Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Söker hållbara däck till en Peugeot 206GTi
1 besök senaste veckan (1755 totalt)
WoberT
Linköping
Här sen Maj 2004

Trådstartare

Vill ha en uppsättning racingdäck så jag slipper slita på vardagssulorna, men dom måste hålla rätt så bra eftersom jag inte har råd o köpa nya flera gånger per år, kör inte mer än 3-4 bankörningar per år, vilka har bäst prist/prestanda/hållbarhet?

ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Re: Söker hållbara däck till en Peugeot 206GTi

WoberT skrev:
Vill ha en uppsättning racingdäck så jag slipper slita på vardagssulorna, men dom måste hålla rätt så bra eftersom jag inte har råd o köpa nya flera gånger per år, kör inte mer än 3-4 bankörningar per år, vilka har bäst prist/prestanda/hållbarhet?

Grovt förenklat:

Alla R-däck kostar lika mycket.

Prestanda och hållbarhet står, nästan alltid, i motsatsförhållande till varandra.

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Hållbarhet har rätt mkt körstil att göra!!

Ngn rallyåkare här (har tyvärr glömt vem) körde slut på en omgång Yoki 032 på 2 mil specialsträcka. För en del andra håller en uppsättningen mer än en hel intensiv tävlingssäsong. Så 1-2 år ska du kunna få dina att hålla om du inte har kantig körstil

Linköping
Här sen Maj 2004

Trådstartare
okej men min körstil är inte så värst vårdslös kan jag inte påstå, men vilken gummiblandning ska man ha då? finns väl soft, medium och hard eller? bilen väger 1180kg så den är ju rätt lätt, soft är väl mest grepp i och har sämst hållbarhet antar jag. Vilka däck ska man satsa på? kan inget om märken, sen dimensionen är ju frågan. 195/50-15 eller 205/50-15 borde ju funka, behöver inte ha större.

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Det är ju lite en smaksak. Vill man ha jättebullriga däck med taskigt våtfäste men kanonbra fäste på torrt men lite luddigare feedback (tex Yokohama 032R) eller vill man ha däck som funkar bra på en blöt banträff men inte är är så extrema bandäck (tex Dunlop Super Sport Race) eller som är tydligare i sin feedback (Toyo) eller som är uthärdliga om man måste åka jättelångt fram o tebax till banträffarna på dem osv osv osv....

Jag antar att du lusläst rdäcksdatabasen

Laholm
Här sen Nov 2002

WoberT skrev:
okej men min körstil är inte så värst vårdslös kan jag inte påstå, men vilken gummiblandning ska man ha då? finns väl soft, medium och hard eller? bilen väger 1180kg så den är ju rätt lätt, soft är väl mest grepp i och har sämst hållbarhet antar jag. Vilka däck ska man satsa på? kan inget om märken, sen dimensionen är ju frågan. 195/50-15 eller 205/50-15 borde ju funka, behöver inte ha större.

1180kg är inte specielt lätt i sammanhanget, tänk på att t.ex seven-bilar kanske väger så lite som 600 kg. Tror oxo det är vettiga dimensioner, 225 blir väl svårt att få plats med i hjulhusen kan jag tänka. Inte alls alla R-däck som finns i olika gummiblandningar. Håller med Magnus att ett nogrann titt i R-däcksdatabasen är en god ide.

Linköping
Här sen Maj 2004

Trådstartare
oj nu har jag nog missat nåt, ska lusläsa databasen

men om jag nu köper r-däck så tänker jag inte ha dom på till o från körningarna utan då byter jag nog på plats för o slita så lite som möjligt på dom. Vore ju bra om det finns någorlunda fäste på både vått och torrt väglag. Behöver ett däck som är medelbra på allt, bara jag slipper slita på vardagsdäcken så blir jag glad

Tack för alla svar.

Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Så här ser ShoppingClions (1200kg) Trampio888'or ut efter 3 bankörningar, 2 slalomevents och 150mil på gatan.

Finns en del kvar att ta på alltså.

De gäller att köra bland gummiresterna på invarven så att man kan plocka upp lite avlagt gummi från de stora grabbarnas däck... ekonomi...

Rice and shine
Citera
WoberT
Linköping
Här sen Maj 2004

Trådstartare
Lasse: det där såg ju inte så farligt ut, vilken hårdhet har du på dom? då kanske en sån uppsättning räcker i 2år för mig o det är ju klart godkänt

Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002

Mina Trampio 888:or ser mera härjade ut efter tre banträffar...(Mantorp, ACR och Gelleråsen)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Däck för banåka
1 besök senaste veckan (1755 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande