Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Bäst före datum R-däck?
4140 besök totalt
Ricky Berg
Stockholm
Här sen Jan 2011
Inlägg: 444


Trådstartare
Bäst före datum R-däck?

Hur gamla kan R-däck vara utan att gummit åldras så pass att däcken blir nämnvärt sämre?

//Ricky.

_________________
Ricky Berg
Corvette 1972
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20201



Körde i senaste racet på tre däck från 2002 och ett från 2013, märkte ingen balansskillnad och ingen märkvärdig prestandaförsämring.
Samtliga däck var okörda och lagringen av de gamla har varit halvOK (i källarfarstun).

Hur det blir med skillnader efter ett par körningar får jag se, de ska klara två helger till i år åtminstone.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Martin G
Stora Höga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1960



Re: Bäst före datum R-däck?

Ricky Berg skrev:
Hur gamla kan R-däck vara utan att gummit åldras så pass att däcken blir nämnvärt sämre?

//Ricky.


Det beror av en mängd faktorer...

Har däcken utsatts för sol (uv-strålning) och/eller värme är de främsta orsakerna till att gummi åldras.

Ett däck som har använts, varit varmt, och därefter lagrats är alltså betydligt sämre än ett däck som enligt datumstämplingen är lika gammalt men som aldrig varit använt.

Vi har gjort test på tre år kontra tre månader gamla Kumho R-däck och vare sig förare eller klocka noterade någon skillnad. Tre år är också den tid de flesta tillverkare anser sina R-däck som nyvärdiga (info från Yokohama, Bridgestone & Kumho).

Sannolikt är dock ett rätt lagrat, dvs mörkt och svalt - gärna i däckspåse, R-däck hållbart betydligt längre än tre år. Vi har sålt R-däck som varit både fem och sex år gamla där prestandan varit fullgod.
Värt att tillägga kan dock vara att ju mjukare gummiblandning, t.ex. avsedda för regn, ju större lär skillnaden vara över tid på nytillverkat kontra "gammalt".

Mvh
Martin Gistell
Wheelbase KB

_________________
///Martin Gistell

Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019
M3E30 -90 - tredje i ordningen!
Passat GTS R-line -18 - personfraktare
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



oanvända håller nog ganska länge om de blir rätt lagrade.

Begagnade tappar lite av fästet redan efter att de kallnat första gången om de inte bara värmts upp en gång försiktigt då kan de klara sig 14dgr eller så och tom fungera bättre.

Jag hadde en omgång som det bara åktes lite då och då på när ca70% var slitet efter 5år slutade dom fungera som däck och gränsen vart väldigt skarp så de vart svårkörda. Givetvis var greppet betydligt sämre på slutet men de höll och fungerade som ok däck att åka trackdays på fram tills dess.

Det blir känsligare ju lättare bil/bredare däck man har då det kan vara svårt att få upp rätt arbetstemperatur på gamla däck. Samt att ytan brukar bli hård och måste slitas bort med lite sladd innan begagnade däck börjar fungera.
Citera
Top Notch
Jönköping
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1020



Värt att tänka på är att många R-däck, tex R888, inte klarar av temperaturer under -9 grader, speciellt monterade på bil, utan risk för skador/sprickor.

_________________
Paul Sjöholm - Kadett C i div förädlade varianter
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20201



Re:

Top Notch skrev:
Värt att tänka på är att många R-däck, tex R888, inte klarar av temperaturer under -9 grader, speciellt monterade på bil, utan risk för skador/sprickor.
Att ha bilen på pallbockar under vintern är ingen nackdel (man slipper kröka ryggen så mycket när man skruvar då).

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Top Notch
Jönköping
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1020



Re:

Niklas Falk skrev:
Top Notch skrev:
Värt att tänka på är att många R-däck, tex R888, inte klarar av temperaturer under -9 grader, speciellt monterade på bil, utan risk för skador/sprickor.
Att ha bilen på pallbockar under vintern är ingen nackdel (man slipper kröka ryggen så mycket när man skruvar då).


Bra tips ...många här använder det mer eller mindre permanent året runt

_________________
Paul Sjöholm - Kadett C i div förädlade varianter
Citera
Ricky Berg
Stockholm
Här sen Jan 2011
Inlägg: 444


Trådstartare
Haha ja det hænder ju att bilen står på pallbockar ibland.. Och på vintern gaska så mycket hela tiden faktiskt.

Tack for alla svar.

//Ricky

_________________
Ricky Berg
Corvette 1972
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2415



Använde förra året ett par begnade r-däck som användes senast för typ 10 år sen. Märkte ingen skillnad mot ett par som bara var 2 år gamla.
Bytte ut däcken för ett av de gamla hade stora sprickorlängs mönstret, dock blev de klibbiga och greppiga när man köre på dom...

Ska man tävla bör man nog dock ha nya däck, helst till varje tävling.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
Ricky Berg
Stockholm
Här sen Jan 2011
Inlägg: 444


Trådstartare
Då verkar det riskfritt att spara mina hyggliga 2 somrar gamla framdäck till nästa säsong då medans jag lägger på nya på bakfälgarna som av någon outgrundlig anledning verkar slitas aningen mer än framdäcken.

_________________
Ricky Berg
Corvette 1972
Citera
Top Notch
Jönköping
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1020



Re:

Ricky Berg skrev:
Då verkar det riskfritt att spara mina hyggliga 2 somrar gamla framdäck till nästa säsong då medans jag lägger på nya på bakfälgarna som av någon outgrundlig anledning verkar slitas aningen mer än framdäcken.


Det är ett tecken på att din bil har delegerat styrning och drivning på ett sunt sätt

...om dom framfusiga får allt jobb så slits dom ut och får arbetsskador i förtid...

_________________
Paul Sjöholm - Kadett C i div förädlade varianter
Citera
Däck för banåka
Bäst före datum R-däck?
4140 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande