Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Storlek på cylindrar till olika bromsar/bromsvåg
<<   1, 2
5 besök senaste veckan (28480 totalt)
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1278



Det är väl där den "effektiva bromsradien" kommer in i beräkningarna.

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson
Citera
Roos
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 582



Japp, det lär stämmer, och det är skivans radie minus kolvradie eller nått

_________________
Jens Roos
Alfa Romeo Alfetta GTV TBi - 1980 (CAR Challlenge)

"Troligen inte helt hundra"
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1278



Jag skulle tro att den effektiva radien är avståndet mellan skivans centrum och centrum på kolven/kolvarna.

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



Re:

Roos skrev:
Japp, det lär stämmer, och det är skivans radie minus kolvradie eller nått


Skivans radie minus halva svephöjden; brukar ligga väldigt nära sanningen.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



Re:

Guson skrev:
Jag skulle tro att den effektiva radien är avståndet mellan skivans centrum och centrum på kolven/kolvarna...


Det är det måttet 'jag brukar använda.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
G3kko
Malmö
Här sen Nov 2008
Inlägg: 197



har satt ett par bremo 4 kolvsok på min e30 ca 1200kg 46mm kolvar 325mm skivor.
Hur stor bromscylinder behöver jag?

_________________
Sebastian Sjöstrand
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13319



Re:

ice skrev:
42 kp är inga problem (om du inte ser ut som en spaghetto).

Men orkar man verkligen pressa 42 kg ett par gånger per minut under 20ggr? 20-25 kg låter mer rimligt, eller?


Jag tänkte köra våg och servo:
Andreas Millbro skrev:
Men med servo kan man ju få lite väl lättrampade bromsar vilket borde göra dem lite mera svårdoserade, dessutom påverkar ju servot känslan.

Hur mycket förstärker egentligen ett servo bromskraften? I ICE-arket kan man lägga till en faktor, men hur mycket ska man räkna med egentligen?
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 3018



Re:

Anders Jeppsson skrev:
ice skrev:
42 kp är inga problem (om du inte ser ut som en spaghetto).

Men orkar man verkligen pressa 42 kg ett par gånger per minut under 20ggr? 20-25 kg låter mer rimligt, eller?


Jag tänkte köra våg och servo:
Andreas Millbro skrev:
Men med servo kan man ju få lite väl lättrampade bromsar vilket borde göra dem lite mera svårdoserade, dessutom påverkar ju servot känslan.

Hur mycket förstärker egentligen ett servo bromskraften? I ICE-arket kan man lägga till en faktor, men hur mycket ska man räkna med egentligen?


Man är sjukt mycke starkare i benen än vad man tror! Prova gå upp för en trappa, då trycker du din vikt uppåt med ett ben för varje trappsteg, hur många trappsteg tar de innan du har mjölksyra i benen? Det borde vara rätt många Väger du då 80kg så är de ju 2x40kg


Jag har lekt lite i båda excel bladen nu, det första får man ett svar med den HC diameter som behövs för de givna pedaltrycket har jag för mig, och den andra ger dig pedaltrycket för en given HC samt bromsfördelningen mellan fram och bak, är jag med då? Ska snart beställa cylindrar och man vill ju inte köpa helt fel

Edit: De 40 kilona som blir pedaltryck, är det för att hjulen ska låsa då eller? Jag har inte riktigt greppat hela konceptet av excelbladet

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
wiking72
Malmö
Här sen Aug 2004
Inlägg: 681



Är nog trögare än vad jag trodde

Kommer köra wilwood 4 kolvs ok fram och 2 kolvs ok bak
Va ska jag ha för storlek gissningsvis?
0,750 fram och 0,650 bak lr hur e det generellt?
Fattar mig inte på diagramet är nog mer praktisk en teoretisk

_________________
Stefan Lindh

Hade Kadett GTE -75:a med 2,5 TIC
Bygger Manta B med 3.0 TIC

https://www.facebook.com/groups/143972045710733/?fref=ts
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Jag har en bil med enkolvs glidande ok, om jag vill byta till 4-kolvsok och behålla original bromscylinder. Hur ska jag räkna för att välja rätt ok? Kanske kan någon kolla så jag fattar Excel arket rätt?

Flytande en kolvsok, med kolvdiameter på 54mm ger hyduraltryck på 45kg
4-kolvsok med kolvdiameter på 4x38,1mm ger hyduraltryck på 46kg

Innebär det då att allt är grönt eller behöver jag plocka in något annat i beräkningen också? Min bil bromsar nästan inget alls bak pga den låga vikten över bakaxeln så om det blir ännu bättre bett fram spelar inte så stor roll bara det inte blir konstigt med huvudbromscylindern.

tack på förhand

EDIT: Om ovanstående tes håller innebär det då att slaget i pedalen blir oförändrat? Och kan man säga att en ökning i beläggs area och skivdiameter är det som i så fall bidrar till mer bett i bromsarna?

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 3023



Fick tips om denna sida med en kalkylator
http://brakepower.com/

Finns även information på Stoptechs sida.
http://www.stoptech.com/technical-support/technical-white-papers

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579



Re:

G3kko skrev:
har satt ett par bremo 4 kolvsok på min e30 ca 1200kg 46mm kolvar 325mm skivor.
Hur stor bromscylinder behöver jag?


Vad har du för ok bak ?
Här är en liten tabell jag tog fram til min E30

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579



Re:

wiking72 skrev:
Är nog trögare än vad jag trodde

Kommer köra wilwood 4 kolvs ok fram och 2 kolvs ok bak
Va ska jag ha för storlek gissningsvis?
0,750 fram och 0,650 bak lr hur e det generellt?
Fattar mig inte på diagramet är nog mer praktisk en teoretisk


Vad har du för kolvdiameter i oken?

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Nu tycke jag att det är dax att ta tag i den här tråden igen.

Det jag håller på med, är att lägga in värden för en känd bil med med kända egenskaper.
Detta för att jag försöker att få en röd tråd i hur Calculatorn funkar....och sedan räkna på cylinderstorlekar på vår e36 och på Asconan som vi ska åka SLC med.
Av olika anledningar är vi tvungna att köra med AP-huvudcylindrar...och dom är inte gratis, så jag slipper gärna köpa fler än nödvändigt.

Så här ser det ut när jag lägger in våran gamla e30, med corvette C5bromsar fram (315 mm)
e46 skivor och Corvette C4 ok bak.
Huvudcylindrarna är 15,9 mm fram och 22.2 mm bak.
Stående pedalställ med bromsvåg.
En del andra uppgifter är gissningar, men ganska sanningsenliga.



Pedaltrycket ser helt hysteriskt ut......men jag ser inte vad jag gör för fel.
Bilen var tungtrampad, men helt ok, när man vant sig. Jag körde två st 3 timmare och ett 2 timmars på en och samma dag....och det var inte bromsbenet som var tröttast efter målgång..

Om någon är snäll och lägger in detta i tex. Ice-exellen, så skulle jag vara tacksam. Jag förstår mej inte på den..

Vi gjorde ett test och satte en badrumsvåg mot pedalen i e36an.....och trampade så hårt som vi ansåg att vi trampade under race.....och man trampar lätt 60-70 kg.

Länk till calculatorn. http://brakepower.com/
Obs ! man skriver punkt och inte komatecken, före decimaler..



EDIT:
Vad står pedaltrycket för i verkligheten ?
Är det kraften som går åt för att låsa alla hjul, med 1.2 g i däcksfäste....

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 3023



Re:

ButterflyRacing skrev:

EDIT:
Vad står pedaltrycket för i verkligheten ?
Är det kraften som går åt för att låsa alla hjul, med 1.2 g i däcksfäste....


Jepp. Pedaltrycket är den kraft som behövs för att åstakomma 1.2g retardation med den bromsbalans du har valt.

I praktiken (iaf standardbil med r-däck) är 1.2g över däcksgreppet så det blir isf kraften som behövs för att kunna låsa alla hjul.

Har använt den kalkylatorn och den verkar funka helt okej, räcker iaf för att hamna så nära sanningen att man kan justera det sista på vågen.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579



Re:

ButterflyRacing skrev:

Vi gjorde ett test och satte en badrumsvåg mot pedalen i e36an.....och trampade så hårt som vi ansåg att vi trampade under race.....och man trampar lätt 60-70 kg.



Gjorde samma sak på min första E30 där jag bara tagit bort bromsservot rakt av körde för övrigt med
orginal bromsystem förutom Carbotech XP10 belägg fram då låg jag mellan 100-120 kg i pedaltryck
men den var trögtrampad men man vande sig

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6268



Var det någon som hade modifierat den exelfilen som finns här i tråden för 6 kolvs ok fram och 4 kolvs ok bak

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Skruva banåkabil
Storlek på cylindrar till olika bromsar/bromsvåg
<<   1, 2
5 besök senaste veckan (28480 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande