Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Använda försänkt skruv till svänghjul?
3854 besök totalt
Staberg
Falköping
Här sen Feb 2008

Trådstartare

På min motor sitter det idag M10x1,5 bultar som är 30mm långa och har sexkantskalle. Skulle det bli bra om jag försänkte hålen och körde med bultar med försänkt skalle? Det är 10.9-bult idag och jag hade tänkt använda samma kvalitet på de försänkta...

En annan fråga på samma ämne. Hur är hållbarheten mellan olika bultar i "klippledd"? Sträcktålighet är ju det enda man får reda på i tabeller. Just svänghjulsbultarna är ju utsatta radiellt och då är ju frågan om en 12.9-bult är starkare än en 8.8-bult?

Hjälp en stackars förvirrad amatör i djungeln...

HQ
Här sen Maj 2004

Nej, blir inge bra alls med försänkt, så skippa det. Framför allt pga av att det är svårt o få till så att alla skallar är exakt placerade, så friktionstrycket blir jämnbördigt.

"Klippled" heter skjuvning, det är den andra nuffran i hållfastighetsuppgiften. 12.9 är alltså starkare än 8.8 men lika stark som 10.9 i skjuvning.

Speed costs money, how fast you wanna go?
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Inte riktigt så.
Om vi tittar i ISO 898-1 så ser vi att för till exempel 10.9 så visar 10 på skruvens brottgräns (Rmnom), i detta fall 1000 MPa.
9an betyder att sträckgräns (Rp0,2) ligger på 90% av brottgräns, nominellt.

Brottförlängning för respektive klass enligt ISO 898-1 ger
(Amin)
8.8 - 12%
10.9- 9%
12.9 - 8%

För mer info så har SFN (Swedish Fasteners Network) en bra handbok på nätet.
http://handbok.sfnskruv.se

Försänkta skruvar i en svänghjulsapplikation ställer som sagt väldigt höga krav på bearbetningen av hålen i klämd del (svänghjulet i detta fall). Risken för bland annat sättningar är mycket stor. Lika bra att skippa försänkt skalle så länge det inte rör sig om planförsänkt skalle, vilket går bra att använda.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Re: Använda försänkt skruv till svänghjul?

Staberg skrev:
På min motor sitter det idag M10x1,5 bultar som är 30mm långa och har sexkantskalle. Skulle det bli bra om jag försänkte hålen och körde med bultar med försänkt skalle? Det är 10.9-bult idag och jag hade tänkt använda samma kvalitet på de försänkta...

En annan fråga på samma ämne. Hur är hållbarheten mellan olika bultar i "klippledd"? Sträcktålighet är ju det enda man får reda på i tabeller. Just svänghjulsbultarna är ju utsatta radiellt och då är ju frågan om en 12.9-bult är starkare än en 8.8-bult?

Hjälp en stackars förvirrad amatör i djungeln...

Nej, inte om du tänkt att lossa svänghjulet senare... Försänkta skruvar har en otäck förmåga att 'nypa' fast helt, speciellt i applikationer där de utsetts för påfrestningar, värme och vibrationer.

Göteborg
Här sen Jan 2009

Väldigt viktigt med rätt bult då en arbetskamrat tog "likvärdigt" och de gick av allihopa

Mazda MX-5 Roadsport C #61
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270
Opel speedster
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003

Moderator

Det heter skruv!
En bult har inga gängor (tänk kolvbult tex).

Falköping
Här sen Feb 2008

Trådstartare
Det var snabba och exakta svar! Tack så hemskt mycket. Då slipper jag ligga sömnlös inatt. (I alla fall vad gäller den frågan).

Med andra ord så är det heller inte lönt att gå upp till 12.9-SKRUV ( ;-) ) med sexkantsskalle heller då? För visst blir påfrestningen i princip bara skjuvning?

Är det någon av er som VET var man kan få tag på svänghjulsskruv till Saab? M10x1,5. 30mm. Väldigt låg skalle.

Göteborg
Här sen Nov 2002

Helst skall det bara bli drag i skruven, inte skjuv. 8.8, 10.9 eller 12.9 beror på en mängd faktorer oh det är sällan det blir bra om man bara byter skruv. Många parametrar som spelar in.

BMW 330i -05
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003

Moderator

Re:

MaZ skrev:
Helst skall det bara bli drag i skruven, inte skjuv. 8.8, 10.9 eller 12.9 beror på en mängd faktorer oh det är sällan det blir bra om man bara byter skruv. Många parametrar som spelar in.

thumbs up
Skruven är en del av helheten. Ingreppslängd, friktion, yttryck, hållfasthet, hårdhet etc. etc. är alla viktiga parametrar.
Skruvens uppgift är att skapa klämkraft, vilken ska förhindra skjuv.

Staberg skrev:

Är det någon av er som VET var man kan få tag på svänghjulsskruv till Saab? M10x1,5. 30mm. Väldigt låg skalle.

Finns det inte en originalskruv att få tag på?

Falköping
Här sen Feb 2008

Trådstartare
Jag förstår. Tack! Det blir säkert originalskruv i någon form. Sen Saab slog igen portarna är det ju inte så lätt att få tag på vissa grejer. Det ska väl inte vara omöjligt på något vis, men jag har inte haft nån tur än i mitt sökande iaf....

Sälen
Här sen Aug 2003

Moderator

Re:

Staberg skrev:
Jag förstår. Tack! Det blir säkert originalskruv i någon form. Sen Saab slog igen portarna är det ju inte så lätt att få tag på vissa grejer. Det ska väl inte vara omöjligt på något vis, men jag har inte haft nån tur än i mitt sökande iaf....

Vad är det för hållf på originalskruvarna?
Har du en skruv som suttit där tidigare? Står det någon mer märkning än hålfklassen på skallen?

Göteborg
Här sen Nov 2002

Berätta mer, vad är det för bil och motor? Brukar finnas mer hjälp att få än man tror om man bara frågar.

BMW 330i -05
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006

Re:

Staberg skrev:
För visst blir påfrestningen i princip bara skjuvning?

Nej, inga skjuvkrafter på skruvarna.

Skruvarnas uppgift är att skapa så stor klämmkraft som möjligt, alltså dragstyrkan ska vara hög, mycket Nm....
Det är friktionen mellan svänghjul och tryckplatta som överför kraften. Först när friktionskraftern mellan ytorna övervinns så får man en skjuvkraft på skruvarna och då går de garanterat av fort!

Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007

Re:

Anton Lillsund skrev:
Det heter skruv!

Förklara pinnbult då

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004

Re:

volymmannen skrev:
Anton Lillsund skrev:
Det heter skruv!

Förklara pinnbult då

Heter pinnskruv för böveln!
Citera
Skruva banåkabil
3854 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande