| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Storlek på cylindrar till olika bromsar/bromsvåg
|
<< 1, 2 5 besök senaste veckan (28480 totalt) |
|
Re:
Skivans radie minus halva svephöjden; brukar ligga väldigt nära sanningen. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
|
Re:
Det är det måttet 'jag brukar använda. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
|
Re:
Men orkar man verkligen pressa 42 kg ett par gånger per minut under 20ggr? 20-25 kg låter mer rimligt, eller?
Jag tänkte köra våg och servo:
Hur mycket förstärker egentligen ett servo bromskraften? I ICE-arket kan man lägga till en faktor, men hur mycket ska man räkna med egentligen? |
||||||
|
Re:
Man är sjukt mycke starkare i benen än vad man tror! Prova gå upp för en trappa, då trycker du din vikt uppåt med ett ben för varje trappsteg, hur många trappsteg tar de innan du har mjölksyra i benen? Det borde vara rätt många Väger du då 80kg så är de ju 2x40kg
Jag har lekt lite i båda excel bladen nu, det första får man ett svar med den HC diameter som behövs för de givna pedaltrycket har jag för mig, och den andra ger dig pedaltrycket för en given HC samt bromsfördelningen mellan fram och bak, är jag med då? Ska snart beställa cylindrar och man vill ju inte köpa helt fel
Edit: De 40 kilona som blir pedaltryck, är det för att hjulen ska låsa då eller? Jag har inte riktigt greppat hela konceptet av excelbladet
_________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||||
|
Är nog trögare än vad jag trodde
Kommer köra wilwood 4 kolvs ok fram och 2 kolvs ok bak Va ska jag ha för storlek gissningsvis? 0,750 fram och 0,650 bak lr hur e det generellt? Fattar mig inte på diagramet är nog mer praktisk en teoretisk
_________________ Stefan Lindh Hade Kadett GTE -75:a med 2,5 TIC Bygger Manta B med 3.0 TIC https://www.facebook.com/groups/143972045710733/?fref=ts |
||||||
|
Jag har en bil med enkolvs glidande ok, om jag vill byta till 4-kolvsok och behålla original bromscylinder. Hur ska jag räkna för att välja rätt ok? Kanske kan någon kolla så jag fattar Excel arket rätt?
Flytande en kolvsok, med kolvdiameter på 54mm ger hyduraltryck på 45kg 4-kolvsok med kolvdiameter på 4x38,1mm ger hyduraltryck på 46kg Innebär det då att allt är grönt eller behöver jag plocka in något annat i beräkningen också? Min bil bromsar nästan inget alls bak pga den låga vikten över bakaxeln så om det blir ännu bättre bett fram spelar inte så stor roll bara det inte blir konstigt med huvudbromscylindern. tack på förhand
EDIT: Om ovanstående tes håller innebär det då att slaget i pedalen blir oförändrat? Och kan man säga att en ökning i beläggs area och skivdiameter är det som i så fall bidrar till mer bett i bromsarna? |
||||||
|
Fick tips om denna sida med en kalkylator
http://brakepower.com/ Finns även information på Stoptechs sida. http://www.stoptech.com/technical-su _________________ Renault 5 GTE -88 |
||||||
|
Re:
Vad har du för ok bak ? Här är en liten tabell jag tog fram til min E30
_________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||
|
Re:
Vad har du för kolvdiameter i oken? _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||
|
Nu tycke jag att det är dax att ta tag i den här tråden igen.
Det jag håller på med, är att lägga in värden för en känd bil med med kända egenskaper. Detta för att jag försöker att få en röd tråd i hur Calculatorn funkar....och sedan räkna på cylinderstorlekar på vår e36 och på Asconan som vi ska åka SLC med. Av olika anledningar är vi tvungna att köra med AP-huvudcylindrar...och dom är inte gratis, så jag slipper gärna köpa fler än nödvändigt. Så här ser det ut när jag lägger in våran gamla e30, med corvette C5bromsar fram (315 mm) e46 skivor och Corvette C4 ok bak. Huvudcylindrarna är 15,9 mm fram och 22.2 mm bak. Stående pedalställ med bromsvåg. En del andra uppgifter är gissningar, men ganska sanningsenliga.
Pedaltrycket ser helt hysteriskt ut......men jag ser inte vad jag gör för fel. Bilen var tungtrampad, men helt ok, när man vant sig. Jag körde två st 3 timmare och ett 2 timmars på en och samma dag....och det var inte bromsbenet som var tröttast efter målgång..
Om någon är snäll och lägger in detta i tex. Ice-exellen, så skulle jag vara tacksam. Jag förstår mej inte på den.. Vi gjorde ett test och satte en badrumsvåg mot pedalen i e36an.....och trampade så hårt som vi ansåg att vi trampade under race.....och man trampar lätt 60-70 kg. Länk till calculatorn. http://brakepower.com/ Obs ! man skriver punkt och inte komatecken, före decimaler..
EDIT: Vad står pedaltrycket för i verkligheten ? Är det kraften som går åt för att låsa alla hjul, med 1.2 g i däcksfäste....
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
|
Re:
Jepp. Pedaltrycket är den kraft som behövs för att åstakomma 1.2g retardation med den bromsbalans du har valt. I praktiken (iaf standardbil med r-däck) är 1.2g över däcksgreppet så det blir isf kraften som behövs för att kunna låsa alla hjul. Har använt den kalkylatorn och den verkar funka helt okej, räcker iaf för att hamna så nära sanningen att man kan justera det sista på vågen. _________________ Renault 5 GTE -88 |
||||||
|
Re:
Gjorde samma sak på min första E30 där jag bara tagit bort bromsservot rakt av körde för övrigt med orginal bromsystem förutom Carbotech XP10 belägg fram då låg jag mellan 100-120 kg i pedaltryck men den var trögtrampad men man vande sig _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Storlek på cylindrar till olika bromsar/bromsvåg
|
<< 1, 2 5 besök senaste veckan (28480 totalt) |

