| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
MAZDA-tråden - platsen för märkesspecifika frågor
|
2 besök senaste veckan (11818 totalt) |
|
Jag letar efter en smalare kylare till Miatan.
Original är ca 665 mm; jag skulle behöva en som är 500 mm. Original höjd från underkant bottentank till överkant kylarlock är 440 mm. Original cellpaket är 650x300x15 mm. Anledningen är att jag vill ta friskluft rakt in i insuget, men kylaren är ivägen. Bra om någon kan tipsa om en standardmodell som passar, men även tips på någon som kan bygga en kylare till mig tas tacksamt emot. Lite mindre kapacitet än original bör inte vara ett problem nu när jag drar om kylningen ("coolant reroute"). Postar detta även i min biltråd... _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||
|
Re:
Jag har sett att en av bilarna i kuppen har en kylare precis som du beskriver. Kanske inte hjälper jätte mycket men ett varv i depån på Falkenberg kanske hjälper
_________________ Chriss Rice Mazda MX-5 Roadsport C #61 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270 Opel speedster https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779 |
||||
|
Re:
Det är nog Halbig's bil du sett. Ska höra med honom vad det är för kylare (om jag minns rätt är det en äldre kylarmodell). _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||
|
Re:
Åtdragningmomentet är inget man ska titta på, dra åt tills nyckeln böjer sig i princip. Åttkantiga excentriska brickor är en tanke om man inte vill uppfinna alltför mycket. Att ha reproducerbara shims är en stor fördel, ingen anledning att mäta i det fallet (Toe bak kanske iofs). Det är nåt tusentals tävlingsbilar som klarar sig med originalprylarna och normal översyn. |
||||
|
Re:
Raderad. _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||
|
Excetriska bussningar i övre A-arm fram är custom, de har ju nackdelen att rotation i bärarmen ger oplanerade ändringar. Att låsa med smörjnippel kan fungera.
De nedre bärarmarnas excentriska brickor är de jag syftar på (och då med bussningar med bulten i centrum). De kan flytta lite på sig då och då, och bör dras med herrejössesmoment (så bultbyte då och så är ingen nackdel). Men det kan gå att få dem att sitta still (kritmärke så märks förflyttningar). |
||||
|
Re:
[quote="Niklas Falk"]Excetriska bussningar i övre A-arm fram är custom, de har ju nackdelen att rotation i bärarmen ger oplanerade ändringar. Att låsa med smörjnippel kan fungera. Radrad. _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||
|
Kieslerautomation håller på med lite intressanta grejer som nya spindlar och bumbsteer correction.
http://www.keislerautomation.com/Mia _________________ Chriss Rice Mazda MX-5 Roadsport C #61 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270 Opel speedster https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779 |
||||
|
Jag har inte velat kommentera förrän jag sett det i depån med egna ögon (jag ville inte tro att det var sant).
Konsensusreaktionen från diverse bilbyggare, serietekniker och tävlingstekniker var Hur i hela friden kan det vara "något för Mazdagänget" att införa en skarv på en A-arm? Att låsa bultarna med tråd är ju en nice touch men det är fortfarande två 8.8 M8 i ett platt skruvförband. Visserligen är Roadsportreglmentet inte vattentätt, men att behöva skriva in anti-idiotiklasuler känns lite jobbigt. Alla kan vi göra misstag och missbedömningar under olika situationer för jag utgår från att Speedlabcorvetten inte är fylld av denna typ av lösningar (annars kan det ju vara ett bra sätt att passa in en bur ).
|
||||
|
Re:
Som synes, är det min bil. Som tidigare har skrivits, används av dom flesta exentriska bussningar eller förlängda länkarmar nertill. Vilket är regelvidrigt kan man diskutera. Detta i och med att reglementen är något vaga. Reglementet säger: Fritt, om godkänd av ackrediterat besiktningsorgan. ( Thats it ) Detta innebär att om en faller, så faller alla. Inte så bra för Roadsport... Det enda jag kan säga är att denna konstruktion är den första som hållit en hel racehelg. Tidigare har hjulen stått åt alla håll, och bilen har man varit tvungen att ställa in igen. Personligen känns det som denna lösning är den mest säkra och minskar risk för olyckor. Om konstruktionen visar sig vara farlig, så kommer den att underkännas, och då går vi tillbaka till ruta 1. _________________ Marcus fabricius |
||||
|
MX 5 Fråga
Bryter det tråka debatten här med en fråga .... Skall bygga om min NA till fasta små lampor fram med typ plexiglas över, är det någon här som har någon mall som man skulle kunna få del av ? Per 0709 44 37 04 _________________ Per Fogelberg Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga. Austin 1275 GT 1975 Austin Cooper 1968 |
||||
|
Wankel-fråga
Hjälper vän som vill fixa sin rx8 för trackdays Vad är en grov kostnad för att helrenovera en rx8 motor - lämnas in till 'expert' ? Motorn har ingen komp Tacksam för om någon vet ca priser, eller om vi ger oss på att öppna den själva
_________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||
|
Re: Wankel-fråga
Första steget är att kolla komp. Sen tycker jag att man försöker rengöra motorn invändigt. - blanda 50/50 av lacknafta och diesel. - peta av tändstiften och medelsslang fyll i och med ringnyckel dra runt motorn försiktigt så att resp. "kammare" fylls med vätskan. vänta någon timme och upprepa proceduren under ett dygn. - dags att starta, dra runt motorn ett par varv med ringnyckel för att säkerställa att all vätska är ur rotorhus. - Skruva i stiften och rulla ut bilen i det fria - Starta bilen, hur detta ser ut kan sökas på tuben, rycker som bara den... - mät upp kompen, den har ökat eller inte. Om inte renovera.... Sen hänvisar jag till Lennart och Fastlane här på rejsa, de kan alla trixen och även svar på "kostnader" (jag gör det själv annars och för den som vill finns det renoveringskit att köpa "mazdatrix" mfl och instruktioner på tuben... Vill man lämna bort, skulle jag lämna till Jörgen Blendholm "rotaryperformens". Han är jv duktig!!! _________________ Rikard Niva |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
MAZDA-tråden - platsen för märkesspecifika frågor
|
2 besök senaste veckan (11818 totalt) |