Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 3431 besök totalt |
Justerbara dämpare?
De flesta justerbara dämpare är bara justerbara i returdämpning. och om jag förstått det hela rätt så använder man justeringen av returen till att anpassa dämparen till fjäderns hårdhet. Betyder detta att man justerar in den optimalt en gång sedan så låter man bli den? Vore trevligt om någon kunde reda ut detta för mig på en "lagom" nivå. ![]() _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||
Precis, måste man då ha en dämpare som har justering i både dämpning och returdämpning? ![]() _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||
Magnus, om du känner Pelle, kan inte du ordna ett studiebesök för oss Rejsare hos stötdämparexperten? ![]() Skulle absolut vara nyttigt för många av oss ![]() _________________ //Robban Livsnjutare, inte bara med hjälp av bilar... http://robsonsblogg.blogspot.se/ |
||||
Ja det är helt riktigt....vid ingång......ett faktum som inte är så känt........sedan tar kränghämmarna över. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Men om man som jag åker utan kränghämmare ifram, hur kompenserar jag detta på bästa vis? hårdare fjäder eller justera dämpkompressionen eller vad? (för att slippa se ut som lutande tornet i pisa) Jag misstänker att jag måste kompromissa för att slippa vilt spinnande innerhjul? _________________ /Peter Wärhner Nu: Legends car Ford 37 sedan Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||
[quote="Wärhner
Men om man som jag åker utan kränghämmare ifram, hur kompenserar jag detta på bästa vis[/quote] Vad är det du ska kompensera för.........??????????? _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Instämmer ![]() _________________ Datsun 240z vq35de Escort MK1 cosworth turbo -68 Escort MK1 16v turbo+kompressor -74 Mride C42 TURBO sportscar Mride T42 TURBO trike. |
||||
Vad är det du ska kompensera för.........???????????[/quote] Sorry, jag var lite trött när jag skrev detta inlägg, jag menade hur jag kompenserar bäst bilen krängning. Jag undrar alltså om jag kan justera dämpningen på något sätt och/eller åka med extra hårda fjädrar för att motverka krängningen utan att få grymma grepp problem på innerhjulet (framhjulsdrift). Jag är mest nyfiken på dessa stötdämparjusteringar och vad dessa inverka på mitt problem med krängning? Rent teoretiskt om jag ställer hårdare kompression och rebound så borde ytter hjulet inte fjädra ihop lika lätt och inner hjulet inte fjädra ut lika lätt, vilket borde motverka krängning? _________________ /Peter Wärhner Nu: Legends car Ford 37 sedan Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||
Visst är det så
![]() ![]() ![]() _________________ Datsun 240z vq35de Escort MK1 cosworth turbo -68 Escort MK1 16v turbo+kompressor -74 Mride C42 TURBO sportscar Mride T42 TURBO trike. |
||||
Det du kan påverka med hårdart ställda dämpare är turn in. Sedan tar kränghämmaren över. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Nästa steg är ju ett "aktivt" system liknande Öhlins där de mer eller mindre anpassar sig efter hur hårt man tvingar in och ur bilen i kurvorna.
![]() Lite dyrare men är förmodligen det bästa sättet att kunna ställa både tryck och retur. ![]() Underlättar helt klart för krängningshämmare. Rätta mig om jag är ute och seglar ![]() ![]() ![]() _________________ Jerry Kjellgren 190E 2,5-16 (3,2-24)-89 min 190E 2,5-16 -89 (svensksåld) E420 AMG -96 |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 3431 besök totalt |