Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Racetech
![]() |
1, 2 >> 2 besök senaste veckan (15131 totalt) |
utformning av inloppsrör till turbo för bästa flödet
Vad skulle egentligen va bästa formen på ett inloppsrör till en turbo för att få så bra flöde/ så mkt luft in i turbon som möjligt? Bäst att ha ett rör som är lika stort som anslutningen till turbon för att få högre gashastighet in i turbon eller bygga så grovt som möjligt ända in till turbon för att ha så mkt luft i systemet som möjligt som turbon kan suga i sig? |
||||
Beror på hur bladen är utformade.
En WRC turbo t.ex har väldigt "stående" induserblad eftersom hastigheten in är väldigt hög pga restriktorn. Generellt skulle jag vilja säga att den lilla gashastighetsskillnad man ökar på en vanlig turbo genom att ha samma storlek inte gör nån större skillnad. Det som däremot är av större vikt är att man minskar rotationen på luften in. Det bästa är att göra en motrotation för att bladen verkligen ska "greppa" luften. _________________ AIexander StenvaII |
||||
Okej så bästa på en "vanlig" turbo borde va att ha ganska stort rör in och nå blad i röret som gör så man får motrotation in i turbon? Hur nära turbon skulle de va bäst å ha bladen isåfall för bäst verkan?
|
||||
Okej räcker de med bara ett vridet kors i insuget? Eller ska man ha flera blad? Borde väl bli bäst med samma vinkel på bladen i röret som bladen på turbon har?
Skulle nått sånt här funka? Lite dåligt ritad bild men hoppas du förstår hur jag tänkt ![]() |
||||
Det räcker garanterat med bara ett vridet kors för att öka på flödet sen hur mycket mer vridet man kan ha innan man stryper flödet är svårt att säga. Du får prova och återkomma
![]() Tycker det ser bra ut på bilden ![]() _________________ AIexander StenvaII |
||||
Tack för svaren! Får se vad resultatet blir men nått ska jag väl lyckas få till
![]() ![]() |
||||
Finns det nån länk eller så till det!? Ska strax bygga inloppsrör till 155 Q4an och vill bygga "rätt". Turbon har 60 mm anslutning, luftfiltret har 80 mm om jag inte minns fel... Hur skulle det se ut för bästa flöde...!?
_________________ Crister Borg Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773 SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165 |
||||
Mitt nya insugsrör vart såhär, 100mm ner till 80mm vid turbon då de är 80mm anslutning på den. Gamla som ligger bredvid var 76mm.
![]() Min bil höll laddet mkt bättre på högre varv fast då byggde jag samtidigt om DP samt portade upp avgashuset så var nog snarare de som gjorde den största skillnaden. gamla Dp ![]() Nya Dp ![]() Turbon Efter/före portning ![]() |
||||
både inlopp & utlopp ser riktigt vettigt ut
![]() Jag gjuter en tratt till min 80Q. Tratten är tänkt att ersätta hela lyktan & har mjuk kona hela vägen in till kompressor-inloppet. Dessutom kommer ytterkanten vid lyktan få en sarg för att på ett mer effektivt sätt fånga upp mer luft. Inte för vardagsbruk kanske men på bana kommer det testas när det är klart & jag räknar med att få feta på lite över hela registret ![]() ![]() Har du gjutit insugsröret själv? _________________ B "barre" Mårtensson Audi urquattro -85 Audi 80 GTE quattro -86 _______________________ SLC Kalmar, ORM AB, Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack |
||||
Tack! Jo gäller väl att försöka få så jämna kanter som möjligt osv för bästa flödet, hade varit kul att ha nå program som kan räkna ut optimala formerna åt en men de kanske är lite överkurs? Och ja jag har gjutit insugsröret själv.
Okej låter som en spännande lösning du har på G som lär ge resultat, lägg gärna upp föra efter bilder sen å säg om du märkte nån skillnad ![]() Hade varit kul om fler folk också lägger in bilder på fin utformade insug till turbo och dela med sig av sina lösningar ![]() |
||||
Re:
Tyvärr så litar jag inte på ppf's bromsningar alls. Inte första gången de förskönat resultat från bänkjämförelser. Ang tratt framför så är det inte tratten i sig som ger resultatet, utan kombinationen tratt (läs flödeshastighet) kontra låg bladvinkel på induser. Har man däremot en kompressor med hög bladvinkel t.ex från en äkta restriktorturbo så kommer man ist att försämra flödet då kompressorn på en sådan turbo är gjord för högre flödeshastighet in mot hjulet. _________________ AIexander StenvaII |
||||
Re:
Det där var det dummaste jag hört! Om det är någon som är ärlig med alla korten på bordet i detta land så är det Ärtan. Att det gjorde så stor skillnad på mickes m3a berodde främst på det extrema effekturtaget på 1200whp... _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
alexander jag förstår inte riktigt ditt senaste inlägg.
menar du att om man använder en restriktorturbo utan restriktor Men med en tratt i inloppet så förlorar man effekt jämfört med utan? för jag förmodar att du inte menar en restriktorturbo med restriktor, för jag har då aldrig sett en restriktor utan tratt =) gällande effektförlust med tratt får du gärna förklara utförligare. jag tänker mig att tratten dels minskar tryckfallet för inloppet, men också hjälper till att minska de viskösa effekterna i inloppet genom att minimera turbulensen jämfört med ett inlopp av typen "avkapat" vilket även det ger bättre tryckskillnad över inloppet. ett högre tryck vid induserbladen borde därför ge bättre förutsättningar för turbon. Vidare tänker jag mig att hastigheten in i turbon per volymflöde är linjärt beroende då arean för inloppet i turbon är konstant oavsett restriktor eller tratt eller vad man har framför. nu spånar jag mest för jag vill att du utvecklar =) vore även intressant att se bromsgraf på jämförelser ![]() _________________ MVH |
||||
Nja, nu är restiktor turbo lite speciellt då inloppet fungerar som på en lavaldysa där hastigheten är överljudshastighet mot kompressorbladen. Det är därför restriktorturbos har högre vinkel på induser bladen motför andra turbos.
Det jag menar med att man kan tappa effekt har inte med själva restriktorn som sådan att göra utan hastigheten på luften in mot kompressorn kontra hur bladvinkeln på induserbladen är. Har man en kompressor med låg bladvinkel på kompressorn så tappar man effekt på att ha en hög hastighet in mot hjulet och har man en kompressor med hög bladvinkel så tappar man effekt på att sätta en tratt framför då den kompressorn inte kommer kunna greppa luften lika bra. _________________ AIexander StenvaII |
||||
du menar alltså en turbo anpassad för restriktor och MED restriktor? då är det ju annorlunda i och med restriktorn och den överljudsfart på luften denna genererar, man får en acceleration ut ur restriktorns divergerande del.
jag uppfattade det som att man använde en restriktorturbo men utan restriktorn (vet inte varför man skulle göra det från första början), då kommer man inte ha överljudsfart innan turbon. därav min förvirring, jag missförstod tror jag? men om man använder sig av en tratt tänker jag mig att tryckskillnaden som krävs för att uppnå ljudhastighet i restriktorn uppnås tidigare då tryckfallet fram till restriktorn kommer vara lägre. vidare kommer även tryckskillnaden till slut vara större. det borde ge ökat massflöde och hastighet ur restriktorn/dysan. i teorin. jag tror inte jag är klar på vilken setup du menar, en kompressor med hög bladvinkel, med eller utan restriktor? MVH Henrik ![]() _________________ MVH |
||||
Re:
Vet inte om du missförstod, lätt att missuppfatta varandra speciellt när jag är dålig på att formulera/förklara ![]() En restriktorturbo fast UTAN restriktor och ist en tratt framför kompressorn på turbon kommer flöda sämre motför en restriktorturbo fast MED restriktor upp tills där restriktorn stryper såklart , just pga bladvinkeln kontra flödeshastigheten in. Tror jag börjar förstå vad du menar, du menar alltså tratt framför restriktorn och hur den påverkar restriktorn och även turbon? Tyvärr har jag inte lika stor koll på hur en tratt framför restriktorn påverkar restriktorn, dvs hur den flödar före den stryper osv, om det var det du undrade över ![]() Jag har mest koll på hur turbos fungerar ![]() erikjakan: Nu är det inte så att Ärtan "fuskar" resultaten, utan att jag anser inte att det jämförs på rätt sätt. Ska man göra "rätt" så är det att bänka 3ggr med ena sen byta och bänka 3ggr för att sedan byta tillbaka och bänka 1ggn igen för att se att det inte är nått galet för att sedan ta snitt på de båda för att få en "äkta" jämförelse, och då såklart ENDAST byta det som man vill se skillnad på. Jag tycker det är för ofta jag sett jämförelser på äpplen och päron så att säga, och då har det även resultatet "förskönats" till ena sidans fördel. _________________ AIexander StenvaII |
||||
Re:
Hej Big Al og .... hvilken model og mærke er en restriktorn turbo ?? hvis flere så gerne i en garrett model og hvilken garrett turbo er den beste til en 34mm restriktor. hvad skal man se efter af mål på comp og turbine side på turboen ? hilsen sogaard _________________ Henning Sogaard Madsen |
||||
![]() |
Racetech
![]() |
1, 2 >> 2 besök senaste veckan (15131 totalt) |