Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
6106 besök totalt |
Är volvo 850 GLT ngt att ha?
Jag har under en väldans massa år påbörjat en hel hög med projekt som skulle blivit ngt för banan men de har aldrig slutförts då det blivit för dyrt och avancerat redan vid val av bilar och idee'r så nu tänkte jag att jag börjar ifrån botten istället - enkelt - "billigt" - och inte mer avancerat än vad det behöver vara för att ta sig ut på en räserbana med bilen någon gång! Tänker främst få köra på kinnekulle och karlskoga. Så jag kollar lite på Volvo 850 GLT och undrar om de är ngt att ha? Fördelar: *Billig i inköp *INGEN turbo så att mr klåfinger (jag) får för sig att trimma, river allt för att sen tröttna *FWD - tror det är bra till en början trots att jag egentligen är lite anti-fwd *Billiga reservdelar/plåt *lätt att få tag i köra-fort-prylar? Tänker på väghållning/bromsar/plast? Nackdelar: *De flesta billiga har rullat väldigt långt * Ovala cylindrar hör man talas om ibland ![]() *Växellåda klen? *fler svagheter som jag inte känner till? Jag tänker såhär - för mig är motorljudet i en bil mycket av tjusningen och bidrar till inspirerad körning och en Volvo 5:a låter ju nästan lika bra som en audi 5:a så det är positivt. Jag tycker inte att det är lika roligt helt enkelt om det inte för väsen, skramlar å lever jävel inne i bil ![]() Köper jag en som är körbar ifrån första början så kan jag byta ut delar allt eftersom tiden går medans den går att köra emellan uppdateringarna. Pengar vill jag inte plöja ner en förmögenhet då jag även är svag för jänkare som det snart finns i min ägo. Jag har alltid varit lite svag för volvo 850 som banracingbil sedan de debuterade med 855 i BTCC. Ja har ni några tips och idee'r eller annat matnyttigt kring dessa bilar? |
||
Det är ju en billig bil men.. Jag skulle tycka det var dumt att köpa en så tung bil utan effektökningen som turbo ger. Det är ju inte nån spännande bil i originalutförande, om vi säger så
![]() Jag skulle sikta mot något från GTi-klassen (eller vad man nu ska kalla den). Golf, Honda, Peugeot, Citroën o.s.v. ![]() _________________ //Jonas Ström Meganekombi -17 Honda VFR1200F -10 (hoj) Mellan två banåkabilar.. |
||
Jo det är ju det där med effekten då som jag oxå funderat på - men jag är ju ingen Raikkonen direkt så jag gissade att det skulle räcka ett tag. Men det kanske det inte gör?
Jag har lite svårt för de där småbilarna då jag måste bryta ihop mig som en fällkniv för att komma in och ur dem då jag är 2 meter lång och väger in på 115kg - lite lagom manlig sådär ![]() ![]() Jag vet ju att Honda CRX är vansinnigt rolig då jag haft en för ~100år sen men de rostar ju bedrövligt och typ alla har väll taklucka ![]() |
||
Billig och robust bil som håller för mycket stryk, lätt att få tag på köra-fort-saker, billig i drift, kul att köra och snabb runt banorna, lätt att meka med... låter väldigt mycket som en Miata, tycker jag. FWD är den ju (TACK GODE GUD!) dock inte.
![]() Lätta bilar är roligare att köra, sliter mindre på däck, bromsar, bussningar osv. Jag tycker du ska välja en bil som är mera byggd för uppgiften från början. Som sagt är Miatorna otroligt slitstarka, billiga i drift och snabba runt banorna men gillar man inte dem kan man köra CRX, Celica, lite äldre RX7a, BMW E30, Peugeot 205GTI osv för billig peng. _________________ /Torkel Kristensson Westfield Aerorace R1 - Modsport 2 "Best bad idea ever!" GMAB Ordsmedjan |
||
Kör själv lite bana med 855R och mitt råd är att leta lite efter en 850 T5.
Stoppa i ett chip om det inte redan är gjort, sen räcker effekten långt. Sköter man olja och tänddelar vill jag säga att de håller länge, men börjar man ratta upp laddet ger sig stakarna. Jag har kört med min bil sen 2000 och uppdaterat genom åren. Men redan på original nivån hade jag väldigt roligt i bilen. _________________ Fredrik Sunnemalm |
||
Re:
E30:s börjar bli lite till åren,BMW E36 är ett bra & billigt val annars finns massvis med delar & kunskap En 328i E36 är ett bra utgångsobjet som med enkla medel funkar fint. 2,8L sexa på 193hk som med insug, grenrör & chip lämnar ca 220hk, ventilarade skivor runt om som orginal på med kyling fram & vettiga belägg. Sen är det bara att köra www.bmwsc.com ![]() _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||
_________________ Tommy Karlsson |
||
Att tänka på i sammanhanget när ekonomi är en faktor är att tyska bilar har löjligt låga priser på reserv/slitagedelar, om man handlar delarna i Tyskland. Jag brukar köpa genom ebay.
Jag äger bl.a. en Volvo S60 (och har haft en 855 T5), en Audi 80 och BMW'n som syns i min signatur. Delarna till mina tyskar är MYCKET billigare än till Volvon, inte ens Biltemas Volvo sortiment matchar priserna på motsvarande delar till tyskarna. Som exempel kan nämnas ett komplett "sportchassi" med dämpare och fjädrar + fjäderbenslager fram till Audin för 1800kr inkl. frakt. Då köpte jag ändå delarna på olika ställen så det är två frakter i det priset! Jämför med ett liknande chassi till en 850 på t.ex. chassit.se som ändå får anses ha billiga prylar. |
||
Okej men låt säga nu att vi först och främst siktar in oss på Volvo 850 till att börja med. Kan ni lista deras för och nackdelar, svaga och mindre svaga punkter?
Vid tillräckligt många negativa punkter så kan jag ju isf avfärda denna modell även fast jag skulle älska att ha en i gul/blå/vit BTCC-kostym. Och vi kan utgå ifrån detta om när ni tipsar om bilmodeller vilket jag är tacksam för men småbilar i golfklassen går bort just för att de är för små. Jag kommer nog inte in i t.ex en golf med fullbur, riktig stol och med hjälm på huvudet och ännu svårare blir det väll att ta sig ut vilket är väldigt viktigt ifall det blir bråttom. För risken finns ju att gillar man bilen man byggt ett tag på så kan det ju hamna en bur i den osv med tiden. |
||
Nu kanske jag är lite hård men rak. Du nämner flera projekt som inte blivet klara och vill köpa något att bygga på men avfärdar färdiga bilar så som gti klasserna m.m Storlek kan jag förstå då jag åker Miata (2 meter @ 90kg) och man sitter som gjuten
![]() 850 är stor, tung och slö. Möjligtvis halvbilliga delar men kommer dricka mycket och äta däck och bromsar. Kommer behöva mycket pengar och arbete innan den är potent eller ens rolig. Köp något klart som är lätt med bra chassi. Som Torkel skrev att en lätt bil är MYCKET billigare i drift och lägg pengarna på körning istället. FWD, RWD är personligt men kanske en BMW compact clio sport? _________________ Chriss Rice Mazda MX-5 Roadsport C #61 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270 Opel speedster https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779 |
||
Re:
Bilval är ju lite som kärlek och passion - förnuft är inte alltid det som styr. ![]() Jag kan för lite om 850s för att ge några specifika råd, men nackdelarna med att ha en stor familjevolvo (byggd med HELT andra prioriteringar än att ta sig runt en bana fort) som grund för sitt byggande borde vara uppenbara. MEN... om du är så grymt sugen på en BTCC-inspirerad 850 kanske du inte kommer vara så lycklig med en Suzuki Swift ändå... ![]() Lycka till! _________________ /Torkel Kristensson Westfield Aerorace R1 - Modsport 2 "Best bad idea ever!" GMAB Ordsmedjan |
||
Jag har en GLT, bara en gång har jag funderat på att ta den till bana (när förstabilen var paj två bandagar i rad och skattmasen hade alla mina pengar så att jag inte kunde spontanshoppa nödbanbil)
+ Skottsäker + Lagom mycket häst för landsvägskörning + Underbar bakaxel, bakvagnen går som på räls i snömodd + Femman ryter fint under hård belastning + Slitdelarna finns i Biltemasortimentet - Framtung - Även resten är tungt - Öppen diff (lyfter inner fram och gnisslar gummi) - sladdrigt växellänkage Torsendiff, dubbla antalet hästar och sjukt breda framdäck kanske. Eller kanske om man skär bort en massa onödig kaross. _________________ Mattias Hellström |
||
Re:
[quote="Torkel K"]
Huvudet på spiken där men bestämt mig har jag inte gjort, är bara lite småkär i de där bilarna tack vare forna tiders BTCC racing ![]() Så jag är sllt öppen för andra ideér men just bilar i microstorlek likt golf är bara inte min kopp kaffe ![]() Som en liten hint - jag kör cheva K2500 till vardags och tycker att den är för liten ![]() |
||
Helt klart tung bil som alla skriver.
Vilket betyder att dte går åt en del däck och bromsar, ingen tvekan om det. Men väljer man en 855á har man plats att lasta med sig däck ändå ![]() Finns ju en del info om förbättringar för dessa bilar om man vill åka fort. Bland annat Maciek Matwiejczuk tråd om sin grymma 850 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Jag kör själv helt olättat om man bortser från att jag slänger ur el-stolarna och ersätter med ett par Sabelt när det ska gå fort. Men det har mer med sitta still att göra än vikten. Här en liten film från Emmaboda SS i somras med min tunga bil, snabbaste tiden den dagen 1,27,78 http://www.youtube.com/watch?v=F1Rj_ Bort sätt från motorn o quifen i lådan så är mycket ganska billig basic lösning på bilen. Kör även med Ksport bromsar som får anses som billigt. Men jag hade nog i alla fall letat en Turbo bil för att få bra knuff, kostar ju inte mer än en GLT i inköp. _________________ Fredrik Sunnemalm |
||
Bara åka GLT, det är billigt o sätta den i räcket vilket är en stor fördel om man inte har budget. Jag tänkte eventuellt köra min V70 T5 -97 på bana sedan ( ska bara sätta ihop motorn )
Men tricket är o lätta på allt onödigt, sedan kan du köpa T5/R bromsar o lite annat chassie godis så ska du se det är kul iaf ![]() Bang for buck är nog helt okej på en gammal 850 ![]() _________________ Mika Morell ------------- Åker: Ducati Panigale V2 och Monster 696, Lancer Evo 8, Trampcykel, Tesla Model 3 |
||
Du Alexander! Har du sett att det just kommit upp en massa annonser med 850-delar i sälj-sektionen?
JAG hade sett det som ett tecken från racinggudarna att sluta snacka och börja tjacka. ![]() _________________ /Torkel Kristensson Westfield Aerorace R1 - Modsport 2 "Best bad idea ever!" GMAB Ordsmedjan |
||
Volvo original cup Arena (eller vad det heter nuförtiden?!?) körs ju med bl.a. 850 GLT, så kunskap om att få fart i bitarna finns nog.
Förutom detta har man, som nämnt ovan, precis klassat 850 GLT till rally i en ny standardbilsklass kallad "Grupp F". Iallafall i början blir det enhetsklass för 850/S70 med GLT-motorn. Flera byggen verkar vara på gång, och det finns även en bil klar för rally men som går i GruppE vilket betyder mindre motor (2.0liter 126hk) och lite andra begränsningar. Visst, rally är lite annat än bana, men det börjar iallfall komma kunskap på olika plan för att få hållbarhet och fart i dessa bilar. Bland annat www.mpre.se har utvecklat en del prylar som kan vara intressanta för dig. _________________ Johan Eriksson |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
6106 besök totalt |