Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Däck för banåka
![]() |
4140 besök totalt |
Körde i senaste racet på tre däck från 2002 och ett från 2013, märkte ingen balansskillnad och ingen märkvärdig prestandaförsämring.
Samtliga däck var okörda och lagringen av de gamla har varit halvOK (i källarfarstun). Hur det blir med skillnader efter ett par körningar får jag se, de ska klara två helger till i år åtminstone. |
||||
Re: Bäst före datum R-däck?
Det beror av en mängd faktorer... ![]() Har däcken utsatts för sol (uv-strålning) och/eller värme är de främsta orsakerna till att gummi åldras. Ett däck som har använts, varit varmt, och därefter lagrats är alltså betydligt sämre än ett däck som enligt datumstämplingen är lika gammalt men som aldrig varit använt. Vi har gjort test på tre år kontra tre månader gamla Kumho R-däck och vare sig förare eller klocka noterade någon skillnad. Tre år är också den tid de flesta tillverkare anser sina R-däck som nyvärdiga (info från Yokohama, Bridgestone & Kumho). Sannolikt är dock ett rätt lagrat, dvs mörkt och svalt - gärna i däckspåse, R-däck hållbart betydligt längre än tre år. Vi har sålt R-däck som varit både fem och sex år gamla där prestandan varit fullgod. Värt att tillägga kan dock vara att ju mjukare gummiblandning, t.ex. avsedda för regn, ju större lär skillnaden vara över tid på nytillverkat kontra "gammalt". Mvh Martin Gistell Wheelbase KB _________________ ///Martin Gistell Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019 M3E30 -90 - tredje i ordningen! Passat GTS R-line -18 - personfraktare |
||||
oanvända håller nog ganska länge om de blir rätt lagrade.
Begagnade tappar lite av fästet redan efter att de kallnat första gången om de inte bara värmts upp en gång försiktigt då kan de klara sig 14dgr eller så och tom fungera bättre. Jag hadde en omgång som det bara åktes lite då och då på när ca70% var slitet efter 5år slutade dom fungera som däck och gränsen vart väldigt skarp så de vart svårkörda. Givetvis var greppet betydligt sämre på slutet men de höll och fungerade som ok däck att åka trackdays på fram tills dess. Det blir känsligare ju lättare bil/bredare däck man har då det kan vara svårt att få upp rätt arbetstemperatur på gamla däck. Samt att ytan brukar bli hård och måste slitas bort med lite sladd innan begagnade däck börjar fungera. _________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||
Re:
|
||||
Re:
Bra tips ![]() ![]() _________________ Paul Sjöholm - Kadett C i div förädlade varianter |
||||
Använde förra året ett par begnade r-däck som användes senast för typ 10 år sen. Märkte ingen skillnad mot ett par som bara var 2 år gamla.
Bytte ut däcken för ett av de gamla hade stora sprickorlängs mönstret, dock blev de klibbiga och greppiga när man köre på dom... Ska man tävla bör man nog dock ha nya däck, helst till varje tävling. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||
Då verkar det riskfritt att spara mina hyggliga 2 somrar gamla framdäck till nästa säsong då medans jag lägger på nya på bakfälgarna som av någon outgrundlig anledning verkar slitas aningen mer än framdäcken.
![]() _________________ Ricky Berg Corvette 1972 |
||||
Re:
Det är ett tecken på att din bil har delegerat styrning och drivning på ett sunt sätt ![]() ...om dom framfusiga får allt jobb så slits dom ut och får arbetsskador i förtid... _________________ Paul Sjöholm - Kadett C i div förädlade varianter |
||||
![]() |
Däck för banåka
![]() |
4140 besök totalt |