Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
utformning av inloppsrör till turbo för bästa flödet
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (15131 totalt)
_aero
Luleå
Här sen Nov 2009

Trådstartare

Vad skulle egentligen va bästa formen på ett inloppsrör till en turbo för att få så bra flöde/ så mkt luft in i turbon som möjligt?

Bäst att ha ett rör som är lika stort som anslutningen till turbon för att få högre gashastighet in i turbon eller bygga så grovt som möjligt ända in till turbon för att ha så mkt luft i systemet som möjligt som turbon kan suga i sig?

Saab 9000 Aero
Citera
allemeck

Här sen Jan 2004

Beror på hur bladen är utformade.

En WRC turbo t.ex har väldigt "stående" induserblad eftersom hastigheten in är väldigt hög pga restriktorn.

Generellt skulle jag vilja säga att den lilla gashastighetsskillnad man ökar på en vanlig turbo genom att ha samma storlek inte gör nån större skillnad. Det som däremot är av större vikt är att man minskar rotationen på luften in. Det bästa är att göra en motrotation för att bladen verkligen ska "greppa" luften.

Luleå
Här sen Nov 2009

Trådstartare
Okej så bästa på en "vanlig" turbo borde va att ha ganska stort rör in och nå blad i röret som gör så man får motrotation in i turbon? Hur nära turbon skulle de va bäst å ha bladen isåfall för bäst verkan?

Saab 9000 Aero
Citera
allemeck

Här sen Jan 2004

Så nära som möjligt

Luleå
Här sen Nov 2009

Trådstartare
Okej räcker de med bara ett vridet kors i insuget? Eller ska man ha flera blad? Borde väl bli bäst med samma vinkel på bladen i röret som bladen på turbon har?

Skulle nått sånt här funka? Lite dåligt ritad bild men hoppas du förstår hur jag tänkt

Saab 9000 Aero
Citera
allemeck

Här sen Jan 2004

Det räcker garanterat med bara ett vridet kors för att öka på flödet sen hur mycket mer vridet man kan ha innan man stryper flödet är svårt att säga. Du får prova och återkomma

Tycker det ser bra ut på bilden thumbs up

Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003

Tänk dig en trumpetöppning alt. flygplans motor, mjuka radier, 180grader är rätt melodi

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
_aero
Luleå
Här sen Nov 2009

Trådstartare
Tack för svaren! Får se vad resultatet blir men nått ska jag väl lyckas få till Angående radierna så blir dom självklart mkt mjukare än på Paintbilden

Saab 9000 Aero
Citera
Nyberg_
umeå
Här sen Jan 2008

Årets lyft kanske men enligt ppf när de testade att använda sig av tratt på insugsdelen så ökade effekten med nästan 10 procent. Låter sjukt mycket men kan ju vara något att tänka på

Öland
Här sen Okt 2011

Finns det nån länk eller så till det!? Ska strax bygga inloppsrör till 155 Q4an och vill bygga "rätt". Turbon har 60 mm anslutning, luftfiltret har 80 mm om jag inte minns fel... Hur skulle det se ut för bästa flöde...!?

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
_aero
Luleå
Här sen Nov 2009

Trådstartare
Mitt nya insugsrör vart såhär, 100mm ner till 80mm vid turbon då de är 80mm anslutning på den. Gamla som ligger bredvid var 76mm.

Min bil höll laddet mkt bättre på högre varv fast då byggde jag samtidigt om DP samt portade upp avgashuset så var nog snarare de som gjorde den största skillnaden.

gamla Dp

Nya Dp

Turbon Efter/före portning

Saab 9000 Aero
Citera
barre
Kalmar
Här sen Okt 2005

både inlopp & utlopp ser riktigt vettigt ut thumbs up mjuka övergångar mellan olika diametrar är ur flödessynpunkt det bästa.
Jag gjuter en tratt till min 80Q. Tratten är tänkt att ersätta hela lyktan & har mjuk kona hela vägen in till kompressor-inloppet. Dessutom kommer ytterkanten vid lyktan få en sarg för att på ett mer effektivt sätt fånga upp mer luft. Inte för vardagsbruk kanske men på bana kommer det testas när det är klart & jag räknar med att få feta på lite över hela registret Dagens "lagliga" lösning är horribel

Har du gjutit insugsröret själv?

Audi urquattro -85
Audi 80 GTE quattro -86
barre
Kalmar
Här sen Okt 2005

dubbelpost

Audi urquattro -85
Audi 80 GTE quattro -86
_aero
Luleå
Här sen Nov 2009

Trådstartare
Tack! Jo gäller väl att försöka få så jämna kanter som möjligt osv för bästa flödet, hade varit kul att ha nå program som kan räkna ut optimala formerna åt en men de kanske är lite överkurs? Och ja jag har gjutit insugsröret själv.

Okej låter som en spännande lösning du har på G som lär ge resultat, lägg gärna upp föra efter bilder sen å säg om du märkte nån skillnad

Hade varit kul om fler folk också lägger in bilder på fin utformade insug till turbo och dela med sig av sina lösningar

Saab 9000 Aero
Citera
allemeck

Här sen Jan 2004

Re:

Nyberg_ skrev:
Årets lyft kanske men enligt ppf när de testade att använda sig av tratt på insugsdelen så ökade effekten med nästan 10 procent. Låter sjukt mycket men kan ju vara något att tänka på

Tyvärr så litar jag inte på ppf's bromsningar alls. Inte första gången de förskönat resultat från bänkjämförelser.

Ang tratt framför så är det inte tratten i sig som ger resultatet, utan kombinationen tratt (läs flödeshastighet) kontra låg bladvinkel på induser. Har man däremot en kompressor med hög bladvinkel t.ex från en äkta restriktorturbo så kommer man ist att försämra flödet då kompressorn på en sådan turbo är gjord för högre flödeshastighet in mot hjulet.

Stockholm
Här sen Dec 2004

Re:

Big Al skrev:
Nyberg_ skrev:

Tyvärr så litar jag inte på ppf's bromsningar alls. Inte första gången de förskönat resultat från bänkjämförelser.

Ang tratt framför så är det inte tratten i sig som ger resultatet, utan kombinationen tratt (läs flödeshastighet) kontra låg bladvinkel på induser. Har man däremot en kompressor med hög bladvinkel t.ex från en äkta restriktorturbo så kommer man ist att försämra flödet då kompressorn på en sådan turbo är gjord för högre flödeshastighet in mot hjulet.

Det där var det dummaste jag hört!

Om det är någon som är ärlig med alla korten på bordet i detta land så är det Ärtan.

Att det gjorde så stor skillnad på mickes m3a berodde främst på det extrema effekturtaget på 1200whp...

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Bmws50

Här sen Okt 2009

Namndispens
Namndispens

alexander jag förstår inte riktigt ditt senaste inlägg.

menar du att om man använder en restriktorturbo utan restriktor Men med en tratt i inloppet så förlorar man effekt jämfört med utan?
för jag förmodar att du inte menar en restriktorturbo med restriktor, för jag har då aldrig sett en restriktor utan tratt =)

gällande effektförlust med tratt får du gärna förklara utförligare. jag tänker mig att tratten dels minskar tryckfallet för inloppet, men också hjälper till att minska de viskösa effekterna i inloppet genom att minimera turbulensen jämfört med ett inlopp av typen "avkapat" vilket även det ger bättre tryckskillnad över inloppet. ett högre tryck vid induserbladen borde därför ge bättre förutsättningar för turbon. Vidare tänker jag mig att hastigheten in i turbon per volymflöde är linjärt beroende då arean för inloppet i turbon är konstant oavsett restriktor eller tratt eller vad man har framför.

nu spånar jag mest för jag vill att du utvecklar =) vore även intressant att se bromsgraf på jämförelser

Här sen Jan 2004

Nja, nu är restiktor turbo lite speciellt då inloppet fungerar som på en lavaldysa där hastigheten är överljudshastighet mot kompressorbladen. Det är därför restriktorturbos har högre vinkel på induser bladen motför andra turbos.
Det jag menar med att man kan tappa effekt har inte med själva restriktorn som sådan att göra utan hastigheten på luften in mot kompressorn kontra hur bladvinkeln på induserbladen är.

Har man en kompressor med låg bladvinkel på kompressorn så tappar man effekt på att ha en hög hastighet in mot hjulet och har man en kompressor med hög bladvinkel så tappar man effekt på att sätta en tratt framför då den kompressorn inte kommer kunna greppa luften lika bra.

Här sen Okt 2009

Namndispens
Namndispens

du menar alltså en turbo anpassad för restriktor och MED restriktor? då är det ju annorlunda i och med restriktorn och den överljudsfart på luften denna genererar, man får en acceleration ut ur restriktorns divergerande del.
jag uppfattade det som att man använde en restriktorturbo men utan restriktorn (vet inte varför man skulle göra det från första början), då kommer man inte ha överljudsfart innan turbon. därav min förvirring, jag missförstod tror jag?

men om man använder sig av en tratt tänker jag mig att tryckskillnaden som krävs för att uppnå ljudhastighet i restriktorn uppnås tidigare då tryckfallet fram till restriktorn kommer vara lägre. vidare kommer även tryckskillnaden till slut vara större. det borde ge ökat massflöde och hastighet ur restriktorn/dysan. i teorin.

jag tror inte jag är klar på vilken setup du menar, en kompressor med hög bladvinkel, med eller utan restriktor?

MVH Henrik

Här sen Jan 2004

Re:

Vet inte om du missförstod, lätt att missuppfatta varandra speciellt när jag är dålig på att formulera/förklara
En restriktorturbo fast UTAN restriktor och ist en tratt framför kompressorn på turbon kommer flöda sämre motför en restriktorturbo fast MED restriktor upp tills där restriktorn stryper såklart , just pga bladvinkeln kontra flödeshastigheten in.

Tror jag börjar förstå vad du menar, du menar alltså tratt framför restriktorn och hur den påverkar restriktorn och även turbon?
Tyvärr har jag inte lika stor koll på hur en tratt framför restriktorn påverkar restriktorn, dvs hur den flödar före den stryper osv, om det var det du undrade över
Jag har mest koll på hur turbos fungerar

erikjakan: Nu är det inte så att Ärtan "fuskar" resultaten, utan att jag anser inte att det jämförs på rätt sätt.
Ska man göra "rätt" så är det att bänka 3ggr med ena sen byta och bänka 3ggr för att sedan byta tillbaka och bänka 1ggn igen för att se att det inte är nått galet för att sedan ta snitt på de båda för att få en "äkta" jämförelse, och då såklart ENDAST byta det som man vill se skillnad på.
Jag tycker det är för ofta jag sett jämförelser på äpplen och päron så att säga, och då har det även resultatet "förskönats" till ena sidans fördel.

KBH Danmark
Här sen Feb 2006

Re:

Big Al skrev:
Vet inte om du missförstod, lätt att missuppfatta varandra speciellt när jag är dålig på att formulera/förklara
En restriktorturbo fast UTAN restriktor och ist en tratt framför kompressorn på turbon kommer flöda sämre motför en restriktorturbo fast MED restriktor upp tills där restriktorn stryper såklart , just pga bladvinkeln kontra flödeshastigheten in.

Tror jag börjar förstå vad du menar, du menar alltså tratt framför restriktorn och hur den påverkar restriktorn och även turbon?
Tyvärr har jag inte lika stor koll på hur en tratt framför restriktorn påverkar restriktorn, dvs hur den flödar före den stryper osv, om det var det du undrade över
Jag har mest koll på hur turbos fungerar

erikjakan: Nu är det inte så att Ärtan "fuskar" resultaten, utan att jag anser inte att det jämförs på rätt sätt.
Ska man göra "rätt" så är det att bänka 3ggr med ena sen byta och bänka 3ggr för att sedan byta tillbaka och bänka 1ggn igen för att se att det inte är nått galet för att sedan ta snitt på de båda för att få en "äkta" jämförelse, och då såklart ENDAST byta det som man vill se skillnad på.
Jag tycker det är för ofta jag sett jämförelser på äpplen och päron så att säga, och då har det även resultatet "förskönats" till ena sidans fördel.

Hej Big Al og ....
hvilken model og mærke er en restriktorn turbo ??
hvis flere så gerne i en garrett model
og hvilken garrett turbo er den beste til en 34mm restriktor.
hvad skal man se efter af mål på comp og turbine side på turboen ?

hilsen sogaard

1, 2   >>
2 besök senaste veckan (15131 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande