Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Justerbara dämpare?
1, 2   >>
3431 besök totalt
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4759


Trådstartare
Justerbara dämpare?

De flesta justerbara dämpare är bara justerbara i returdämpning.
och om jag förstått det hela rätt så använder man justeringen
av returen till att anpassa dämparen till fjäderns hårdhet.
Betyder detta att man justerar in den optimalt en gång sedan
så låter man bli den?

Vore trevligt om någon kunde reda ut detta för mig på en "lagom" nivå.

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Carl Arwidsson
Piteå, eller ja strax utanför är väl mer korrekt.
Här sen Nov 2002
Inlägg: 794



Sen så kan man väl behöva ändra inställningarna för olika banor? Har också funderat på detta

_________________
Carl Arwidsson
Astra GSi 1,04:58 Kinnekullering
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4759


Trådstartare
Calle gsi skrev:
Sen så kan man väl behöva ändra inställningarna för olika banor? Har också funderat på detta


Precis, måste man då ha en dämpare som har justering i både dämpning och returdämpning?

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42359

Forumägare
Forumägare

Jag pillade ett tag lite fram o tillbaka på mina gula konis och sen var jag nöjd o rörde dom inge mer... Men det var jag det

_________________
Magnus Thomé
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19055



Man kan väl använda returdämpningen till att justera under/överstyrning vid ingång/utgång ur kurvor också?

Magnus: Du har glömt blinkersen på...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42359

Forumägare
Forumägare

MaZ skrev:
...
Magnus: Du har glömt blinkersen på...

Spaken vill inte alltid gå tillbaka själv om man svänger för lite på ratten....

_________________
Magnus Thomé
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



Det är ju trevligt att det finns nån i trafiken som använder blinkers...

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4759


Trådstartare
För att kanske återgå till frågan .

Vad vinnar man på att kunna justera både dämp och returdämp?
Klara man sig kanske med bara returdämp justering?

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42359

Forumägare
Forumägare

Vi borde försöka lura hit Pelle på stötdämparexperten...


_________________
Magnus Thomé
Citera
Robert Reinsson
Almunge - Uppsala
Här sen Nov 2002
Inlägg: 287



Magnus Thomé skrev:
Vi borde försöka lura hit Pelle på stötdämparexperten...



Magnus, om du känner Pelle, kan inte du ordna ett studiebesök för oss Rejsare hos stötdämparexperten?

Skulle absolut vara nyttigt för många av oss

_________________
//Robban
Livsnjutare, inte bara med hjälp av bilar...
http://robsonsblogg.blogspot.se/
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42359

Forumägare
Forumägare

Vicken bra ide!

_________________
Magnus Thomé
Citera
Janne N
Stockholm/Tyresö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 719



Jag kommer.

janne nagy

_________________


Jan Nagy
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



MaZ skrev:
Man kan väl använda returdämpningen till att justera under/överstyrning vid ingång/utgång ur kurvor också?


Ja det är helt riktigt....vid ingång......ett faktum som inte är så känt........sedan tar kränghämmarna över.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3489



ButterflyRacing skrev:
MaZ skrev:
Man kan väl använda returdämpningen till att justera under/överstyrning vid ingång/utgång ur kurvor också?


Ja det är helt riktigt....vid ingång......ett faktum som inte är så känt........sedan tar kränghämmarna över.


Men om man som jag åker utan kränghämmare ifram, hur kompenserar jag detta på bästa vis? hårdare fjäder eller justera dämpkompressionen eller vad? (för att slippa se ut som lutande tornet i pisa)
Jag misstänker att jag måste kompromissa för att slippa vilt spinnande innerhjul?

_________________
/Peter Wärhner

Nu: Legends car Ford 37 sedan
Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



[quote="Wärhner
Men om man som jag åker utan kränghämmare ifram, hur kompenserar jag detta på bästa vis[/quote]

Vad är det du ska kompensera för.........???????????

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295



ButterflyRacing skrev:
MaZ skrev:
Man kan väl använda returdämpningen till att justera under/överstyrning vid ingång/utgång ur kurvor också?


Ja det är helt riktigt....vid ingång......ett faktum som inte är så känt........sedan tar kränghämmarna över.


Instämmer thumbs up

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19055



Finns det inte en tråd där det diskuteras om att köra med drop-stop istället för krängningshämmare?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3489



ButterflyRacing skrev:
[quote="Wärhner
Men om man som jag åker utan kränghämmare ifram, hur kompenserar jag detta på bästa vis


Vad är det du ska kompensera för.........???????????[/quote]

Sorry, jag var lite trött när jag skrev detta inlägg, jag menade hur jag kompenserar bäst bilen krängning.

Jag undrar alltså om jag kan justera dämpningen på något sätt och/eller åka med extra hårda fjädrar för att motverka krängningen utan att få grymma grepp problem på innerhjulet (framhjulsdrift).

Jag är mest nyfiken på dessa stötdämparjusteringar och vad dessa inverka på mitt problem med krängning?

Rent teoretiskt om jag ställer hårdare kompression och rebound så borde ytter hjulet inte fjädra ihop lika lätt och inner hjulet inte fjädra ut lika lätt, vilket borde motverka krängning?

_________________
/Peter Wärhner

Nu: Legends car Ford 37 sedan
Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295



Visst är det så thumbs up undra bara hur det är i de längre kurvorna? borde kanske finnas något som håller imot efter dämparna har gett sitt..

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Wärhner skrev:

Jag undrar alltså om jag kan justera dämpningen på något sätt och/eller åka med extra hårda fjädrar för att motverka krängningen utan att få grymma grepp problem på innerhjulet (framhjulsdrift).

Jag är mest nyfiken på dessa stötdämparjusteringar och vad dessa inverka på mitt problem med krängning?

Rent teoretiskt om jag ställer hårdare kompression och rebound så borde ytter hjulet inte fjädra ihop lika lätt och inner hjulet inte fjädra ut lika lätt, vilket borde motverka krängning?


Det du kan påverka med hårdart ställda dämpare är turn in.
Sedan tar kränghämmaren över.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Jerry Kjellgren
Tenhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 110



Nästa steg är ju ett "aktivt" system liknande Öhlins där de mer eller mindre anpassar sig efter hur hårt man tvingar in och ur bilen i kurvorna.
Lite dyrare men är förmodligen det bästa sättet att kunna ställa både tryck och retur. thumbs up
Underlättar helt klart för krängningshämmare.
Rätta mig om jag är ute och seglar

_________________
Jerry Kjellgren
190E 2,5-16 (3,2-24)-89 min
190E 2,5-16 -89 (svensksåld)
E420 AMG -96
Citera
Allmänt banåkaforum
Justerbara dämpare?
1, 2   >>
3431 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande