Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Nybörjarsvängåkaforum Råd och rön inför första TrackDay bilen. | 2 besök senaste veckan (10149 totalt) |
Nu ska det nog göras slag i saken och köpa en budgetbil för att åka bana/is/grus med. Troligen kommer det bli en stackars gammal Bmw för under 10000:-. Enligt filosofin den svänger skapligt, är bakhjulsdriven och när jag sätter den i armcoräcket på gelleråsen behöver jag inte gråta blod över plåtskadorna. Har åkt en del hoj på bana så det här är för att testa ifall jag tycker det är kul på riktigt med bil
Vad jag kommit fram till är att allt över 318 borde vara en bra start, har dessutom hittat en 318ti till bra pengar. Jag är dessutom svag för E36or Andra bakhjulsdrivna i samma klass är mest gamla 940's och dom känns ett par 100 kilo tyngre. Vad mer kommer man att vilja investera i utöver bilen, skalstol+bälten tar jag för givet. Har ett set Ultraleggera 18"'are liggandes med bmw bultmönster så ett set 18" rdäck kanske vore bra oxo ? _________________ Mika Morell ------------- Åker: Ducati Panigale V2 och Monster 696, Lancer Evo 8, Trampcykel, Tesla Model 3 |
||||
Titta lite vad jag gjort med min 156a för att den ska fungera på bana.
Bromsar är nummer 1, steg2 kör med 205/50-15 däck så du har råd, steg3 är stötämpare, fjädring och bussningar, steg4 lätta ur allt onödigt, steg5 räserstol och bälte overall mm, steg6 båge/bur. steg7 göra om till riktig räser och anpassa mot något lämplig raceklass. _________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||
Jag skulle flytta upp räserstolen en bit på den listan, det gör enormt mycket för känslan. Helt plötsligt känner man exakt vad bilen pysslar med, samt att det är mycket lättare att sitta kvar och fokusera på att köra. Kper du en som inte är jätteextrem så funkar det även fint med vanligt bälte.
Annars så är björns lista sund. Renover/smörja upp/byta packningar i bromsoken+ny vätska och bra belägg är något som definitivt kommer löna sig. Med den effekten skulle jag satsa på små hjul för utväxlingens skull, samt så har man råd att köra _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
Ja, bromsar är given prio. Dock tänkte jag försöka leta rätt på några gamla ok från nått större modell som är bolt on, plus ett par nya skivor och ett set bra belägg. Det har jag lärt mig från hojåkat, belägg är som natt o dag. Gärna stålspunna slangar, det gör under för känslan.
Slänga ur allt som är löst var väl plan oxo, baksäte/reservhjul osv 15-16" kanske vore en bra dimension för däckskontot. Trots allt ett budgetprojekt Men björns lista verkar som en bra checklista. Ska bara inhandla en projektbil oxo, min P1800 är lite för välbehållen för att jag vill rulla ut den på banan än så länge _________________ Mika Morell ------------- Åker: Ducati Panigale V2 och Monster 696, Lancer Evo 8, Trampcykel, Tesla Model 3 |
||||
På en 318 med standardmaskin räcker standardoken lätt. På med lite värre belägg. Typ PFC, Carbotech eller liknande. Jag kör 14" och 15". Klart billigare och det finns stort utbud av däck nytt och beggat.
Fast, för att köra bana behöver man ju inte göra allt på en gång. Går fint att testa i standardskick. _________________ |
||||
kanske är såpass biffiga orginalok att det räcker Lägger det på listan med uppgradering iaf, känner mig själv ganska bra o bromsar kommer behövas...
Är helt övertygad om att det kommer åkas ganska standard första reporna, kul o se hur mycket långsammare man är i bil mot hoj på Gelleråsen _________________ Mika Morell ------------- Åker: Ducati Panigale V2 och Monster 696, Lancer Evo 8, Trampcykel, Tesla Model 3 |
||||
När det gäller bromsar finns det två nivåer. Att dom håller och bromsar hela dagen eller att det är den där perfekta känslan som det är i riktiga racingbromsar. Ska dom funka så brukar det räcka med frächa orginalskivor och ok, bra bromsvätska, racingklossar och kylslangar in till navet. Nästa steg är en smaksak och kostar efter smak...... _________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||
Ja att dom håller hela dagen är grundkriteriet bromsvätska+belägg kommer uppgraderas innan första åkning i alla fall. Sedan går det väl inte fort nog för att det ska va nått större problem i en 318 Tror alla mina tidigare Bmw's , typ 8 stycken , har haft trattar i frontspoilern pekandes på bromsoken som standard Alltid nått positivt... _________________ Mika Morell ------------- Åker: Ducati Panigale V2 och Monster 696, Lancer Evo 8, Trampcykel, Tesla Model 3 |
||||
Jag skulle ta punkten med att lätta först.
Sedan stol och bälte. Efter det bromsar( eftersom man lättar kanske man inte behöver byta utan kan köra med annan vätska och bättre belägg. Sedan efter att ha börjat åka fylla på med väghållning. _________________ Erik König |
||||
Jag vill bara säga att de som har roligast och är snabbast är de på bana och inte de i garaget som skruvar och skruvar.
Se till att allt är i skick, speciellt bromsar som någon skrev så märker du snabbt efter ett par träffar vad du ska lägga energin på. Service på bilen inkl bromsvätska och ett set nya original/vassa belägg, hjälm och täckande kläder. Sen vad du känner efter att ha kört lite, brukar vara. -Sitta still stol -Hårdare fjädrar (kränger) -Bättre däck osv... _________________ Chriss Rice Mazda MX-5 Roadsport C #61 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270 Opel speedster https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779 |
||||
Jag håller med alla ovanstående.
Skitkul att ha en bil som bara går o går så man får mkt körtid när man väl är ute. Vilken del man börjar förbättra beror väl lite på vilken bil man börjar med, Vilket skick och funktion det är på original hjulupphängning osv. _________________ Magnus Strömberg MR2 AW11 |
||||
Köra är klart roligare än skruva Har nån illusion om att om man håller sig till orginalprylar men från en biffigare modell så klarar man sig ganska långt utan att skruva för mycket Har en såndär Husaberg i garaget som det behöver skruvas en del med...
Tackar för alla råd o tips hittils. KOmmer en racebilstråd sedan när lämpligt objekt införskaffats _________________ Mika Morell ------------- Åker: Ducati Panigale V2 och Monster 696, Lancer Evo 8, Trampcykel, Tesla Model 3 |
||||
Kan meddela att det råkade bli en Opel Omega mv6 från 1995. Mestadels för att den var billig och kvalar in med manuell låda, lite lagom med effekt ur 3 liters v6an och lamell diff.
Skall provas på konbana nu på lördag _________________ Mika Morell ------------- Åker: Ducati Panigale V2 och Monster 696, Lancer Evo 8, Trampcykel, Tesla Model 3 |
||||
Den är tung! Tjänstevikt runt 1700 kg beroende på hur mycket utrustning den har. Men det går säkert att lätta den ganska mycket utan problem. Brukar finnas AC, elhissar, elstolar fram och en massa annat onödigt som går att plocka bort. Se bara upp med bältessträckare och sidoairbags som sitter i stolarna. Spolarvätskebehållaren sitter nästan inbyggd i kofångaren fram, där kan man kanske tänka sig att byta till en lite mindre modell som monteras nån annanstans. Byt kamrem och spännare! Det är täta bytesintervall på de motorerna, bara 6000 mil. Men man vet ju aldrig hur föregående ägare har servat bilen. Ventilkåpor av plast som kan bli lite krokiga och orsaka oljeläckage ner på grenrör och i tändstiftsbrunnarna. Läckage på grenrören luktar illa och kan börja brinna i värsta fall, olja runt stiften ger ojämn motorgång och i värsta fall en trasig tändspole. Lite trångt runt motorn på sina ställen, ska man meka med tändkablar och sånt så underlättar det att ta bort plasten under torkarna. Chassiet är kanske inte det sportigaste, men det finns billiga coilovers att köpa på ebay. Borde gå att få till en ganska vettig setup utan allt för mycket arbete. Skapliga bromsar för att vara original, bra bromsvätska, lite extra kylning och kanske lite vassare belägg räcker långt. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||
Ja tung är den på riktigt Har provat den lite på grusvägarna här hemma o den uppskattar o gå brett iaf... Kylning till bromsarna är nog ett understatement. Dom blev bra varma efter min lilla rallysväng
Blir bara provåka på lördag, så får vi se vad som ska göras. Men stolarna ska ut, dom är helt elinställda = tunga deluxe. Har kastat baksäte o allt som var löst typ. Kamremen ska bytas om den överlever isåkat i jan/februari Kamremskitet är ungefär lika dyrt som jag gav för hela bilen. Eventuellt blir det en mekarkväll hos polaren, såg inte jättejobbigt ut o byta. Kollegan hade dessutom verktyg för o låsa kamaxlar dessutom Tacakr dock för tipsen Det är min första Opel... O den är inte så rostig heller... _________________ Mika Morell ------------- Åker: Ducati Panigale V2 och Monster 696, Lancer Evo 8, Trampcykel, Tesla Model 3 |
||||
Nybörjarsvängåkaforum Råd och rön inför första TrackDay bilen. | 2 besök senaste veckan (10149 totalt) |