Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 9642 besök totalt |
Billig "noname" SBF-klubb
Finns det en billig SBF ansluten klubb utan underliga krav? Klubben som jag har min SBF-licens i skall tydligen gå ur. Det börjar bli ont om klubbar som är SBF-anslutna (framförallt trackday-orienterade). Har nu bara en klubb att vända mig till, men när de byter måste jag hitta en ny klubb att gå med i... _________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se https://www.cancerstiftelsen.se |
||||
Re: Billig "noname" SBF-klubb
Alfaklubben? Www.Alfaromeo.org _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
Re: Billig "noname" SBF-klubb
Jag har min licens hos VW GTI-klubben, om de har några tankar på att gå ur SBF har jag ingen järnkoll på men inget jag vet i alla fall. . _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||
MSCC, billigare blir det inte. Hjälp till tre gånger under året och det blir gratis medlemskap året efter
![]() Trackday initiativen inom klubben växer sig också starkare och starkare. |
||||
Dubbelpost
![]() |
||||
Re:
Jo, MSCC är mitt enda alternativ just nu, men om de/vi går ur måste jag hitta någon annan... Har ju inte hunnit tävla till någon reda än så det här underlättar inte min framtida ambitioner direkt... EDIT: Alfa 395 kr/år GTI 300 kr/år MSCC 450 kr/år + sportbil _________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se https://www.cancerstiftelsen.se |
||||
|
||||
Re:
Frågan kom tydligen upp på årsmötet, men är inte insatt i vad det blir av det... EDIT: Övriga klubbar jag är med i är LCCS som har gått ur och nu går även OSC ur... _________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se https://www.cancerstiftelsen.se |
||||
Ähh, tror det skall gå rätt långt om MSCC skall ta steget ifrån att vara en SBF ansluten klubb. Det skulle ställa till det för otroligt många medlemmar.
Sedan behöver du inte ha sportbil för att vara med i MSCC ![]() _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
_________________ Chriss Rice Mazda MX-5 Roadsport C #61 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270 Opel speedster https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779 |
||||
![]() SSJ www.ssij.nu Vi är väl kanske inte trackday-orienterade direkt, men inga speciella bilkrav. 250:- 1:a året, sedan 200:-/år. _________________ Peter Karlsson >>>Lätt Escortskadad<<< --VVTS-- ![]() |
||||
Fägre mk
150kr tror jag..... Tror de är någon folkrace klubb från början... men de kvittar ju (har min drifting licens där) _________________ Tobias Olofsson 0703101373 Dj_totten@hotmail.com http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing |
||||
Fägre MK lät ju rimligt.
![]() Man kan ju starta en klubb med enda verksamhet att hålla SBF-licenser åt folk... _________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se https://www.cancerstiftelsen.se |
||||
Jag har min SBF-licens i lazzat MK, de är inte speciellt aktiva längre (de körde tidigare RS och dragracing).
300kr/år och inte märkesbundna. _________________ /Peter Wärhner Nu: Legends car Ford 37 sedan Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||
Detta var då en nyhet för mig iaf.
Det är alltså OSC som går ur SBF. Jag skriver det därför att det medför en del funderingar för mig själv. Min egen klubb(GTiklubben) har ju haft samarbete med OSC. Hur fungerar det nu då. Kommer ju bli en massa personer med prova på licens. Samt att man inte kommer ha användning av sin SBF licens på några färre träffar. Ja det blir som sagt en del funderingar? ![]() _________________ Jocke Hellqvist. |
||||
Re:
Detta är något klubbarna kommer att diskutera med varandra om. SBF och deras hantering är en väldigt kostsam administration för klubbarna, SBF tar betalt per medlem klubben har oavsett om de innehar licens eller ej, samt om man skall följa reglerna som SBF har så blir träffarna omständiga att arrangera. Därav väljer Opel Sport Club att använda sig av SMA framöver med en förhoppning om enklare administration och större frihet hur vi själva arrangerar träffarna. Det är svårt att få till en lagom instegsnivå för nybörjare när det direkt diskuteras racinglicens, tävlings/träningsreglementen och tävlingsledare. SBF's syfte är motorsport, de har ingen vidare ambition att främja gatbilsklubbar. _________________ Fredrik Boivie ![]() Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||
Ja det är ju bra att lite info framkommer iaf.
Synd att det ska bli så sent då det snart är dags för licensen igen. Sedan så undrar man ju hur det ska bli med de olika träffarna. Känns som att man skulle vilja ha denna info nu helst. Man vill ju inte vänta tills det är aldeles innan säsongen börjar. Då står man där och måste lösa ny licens , gå ny kurs och kanske bara ha hälften så många träffar. Då lutar det åt att inte åka alls pga extra kostnader och det är ju synd. Förstår Nillet i hans fundering. _________________ Jocke Hellqvist. |
||||
Re:
det är väl knappast något bekymmer för dom som har sbf licens..... man kan ha den vilande i 5 år om man vill utan att behöva gå någon ny kurs..... eller så åker man SMA försäkrade gatbilsevenemang och betalar mindre och ja, för klubbarna är stor skillnad både i kostnad och betydligt enklare hantering. sen om man ska skaffa en SMA licens/försäkring så spelar det ingen roll när på året man gör det, den gäller 12 månader från teckningsdatumet oavsett när man gör det........ så vänta och se vad du vill göra själv... |
||||
Re:
Jo det är ju just det! Min licens är inför förnyande. Så därav att jag vill veta t.ex från min klubb. Ska jag skita i att hämta ut den innan årsskiftet eller ej? Skiter jag i det åker jag ju på ny kursavgift ändå iofs. Jaja lite dålig timing bara. ![]() SMA lär det bli ändå om man ska åka konbana mm. Det är ju om man ska idas hämta ut SBF-licensen som är frågan. _________________ Jocke Hellqvist. |
||||
Re:
Stämmer det där verkligen? Hur funkar det då med en klubb som har ett brett verksamhetsområde? Betalar klubben till SBF för medlemmar som åker motocross? Var drar man isåfall gränsen? ![]() Håller med om att det är krångligt att ordna banträffar under SBF. Östgöta Sportvagnsklubb anmäler banträffar som lokaltävling (körning med gatbilar utan tidtagning) vilket kräver Domarordförande B, Tävlingsledare B samt Chefstekniker C. Banträffar (som ju egentligen inte finns?) är inte heller meriterande för uppklassning till tävlingsledning B (moment 22). Dessutom så svarar juridiska kommittén på en direkt fråga att SBF fortfarande har rätt att anmäla till förbundbestraffning den som på något sätt är delaktig i icke sanktionerade evenemang utan att ha sökt/fått tillstånd (undantag för debutlicens osv, dock oklart vad gäller tävlingsledning C). Detta gör säkert folk extra sugna på att ställa upp tillräckligt många gånger på distriktstävlingar så att man till slut kan klassa upp licensen och äntligen kunna arrangera banträffar under SBF-flagg. ![]() _________________ Fredrik Nyström EVO VI TME -00 C220 d kombi -16 |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 9642 besök totalt |