inget varvmonster. Carbonetic diffbroms åker också i växellådan. Det är ett kapitel för sig och skall bli kul att utvärdera. Utöver detta åker det på en nyinköpt 3.8 RS vinge samt glasfiberhuv och dörrar. Samtliga rutor förutom vindrutan blir makrolon men i originalramar för utseendetsskull. När jag ledsnat på tävling så skall jag lätt kunna sätta tillbaks dörrar och fönster för att få bättre komfort. Dags att gå ut och fortsätta samla burkar. _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||
John, blev det 3,8RS luckan som Falkens polare hade eller? Isf, var det justerbart vingplan?
_________________ Thomas Runebrant Boxster S -01 GT edi Boxster S -04 Race ex Cupra R Ringen Toy II ex M3 E36 BTG 7:51 TF ex 996GT3 CS ex 993TT RS/CS ex 911 -78 3.8l ex |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 29075 besök totalt |