Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Bästa dragningen av 3p bälte?
1195 besök totalt
Janne Levenrot
Järfälla
Här sen Dec 2011

Trådstartare

Hej!
Jag fnular med hur jag ska dra 3p bältet i min bil.
Jag har en hyfsat djup skalstol med bälteshål i sidorna som jag skulle vilja dra bältet igenom för att få ned bältet en bit över höfterna. Tankar om detta?
Bälteslåset blir en egen konstruktion då det sitter integrerat i förarstolen från fabrik, och det är monteringsplatsen av låset som styr bältet dragning.

3p bältet krävs då bilen fortsatt ska vara gatreggad och körs för egen maskin till och från trackdays.

Tacksam för all eventuell input!

Tack till:
FR Autosport - König motor
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Genom bälteshålen (för höftbanden) tycker jag är enda möjligheten om bältet ska kunna dras åt över höften som det är tänkt. Men det kräver att man kan lösa bälteslåset på ett bra sätt så man inte får det mitt på magen eller mitt i bälteshålet.

Gustaf

Citera
Janne Levenrot
Järfälla
Här sen Dec 2011

Trådstartare
Tack för svaret!

Snickrade till en lösning som jag tror kan fungera, behöver eventuellt justera lite till då höftbandet effektivt låser sig själv när det går genom bälteshålet så det blir svårt att dra åt bältet.

Tack till:
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003

På min bil har bälteslåsen bak en kort stump av tygband med skruvögla.
Så jag bytte helt enkelt plats på bälteslåsen fram och bak.
Det är lite knöligt att knäppa bältet eftersom man måste trä igenom låsfliken genom hålet i stolen och sen hålla upp låset från kardantunneln men det går bättre och bättre efter lite övning.
När man knäpper upp bältet så slinker låsfliken genom hålet utan problem och låset trillar ner på tunneln.

Janne Levenrot
Järfälla
Här sen Dec 2011

Trådstartare
Anders:
Jag har en liknande lösning förutom att jag fick tag i bälteslås från Peugeot 307 som istället för rem har ett stålfäste.
Sedan fick jag tillverka ett eget förstärkt fäste för låset också, en fingängad m12 mutter fastsvetsad på en 5x7cm platta 3mm stål svetsad på kardantunneln. Tvivlar på att SBP gillar lösningen men jag funderar på att testa. Säger dom FY så får jag sätta tillbaka orginalstolen.

Tack till:
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003

Det brukar vara nån fingängad tumgänga till bältesfästen, 7/16" eller nåt sånt där konstigt.
Svetsmuttrarna brukar sitta på utsidan av kardantunnel eller golv, då hänger muttern kvar om svetsen mot all förmodan skulle släppa.

Skruva banåkabil
1195 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande