| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Koppla huvudbrytare (solenoid)
|
3 besök senaste veckan (13290 totalt) |
|
Skulle behöva hjälp med hur jag ska koppla in huvudbrytare. Eftersom jag vill ha det tidsenligt så skall det vara en Bosch Solenoid. Lite osäker på hur den ska kopplas, två brytare för att bryta strömmen satt inne i bilen samt en på skärmen. Skiss
Så är såg det ut, notera att det tillkommit en del grejer under och åren
_________________ Mikael Lindqvist SVKG 692 |
||||
|
Re:
Det är det kluriga med solenoider, att de själva behöver ström för att fungera. Nackdelen blir att om man får korslutning till jord, går inte strömmen att slå av. I det avseendet är det bättre att jorda stift 31 och Sätta brytarna i serie och spänningssätta dem en kabel som går till kl30 och avsäkrad på 1-2 ampere? _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||||
|
Jag är med på hur du menar.
Men den vanligaste kortslutningen i bilar är att kablaget ligger och skaver och sedan kortsluts mot jord. Gör kabeln det mellan brytarna så går inte strömmen att slå av. Lite säkerhetstänk från min sida.
_________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||||
|
Ok. Jag antog att det var en startmotor solenoid som man använde kontakterna på. Funderade mest på om det fanns färdiga sådana solenoider med behändiga fästöron eller om man "slaktat" och modifierat en från en startmotor.
Gillar när det ser tidstypiskt ut på modifieringarna! (brytaren/brytarna kanske skulle vara nödstopp knappar!) _________________ Mats Blomström <>-<>-<>-<>-<> BMW 320d touring -13 Porsche 944 -86 Buell xb9r -03 Chimo Cobra ~82 Marin san rafael ~98 Fötter -70 |
||||
|
Faktum är att just 89/90 så använde AMG-teamet vippbrytare som huvud-/nödbrytare. En på vänster skärm och en oftast på ratten.
Har också tittat på tex Brise Ev200 som kanske är ett bättre val egentligen, men då är det inte tidstypiskt längre _________________ Mikael Lindqvist SVKG 692 |
||||
|
Jag kör med ett huvudström-relä från en Caterpillar grävmaskin - de har ett vääääldigt stadigt relä som de kör både på 12V och 24 maskiner. Jag har kopplat det så att jag bryter jorden för att bryta kretsen, alltså högerfilen i bilden. Inser att det kanske inte är det smartaste ur säkerhetssynpunkt men enkelheten i inkopplingen gjorde att det blev så. Har dock varit väldans noga med det kablaget, det är strumpor och genomföringar och hela midevitten. Har kört med det en säsong nu - även om det mest har varit haverier och stillestånd - och det är sjuttiofem ggr mer användbart än wire+vanlig brytare som jag hade förut.
Man ska dock komma ihåg att relä lösningen blir beroende av att det finns tillräckligt med spänning för att dets ka dras - dippar spänningen tex när man kör startmotorn så kan det släppa - alltså mät upp detta innan så att man vet när det släpper. Tror Cat relät höll ner under 8V och så långt trycker man inte spänningen normalt sett... _________________ Henrik Eriksson Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet! |
||||
|
Just startmotorsolenoider brukar ha stor hyestres.
Jag provkörde en 24V startmotorsolenoid. Den slår till vid 15V. Måste sedan gå ner till 1V! för att den skall släppa. _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||||
|
Re:
Blir det inte knasigt med generatorn då? Så här ser inkopplingen på en fia godkänd huvudströmbrytare Sorry för lite stor bild
_________________ Nisse Holmgren Umeå
|
||||
|
skulle bryta jorden över "30" som man gör på dessa http://www.trendab.se/huvudstrombryt
_________________ Emil Lindgren |
||||
|
Re:
Han menar nog att han styr relät genom att ha brytaren på jorden. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
3 besök senaste veckan (13290 totalt) |